امام و تسخیر لانه جاسوسی


1777 بازدید

 به طور کلی 14 محور از مجموعه صحبت‌های امام، در مورد تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در تهران، قابل استفاده و استخراج است. این 14 محور به شرح زیر است:

1ـ تسخیر لانه‌ جاسوسی، عامل کوتاه شدن دست شیطان بزرگ از ذخایر ایران
امام (ره) علت هیاهوی آمریکا را کوتاه شدن دست کاخ سفید از منابع مادی و معنوی کشور دانسته و فرمودند:
«در این هیاهویی که شیطان بزرگ فریاد می‌زند و شیاطین را دور خودش جمع می‌کند، برای این است که دستش کوتاه شده است. دستش از ذخایر ما، از منافعی که در اینجا داشت کوتاه شده و ترس این را دارد که، دیگر تا آخر این کوتاهی ادامه داشته باشد، از این جهت توطئه می‌کند و آن مرکزی هم که جوان‌های ما رفتند گرفتند،‌ آن‌طور که اطلاع دادند، مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است که شاه را ببرد آنجا مشغول توطئه کند، پایگاهی هم اینجا توطئه کند و جوان‌های ما هم بنشینند و تماشا کنند؟»

2ـ تسخیر لانه‌ جاسوسی واکنشی طبیعی در برابر حمایت آمریکا از شاه
امام (ره) تسخیر لانه‌ی جاسوسی را واکنش طبیعی دانشجویان در مقابل جنایت‌ها و توطئه‌های آمریکا در ایران و حمایت از شاه، پس از فرار از کشور، می‌دانستند:
«توقع این است که جانی دست اول ما را ببرند آنجا نگهدارند و حمایت از او بکنند و اینجا هم مرکز توطئه درست کنند و مرکز پخش چیزهایی که توطئه‌گری است درست بکنند و ملت‌ ما و جوان‌های ما و جوان‌های دانشگاهی ما و جوان‌های روحانی ما بنشینند تماشا کنند، تا خون این صد هزار نفر، تقریباً، هدر برود. برای اینکه احترامی قائل شوند به آقای کارتر و امثال این‌ها، توطئه‌ها نباید باشد، البته توطئه نبود، اگر این خرابکاری‌ها نبود، اگر آن کار فاسد نبود همه‌ی مردم آزادند در اینجا موجود باشند، اما وقتی توطئه در کار است، وقتی که آن‌طور کارهای فاسد انجام می‌گیرد، ناراحت می‌کند جوان‌های ما را. جوان‌ها توقع دارند در این دنیا مملکتشان که آن‌‌قدر برایش زحمت کشیدند،‌ دستشان باشد. وقتی می‌بینند توطئه است که می‌خواهند که دوباره به حال سابق برگردد و دوباره همه چیزشان به باد برود، نمی‌توانند بنشینند.» 

3ـ سفارت آمریکا؛ مرکز توطئه بر ضد ملت
امام راحل (ره) ـ به صراحت ـ سفارت آمریکا را مرکز توطئه و جاسوسی دانسته و به همین علت پشتیبانی ملت را از چنین حرکتی،‌ کاملاً طبیعی می‌دانند:
«اگر اینها یک مسأله‌ی سفارتی بوده است، احتیاج به این کار نبود. اگر یک مسائلی بود که مربوط به توطئه‌هایی که بر ضد ماست نبود، این محتاج به این عمل نبود، حالا که این توطئه‌ها به ملت ما ثابت شده است و این عملی که این جوان‌های ما انجام داده‌اند،‌ تمام ملت ما،‌ الا بعضی منحرفین در اینجا و سایر ممالک دیگر، از آن پشتیبانی کردند و این خواست تمام ملت ما بوده است،‌ نه یک خواست از روی هوای نفسانی. این حق از برای ملت ما هست، سفارتخانه‌ها حق قانونی ندارند که جاسوسی بکنند یا توطئه.»

4ـ عملکرد سفارت آمریکا در ایران نمونه‌ نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به حقوق ملت‌ها
حضرت امام (ره) معتقد بودند، به علت رفتارهای خلاف عرف بین‌المللی کارمندان سفارت آمریکا، این مرکز از حقوق سیاسی متداول در عرف بین‌المللی برخوردار نیست. بنابراین می‌فرماید:
«مرکز توطئه و جاسوسی به اسم سفارت آمریکا و اشخاصی که در آن بر ضد نهضت اسلامی ما توطئه نموده‌اند، از احترام سیاسی بین‌المللی برخوردار نیستند، تهدیدات و تبلیغات دامنه‌دار دولت آمریکا به قدر پشیزی نزد ملت ما ارزش ندارند. نه تهدید نظامی او عاقلانه است و نه تهدید اقتصادی او واجد اهمیت.»

