خاطرات جواد مقصودی» بخش‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی را بیان می‌کند


1890 بازدید

خاطرات جواد مقصودی» بخش‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی را بیان می‌کند

کتاب «خاطرات جواد مقصودی» به‌تازگی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این اثر به بیان بخش‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی در قالب داستان می‌پردازد.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خاطرات اشخاص و راویان یکی از منابع مهم تاریخی است که با توجه به حضور آن‌ها در حوادث تاریخی از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردارند. تاریخ شفاهی اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تاریخ‌نگاری در ایران و جهان مورد توجه مورخان و محققان قرار دارد. در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نیز تاکنون خاطرات متعددی ثبت شده است که کتاب «خاطرات جواد مقصودی» نمونه‌ای از آن‌ها به شمار می‌آید.

این اثر در هشت فصل تنظیم شده است؛ در فصل نخست، خاطرات راوی از دوران کودکی، تحصیلات، مهاجرت به تهران و معرفی خانواده وی بیان شده است.

فصل دوم، دوران آشنایی و آغاز فعالیت‌های سیاسی جواد مقصودی را در اواخر دهه 1330 دربردارد. همچنین فصل سوم، به خاطرات جواد مقصودی از تاسیس و فعالیت‌های گروه شیعیان اختصاص دارد.

در فصل چهارم کتاب «خاطرات جواد مقصودی» به خاطرات راوی از دوران شروع نهضت امام خمینی(ره) در سال‌های نخستین دهه 1340 پرداخته شده است. فصل پنجم، به دوران تبعید امام خمینی(ره) اشاره دارد؛ در این فصل به وقایعی مانند تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه، اعدام انقلابی حسنعلی منصور در سال 1343، برنامه‌های مبارزاتی مخفیانه پس از ترور منصور، عزیمت آیت‌الله بهشتی به هامبورگ، سفر به نجف و دیدار با امام خمینی(ره) همچنین دستگیری و انتقال به قزل قلعه در سال 1346 پرداخته شده است.

فصل ششم، به وقایع آخرین سال‌های رژیم پهلوی و اوج‌گیری انقلاب اسلامی اشاره دارد؛ در این فصل خاطراتی از اوج‌گیری انقلاب و تکثیر اعلامیه‌های امام خمینی(ره)، نماز جماعت در تپه‌های قیطریه، تظاهرات تاسوعا و عاشورای سال 1357، عزیمت امام خمینی(ره) به فرانسه، تشکیل کمیته استقبال از امام خمینی(ره)، ترفندهای رژیم برای فرار از سقوط، ورود امام خمینی(ره) به ایران، استقرار امام خمینی(ره) در مدرسه علوی، اعلام حکومت نظامی توسط بختیار، لغو حکومت نظامی توسط امام خمینی(ره)، دهه فجر، 22 بهمن و دستگیری سران رژیم بیان شده است.

در فصل هفتم، خاطرات مربوط به وقایع دوران نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارایه شده‌ است. فصل هشتم این اثر به مشاغل و مناصب راوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

«جواد مقصودی پس از تبعید امام خمینی(ره) در سال 1345 به نجف رفت و با ایشان دیدار کرد و اعلامیه‌های ایشان را به ایران آورد. سال بعد به علت توزیع اعلامیه دستگیر و مدتی زندانی شد. در سال‌های پایانی رژیم پهلوی نیز با شرکت فعال در تظاهرات مهمی مانند تظاهرات پس از نماز عید فطر و تاسوعا و عاشورای سال 1357 به مبارزه با رژیم پرداخت. با پیروزی انقلاب از همان ابتدای ورود امام(ره) به ایران در مدرسه رفاه و علوی به سامان‌دهی امور انقلاب پرداخت و پس از آن در اداره ستاد برگزاری نماز جمعه، شورای مدیریت سازمان حج و زیارت و موقوفه نوش‌آفرین فعالیت خود را ادامه داد.» این جملات برگرفته از کتاب «خاطرات جواد مقصودی» است.

ابتدای کتاب «خاطرات جواد مقصودی» یادداشتی از جواد مقصودی ارایه شده است. همچنین پایان کتاب تصاویری از جواد مقصودی و اسناد و مدارک مربوط به وی را دربردارد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نخستین چاپ کتاب «خاطرات جواد مقصودی» اثر فاطمه نظری‌کهره را با شمارگان هزار و 500 نسخه، 316 صفحه، بهای 82 هزار ریال در قطع رقعی راهی بازار نشر کرده است.


ایبنا