مروری بر عملیات نظامی منافقین در سال ۶۰


1813 بازدید

 عملیات تروریستی سازمان طی سال ۱۳۶۰،‌ در چهار سطح به تشریح ذیل صورت گرفت:
الف) عملیات ترور مسئولان سیاسی - مذهبی نظام جمهوری اسلامی؛ در این سطح مجموعه‌ای از عملیات‌ها مانند انفجار ۷ تیر،‌ انفجار نخست وزیری و ترور ائمه جمعه صورت پذیرفت و یک سری عملیات ناموفق که بیشتر ترور بوده نیز انجام شد.
ب) عملیات ترور پاسداران کمیته، سپاه و دادستانی انقلاب؛ اغلب این نوع عملیات‌ها به دلیل مسلح بودن سوژه‌ها نتیجه معکوس داشت، ولی با توجه به گستردگی کمی عملیات‌ها در مواردی موفق بودند.
ج) عملیات ترور نیروهای مردمی و افراد عادی کوچه و بازار؛ این افراد، اصناف و اقشار مختلفی مانند: معلم، کارمند، کارگر، دانشجو، کاسب، راننده تاکسی و مانند آن را شامل می‌شدند. اتهام ایشان از نظر سازمان داشتن ریش، نصب عکس سران نظام، ایستادگی در برابر تهدید و ... بوده است.
د) عملیات آتش‌سوزی اموال عمومی و دولتی، سرقت مسلحانه، انداختن کوکتل مولوتف به مغازه‌ها و مؤسسات و منازل مردم.
تمامی عملیات‌های سال ۶۰ از جهت نوع کار نظامی و عملیاتی به یکی از اشکال زیر صورت گرفته‌اند:
1. تیراندازی با مسلسل‌های دستی و تفنگ‌های خودکار و نیمه خودکار (بیشتر کلاشینکف، یوزی و ژ۳) و سلاح‌های کمری (اغلب کلت ۴۵ و رولور اسپرینگ فیلد)، روی موتورسیکلت، در حالت کمین یا در حال حرکت؛ از اتومبیل نیز در مواردی استفاده می‌شد.
2. بمب‌گذاری به صورت ساعتی، در اندازه‌ها و وزن‌های مختلف و با مواد اولیه متنوع؛ این نوع عملیات‌ها را بیشتر بخش نظامی انجام داده است.
3. پرتاب کوکتل و نارنجک، بخش مهمی از آمار عملیات سازمان عبارت از پرتاب کوکتل یا نارنجک به سوی مؤسسات، اتوبوس‌ها، دکه‌های کتاب‌فروشی،‌ منازل افراد عادی و داخل اتومبیل بود. بیشتر این سلسله عملیات‌ها را بخش اجتماعی صورت می‌داد.
4. آتش زدن لاستیک اتومبیل در خیابان‌ها؛ در تهران و بعضی از شهرستان‌ها این نوع حرکت که به تقلید و جهت تداعی حرکت‌های مردم در روزهای انقلاب در سال ۵۷ انجام می‌شده، بیشتر در روز ۳۰ خرداد و سپس در طول شهریور و مهر ۱۳۶۰ صورت گرفته است.
آمار تفکیکی موارد عملیاتی سازمان، در طول سال ۱۳۶۰[۱]
ردیف شکل عملیات تعداد
۱ تیراندازی با مسلسل ایستاده و متحرک ۷۳
۲ پرتاب کوکتل و نارنجک ۳۲۰
۳ آتش زدن اتوبوس ۲۷
۴ شناسایی برای عملیات ۲۱۰
۵ آتش زدن لاستیک ۴۵
۶ عملیات متفرقه (شکستن شیشه ، حمله با چاقو و ...) ۴۴
جمع   :   ۷۱۹ مورد
 
 
________________________________________
[۱] - جهت اطلاع بیشتر مراجعه کنید به کتاب سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام، به کوشش جمعی از پژوهشگران، چاپ اول ، تهران ، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی ، بهار ۱۳۸۵ ، سه جلد


بنیاد هابیلیان