5ـ گروگان‌گیری در سفارت آمریکا،‌ مقابله عادلانه با پناه دادن آمریکا به شاه
امام (ره) معتقد بودند که شاه به خاطر چپاول ثروت ملت ایران باید بازگردانده شود و تا آن زمان، گروگان‌ها در اختیار ایران باقی خواهند ماند:
«چرا ملت می‌خواهد که شاه بیاید و تا نیاید دست از این گروگان‌ها برداشته نخواهد شد و چرا کارتر این قدر اصرار دارد که شاه را نگه دارد. علت اینکه ملت ایران می‌خواهد شاه برگردد این است که دارایی‌های ایران در دست اوست.»

6ـ تسخیر لانه جاسوسی، بر هم زننده‌ امنیت دولت‌های ستمگر و نه ستمدیده
یک خبرنگار از امام (ره) پرسید:‌ «مسأله‌ی سفارت آمریکا کشورهای بسیاری را نگران کرده است. فکر می‌کنند که گروگان‌ها یک سابقه‌ی خطرناکی خواهند شد؟»
پاسخ (امام):
«کشورها هم معلوم می‌شود که در نظر شما هم همان است که در نظر کارتر است. وقتی که مطالعه بکنند در حال همه‌ی کشورهای دنیا، می‌بینند که اکثریت قاطع با مظلوم‌هاست. ظالم‌ها یک عده‌ی قلیلی هستند. اگر مواد شما از ناراحتی، ناراحتی ظالم‌هاست مطلب صحیحی است. برای اینکه ظالم‌ها با مثال خودشان رفیق هستند و هر کسی به آن جنسی که دارد متمایل است.»

7ـ تسخیر لانه‌ جاسوسی، تبلور ظلم‌ستیزی و آزادگی و روحیه‌ی توحیدی‌ ـ معنوی ملت ایران
امام (ره) اعتقاد داشتند که ملت ایران علاقه‌ای به مظاهر مادی ندارد و برای احقاق حقوق خود حاضر به هر گونه فداکاری است:
«اگر چنانچه شاه را تحویل ندهند، هر چه می‌خواهد پیش آید. ما پافشاری می‌کنیم و از هیچ چیز نمی‌ترسیم. ما نمی‌ترسیم از اسلحه‌ای که دست بی‌عقل است، ما نمی‌ترسیم، برای اینکه نمی‌خواهیم به این عالم خیلی عشق داشته باشیم. برای اینکه این عالم، چیزی ندارد. اینجا گرسنگی خودمان، ظلم کشیدن، تو سری خوردن از قدرت‌های بزرگ،‌ چیزی برای ملت ما نمانده است که بترسیم یا ملت ما بترسد. ما تا همه جا حاضریم برای این امر.»

8ـ به دست‌گیری دوباره قدرت؛ انگیزه‌ی اصلی تبلیغات گسترده دولت آمریکا در مسأله گروگان‌گیری
امام خمینی با تیزهوشی خاص خود به این نیت رسیده بودند که، کارتر نگران جان گروگان‌ها نیست و تنها علت پیگیری مسأله از سوی او، تأثیر آزادی احتمالی گروگان‌ها بر انتخاب مجدد وی، به عنوان رئیس جمهور آمریکا بود:
«شما خیال می‌کنید که برای این پنجاه و چند نفر جاسوسی که در اینجا هستند، اینها دلشان سوخته، شما مطمئن باشید که مسأله این نیست، اینها فوج فوج سربازهای خودشان را می‌فرستند به جبهه‌ها که بریزند و در جبهه‌ها بکشند و کشته بشوند. هزاران افراد را از خود ملتشان به کشتن می‌دهند، برای اینکه صدایی در خود آمریکا پیدا نشود، که این رئیس جمهور ما چه آدم کذایی است. نه برای خاطر این پنجاه و چند نفرشان دست و پا می‌زنند. همه‌ی تلاشش این است که، کارتر دوباره رئیس جمهور بشود.»

9ـ دیپلمات‌های آمریکایی، مأموران سیاسی نبوده‌اند
نکته‌ی جالبی که در کلام امام (ره) مشاهده می‌‌شود این است که ایشان معتقد بودند، مأموران سفارت آمریکا در سفارت‌خانه، اقدام دیپلماتیک انجام نمی‌داده‌اند و به همین علت، از فعالیتشان جلوگیری شده است:
«اصلاً آقایان می‌گویند که سفارتخانه‌ها را باید تحویل آمریکا داد، نه، سفارتخانه‌ای ندارد تا ما تحویل بدهیم، آمریکا، مأموران سیاسی ندارد اینجا، به اینکه می‌گویند باید مأمورین سیاسی را تحویل بدهید، مأمورین سیاسی کی هستند،‌ پیدا کنند تا ما تحویل دهیم.» 

