دیدگاههای خمینی در اسناد وزارت خارجه آمریکا


1430 بازدید

خیلی محرمانه 28 اکتبر 1978 ـ 6 آبان 1357
از: وزارت امور خارجه، واشنگتن. دی. سی ـ 5343 به: سفارت آمریکا، تهران 7695
رونوشت به سفارتخانه‌هایآمریکا در لندن، پاریس، بغداد، کویت
موضوع: دیدگاههای خمینی
1ـ آنچه در ذیل می‌آید گزارش یکگفتگوییک ساعته بین خمینی و یک فرد ایرانی است که آخرین دیدارش با وی در سال 1963 بوده است. گزارش مزبور توسط یک واسطه موثق در اختیار مقام وزارت خارجه قرار گرفت.
2ـ این فرد دریافت که خمینی کاملاً اطمینان دارد که در زمان مناسب در مأموریت خویش که همان سرنگون سازی دودمان پهلوی است موفق خواهد شد. خمینی امکان هرگونه مصالحه و سازش را رد کرد و گفت که با وجود سلطنت مشروطه و یاچیزی مشابه آن نمی‌تواند تصور کندکه امینی بتواند به عنوان نخست‌وزیری «مستقل» عمل کند. به نظر خمینی، امینی به خاطر رابطه گذشته‌اش با شاه و پدر شاه به مصالحه کشانیده شده است.
3ـ هنگامیکهاین فرد خاطرنشان ساخت که اگر آشوب و تشنج متوقف نگردد هرج و مرج و یا ارتش بر اوضاع مسلط می‌گردد، خمینی به هیچ‌وجه اظهار نگرانی ننمود. فرد مزبور باز هم گفت که اگر اعتصابات ادامه پیداکند، هرج و مرجاقتصادیحاکم بر اوضاع خواهد شد، باز هم خمینیتکان نخورد. وی تنها به ادایاین مطلب اکتفا نمود کهاینمیهمان او از ماهیت انقلاب سیاسی مخالف با شاه در ایران مطلع نیست. خمینی از هیچ‌یک از این خطرات نمی‌ترسدزیرا مطمئن است کهاینهاگامهایی در راه رسیدن به یکجمهوریاسلامیمی‌باشند.
4ـ در روندیکه در پیش است، خمینی ظاهراً خود را فردیتام‌الاختیارمی‌داند نه مبتکر، کهمی‌تواند هر پیشنهادی را بپذیردیانپذیرد. در همین چهارچوب وی آماده استماع سخنان بازرگان و سنجابی بود، ولی تنها آن دسته از نظریاتی را می‌پذیرفتکه با هدف نهاییویمغایرتی نداشته باشد.
5ـ خمینی در درک و برداشت خویش از قدرتهایغربیبسیاربی‌خبریا ساده‌‌انگار می‌نمود، ویشدیداًتحت‌تأثیر همراهان خویشکهبسیارضدغربی‌اند قرار داشت. از نظر او غرب بسیار غارتگر است و بنا به اعتقاد وی تمام کشورهایعربیتحت‌نفوذ غرب به سر می‌برند. او از عراق به شدت مأیوس شده است. زیرا او ابتداء امر آن را کشوری مستقل تلقیمی‌کرد. کویتنیز به خاطر اینکه به او اجازه ورود نداده بود در همان دسته و طبقه قرار گرفته است.ونس