پژوهشکده کتابخانه مجلس بازوی فرهنگی قوه مقننه است


1697 بازدید

پژوهشکده کتابخانه مجلس بازوی فرهنگی قوه مقننه است

علی ططری، رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: پژوهشکده کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با رعایت اصل پرهیز از موازی کاری در حوزه‌های پارلمان و قانونگذاری به فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی خواهد پرداخت.-
ططری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این پژوهشکده رویکرد پارلمان و قانوگذاری در حوزه تحقیق و پژوهش را پوشش خواهد داد و برپایه منابع علمی و تخصصی که در کتابخانه دارد تلاش می‌کند زمینه‌های تحقیق و پژوهش علمی این آثار را فراهم کند.

وی درباره بازخورد‌های تاسیس پژوهشکده کتابخانه مجلس در جایگاه این کتابخانه اظهار کرد: این پژوهشکده با تقویت بنیه علمی و پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی فرهنگی قوه مقننه و پرورش زمینه‌های رشد آن اقدام خواهد کرد.

وی اظهار کرد: پژوهشکده کتابخانه، که اکنون در بسیاری از سازمان‌ها وجود دارد عاملی برای علمی‌شدن کتابخانه است و این مرکز را در کنار ساختار اجرایی به سمت تولید علم و پژوهش رهنمود می‌کند.

رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: تولید مجلات علمی و پژوهشی زمینه اصلی تصمیم برای تاسیس این پژوهشکده شد که در مرکز اسناد تهیه می‌شد و این پژوهشکده محلی برای ساماندهی مجلات علمی، پژوهشی و ترویجی شدن مجلات تخصصی شامل نامه بهارستان، اسناد بهارستان، سند پژوهشی بهارستان و بهارستان هنر خواهند شد.

وی با بیان این‌که در آینده‌ای نزدیک تقاضای تاسیس پژوهشکده کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به وزارت علوم ارسال خواهد شد، اظهار کرد: اکنون در سازمان‌های دیگر مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پژوهشکده‌های تخصصی زیر نظر همان سازمان برای انتشار مجله‌های علمی و کار‌های علمی وپژوهشی تعریف شده است.

رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کارگروه‌‌های تخصصی برای اداره این پژوهشکده تشکیل خواهد شد، اظهار کرد: این کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های علمی، حوزه اسناد، مطبوعات، نسخ خطی، مرمت،مجلات و کار‌های علمی وپژوهشی تشکیل خواهد شد.

ططری با اشاره به این‌که تا پیش از سال 1392 این پژوهشکده در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از طریق دریافت مجوز از وزارت علوم راه ‌اندازی خواهد شد، گفت: کتابخانه مجلس با سابقه طولانی و منابع غنی که دارد یک مرکز تخصصی در حوزه کتاب‌های حوزه علوم قانون‌گذاری، تاریخ و پارلمان و به طور کلی علوم انسانی است و با این پژوهشکده از نظر علمی تقویت خواهد شد.

وی با بیان این‌که با تاسیس این پژوهشکده به صورت مستمر و مداوم به تحقیقات علمی می‌پردازیم، اظهار کرد: پژوهشکده کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با ورود به مباحث علمی که کمتر کار شده با رعایت اصل پرهیز از موازی‌کاری به دنبال احیای پروژه‌‌های تحقیقی و علمی جدید است.

ططری با بیان این که امکان دارد برخی از نیرو‌‌های اجرایی کتابخانه مجلس از این روند جدا شوند، گفت: پیوستن این افراد در گروه پژوهشگرانی که قرار است به این پژوهشکده کمک کنند و همچنین تربیت نیروی انسانی از دیدگاه‌های ایده آل و دستاورد‌های این پژوهشکده خواهد بود.

انتشار کتاب‌های اسناد انتخابات و فهرست کمیسیون‌های مجلس

رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره کتاب‌های اسنادی جدید این کتابخانه گفت: کتاب «فهرست اسناد انتخابات مجلس» از دوره 14 تا 17 به همت علی ططری و زهرا غلام‌حسین‌پور در هزار صفحه از سوی انتشارات مجلس شورای اسلامی در نوبت چاپ قرار دارد.

ططری افزود: کتاب فهرست اسناد کمیسیون‌های مجلس شورای ملی از دوره دوم تا پنجم به همت علی ططری و ندا شهماری در 85 صفحه در دست انتشار است. همچنین کتاب «اسناد همدان» از دوره دوم تا پنجم شورای ملی به همت جمشید مظفری نیز از دیگر آثار در دست انتشار است.

وی افزود: از آثار دیگر در دست انتشار «فهرست اسناد عرایض مجلس شورای ملی» مربوط به دوره پنجم با تدوین مریم نیل غاز است.


ایبنا