10ـ تسخیر لانه‌ جاسوسی، شکستن هیبت پوشالی آمریکا
امام (ره) یکی از بزرگترین و مهم‌ترین پی‌آمدهای اشغال لانه‌ی جاسوسی را، شکستن هیبت آمریکا می‌دانستند:
«اولین قدم هر مبارزه‌ای، ارزیابی این است که این مبارزه می‌شود یا نمی‌شود و شما ثابت کردید که نه، می‌شود با آمریکا هم طرف شد، می‌شود که لانه‌ی جاسوسی آمریکا را هم تصرف کرد و می‌شود جاسوس‌های آمریکایی را هم گرفت و نگهداشت و حفظ کرد. شما این را به دنیا ثابت کردید. آن عظمتی که از آنها به واسطه‌ی تبلیغات زیادی که داشتند و در دنیا سایه افکنده بود، که ابرقدرت‌ است و کسی حق حرف زدن ندارد، آن شکست.»

11ـ تسخیر لانه‌ جاسوسی؛ بازتاب اراده‌ی ملت ایران و نمونه‌ بارز دخالت مردم در امور سیاسی
اعتقاد به نقش مردم، در تمامی مراحل انقلاب، از مهم‌ترین ویژگی‌های امام راحل بود. ایشان به همین علت، حل این مشکل را تنها از اختیارات مجلس شورای اسلامی می‌دانستند، که عصاره‌ی ملت تلقی می‌شد:
«راه حل لانه‌ی جاسوسی را از من (خواستن)، که یک نفر هستم از ملت بزرگ ایران،‌ به بیراهه رفتن است. حل این مسأله به دست هیچ (کس) جز ملت شریف ایران و مجلس شورای اسلامی که منبعث از آرای ملت می‌باشد، نیست و (آمریکا) باید بداند که حمایت از شاه مخلوع، بعد از آن همه جنایات و خیانت‌های بزرگ و آن چپاول‌گری‌ها، مجالی برای حل ـ به اصطلاح ـ شرافتمندانه، نگذاشته است.» 

12ـ اقدام نظامی آمریکا (برای آزادی جاسوس‌های خود)؛ نقض آشکار حقوق بین‌المللی
به دنبال واقعه‌ی طبس، امام (ره)‌ به این نکته‌ی ظریف اشاره کردند که آمریکا به قوانین بین‌المللی که خود و هم‌پیمانان غربی‌اش مبدع آن بودند، نیز احترام نمی‌گذارد:‌
«این آقایی که هی فریاد می‌زند که شما نقض قراردادهای بین‌المللی و اجتماعی را کردید، خودش همین نقض قرارداد بین‌المللی را کرده است که نظامی وارد کرده است، این یکی از چیزهایی است که نقض حقوق بین‌المللی و قراردادهای بین‌المللی است.» 

13ـ تسخیر لانه‌ جاسوسی؛ نمایش قدرت ملی، انسانی و اسلامی ملت ایران
تسخیر لانه‌ی جاسوسی موجب شد تا اثرات منفی تبلیغات آمریکا در مورد شکست‌ناپذیری خود، از اذهان مردم زدوده شود. امام در این باره می‌فرمایند:‌
«این معنا که یکی برود در سفارت آمریکا و یک تعرضی بکند به سفارت آمریکا، در سابق و در زمان رژیم سابق، جزء تخیلات و شعرها به نظر می‌آمد. چطور امکان دارد که ملتی که هیچ ندارد، جوان‌هایی که دستشان چیزی نیست، بروند و به سفارت آمریکا تعرضی بیندازند، اگر یک همچون چیزی بشود، اصلاً ملت ایران به باد خواهند رفت. اینها چیزهایی بود که با شیطنت و تبلیغات، تو مغز مردم کرده بودند و مردم را از قدرت ملی و انسانی و اسلامی غافل کرده بودند.»

14ـ دستگیری جاسوس‌ها و حبس آنها، نمایانگر امکان مقابله با آمریکا
امام (ره) تأکید داشتند که تسخیر سفارت، نشان داد که آمریکا، علی‌رغم تهدیدهای همه‌جانبه، در عمل امکان مقابله با ایران را ندارد،‌ و به قول معروف، هیچ غلطی نمی‌تواند بکند:
«گمان می‌کردند که اگر چنانچه به زودی و فوراً این جاسوس‌ها را به آمریکا تقدیم نکنیم و یک عذرخواهی هم نکنیم، چه‌ها و چه‌ها خواهد شد. ارزش این عمل این است که،‌ این اشتباهات را رفع کرد. شما الان یک سال است که این جاسوس‌ها را، این مجرم‌ها را در آنجا حبس کردید و خبری هم نشد، نه بازارمان خوابید و نه اقتصادمان به هم خورد.»

پی نوشت :
۱ . صحیفه‌ی نور، جلد 10، ص 140.
۲  همان، ص 146.
۳. همان، جلد 10، ص 178.
۴ . همان، ص 195.
۵ . همان، ص 202.
۶ . همان، جلد 10، ص 235.
۷ . همان، جلد 10، ص 256.
۸ . همان،‌ جلد 11، ص 11.
۹ . همان،‌ ص 16.
۱۰ . همان، ص 25.
۱۱ . همان جلد 12، ص 31.
۱۲ . همان، جلد 11، ص 68.
۱۳ . همان، جلد 13، ص 142.
۱۴ . همان، ص 14


احمدرضا شاه‌علی، انقلاب دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1385، ص 74 تا 80