چگونه مسجد تاریخی جاوید تعطیل شد؟


807 بازدید
مسجد جاوید

چگونه مسجد تاریخی جاوید تعطیل شد؟

 سید محمد صادق قاضی طباطبایی همرزم حضرت امام و آیت‌الله طالقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ در مورد خاطراتش با دکتر مفتح اظهار داشت: دکتر محمد مفتح به من گفت که از پدرم استفاده علمی کرده بود و شاگردش بوده است و من از ایشان نپرسیدم در چه زمانی شاگرد پدر من بودند.

وی افزود: در تهران من با آقای مفتح مانوس بودم آقای مفتح در شهادت امام صادق(ع) قصد داشت برنامه‌ای را در مسجد جاوید برگزار کند. به من گفت همه واعظان در تهران ممنوع منبر هستند برای این منبر چه کسی را دعوت کنیم.

وی افزود: پیشنهادم به آقای مفتح حضرت آقا بود آقای مفتح با تامل گفتند: از مشهد برای سخنرانی به تهران می‌آیند و در جواب گفتم  اگر من دعوت کنم تشریف می‌آورند به شرطی که هزینه رفت و برگشت سفر آقا را پرداخت کنیم.

وی همچنین افزود: تلفن آقای خامنه‌ای را به مفتح دادم و آقای مفتح تماس گرفتند. آقای خامنه‌ای تشریف آوردند. مرحوم آقای جاوید موسس مسجد جاوید به علت اینکه با نیروهای انقلابی همراه نبودند به کلانتری شکایت کردند همه واعظان و مستمعین و پیش‌نماز مسجد کمونیست هستند و آقای خامنه‌ای بعد از سخنرانی به مشهد رفتند و از دسترس دور شدند و مردم نیز پراکنده شدند. اما آقای مفتح بازداشت شدند.

این مبارز انقلابی و همراه امام ادامه داد: آقای مفتح بعد از آزادی به مسجد قبا تشریف آوردند. در مسجد قبا مرحوم «عبد‌الفتاح عبدالمقصود» نویسنده معروف مصری را دعوت کردم. شبی را در «مسجد قبا» سخنرانی کنند.

وی گفت: شبی را افطار مهمان یکی از آقایان بودیم با اینکه سفره غنی نبود عبدالفتاح انتقاد کرد که شما که طرفدار امام علی(ع) هستید اینگونه سفره‌ها را نباید داشته باشید.

طباطبایی ادامه داد: قبل از انقلاب دو جلسه با انجمن مهندسان و پزشکان داشتیم و هر دو این جلسات تحت اشراف آقای طالقانی بودند. و برای سخنرانی آقای طالقانی احتیاط می‌کرد که خودش  سخنرانی نکند تا انجمن تعطیل نشود.

وی افزود: افرادی که برای جلسه معرفی می‌کردند. سخنران عالمی بودند که هم بروز بودند و هم عالم فقهی بودند. از جمله شهید چمران، دکتر بهشتی و شهید مفتح. آقای مفتح بعد از آمدن در مسجد قبا در جمعی قرار گرفتند که همه پشتیبانشان بودند.

طباطبایی ادامه داد: ده شبی که آقای مفتح آنجا سخنرانی کردند به سخنرانی‌های انقلاب معروف شد و مرحوم بازرگان، سحابی، پیمان و دکتر سامی نیز حضور داشتند. آن جلسات زمینه‌ای برای نماز عید فطر در تپه‌های قیطریه شد. بیابان و کوه قیطریه را شبانه تمیز کردیم و راهپیمایی خودجوش که جرقه انقلاب از آنجا زده شد.


خبرگزاری فارس