14
آذر
1394
فهرست اسامی وعاظ ممنوع المنبر
گزارش درباره : وعاظ ممنوع المنبر
از : 312 تاریخ 21/6/57
محترما باستحضار میرساند :
بدینوسیله صورت اسامى وعاظ و عناصر افراطى مذهبى که بعلت ایراد مطالب خلاف مصالح مملکتى و تحریکآمیز ممنوع از وعظ شدهاند بپیوست از نظر عالى میگذرد.
همانطوریکه استحضار دارند، وعاظ و عناصر افراطى که تا چند سال قبل ممنوع از وعظ بودند قریب 30 الى 50 نفر بود که بعلت گسترش فعالیتهاى افراطى مذهبى و متعاقب آن توسعه و آغاز فعالیتهاى گروههاى هوادار جبهه باصطلاح ملى و روحانیون افراطى به تعداد افراد ممنوع المنبر از وعظ افزوده شد و اکنون طبق لیست مذکور 124 نفر ممنوع از وعظ میباشند.
افزایش تعداد وعاظ ممنوع المنبر مشکلات زیر را در پى داشته است:
1ـ کنترل مجامع و محافل مذهبى براى جلوگیرى از سخنرانى وعاظ و سخنرانان مذهبى ممنوع از وعظ با اشکال مواجه بوده و امکان جلوگیرى از سخنرانى تمامى این افراد در نقاط مختلف کشور امکانپذیر نیست.
2ـ روحانیون افراطى ممنوع از وعظ براى سخنرانى در مجامع و محافل مختلف به شیوههاى مختلفى متوسل میشوند و با انتخاب نام مستعار و یا مسافرت به شهرهاى غیر از محل سکونت خود از منبر استفاده و سپس محل را ترک میکنند.
3ـ عناصر دعوت کننده از وعاظ مذکور که اغلب از افراطیون مذهبى هستند، عموما با همفکرى چند تن از عوامل مذهبى منطقه نسبت به دعوت واعظ مورد نظر اقدام بطوریکه حضور اینگونه وعاظ در یک منطقه تا قبل از سخنرانى وى و حتى بعد از آن روشن نمیگردد.
4ـ ممنوع از وعظ شدن روحانیون افراطى معروفیت آنها را در پى داشته و این امر موجب توجه عناصر افراطى به آنها و دعوت براى سخنرانى از آنان میگردد. این موضوع وسیله و عاملى است که آنها از منبر بصورت غیر مجاز آن استفاده کنند.
5 ـ با ممنوع از وعظ شدن روحانیـون افراطـى نه تنها در آمد آنهـا قطع نمیگـردد که موجبـات تنبه آنهـا از اقدامـات خلاف گـردد، بلکه این امر اغلب اوقات وسیلهاى بوده که روحانیون افراطى با تمسک بآن معروفیت پیدا نمایند و بدین وسیله با جلب توجه عناصر افراطى مذهبى راه را براى پرداختن وجوه شرعى بآنها باز نمایند. لذا مشاهده میشود که وضع مالى این قبیل از وعاظ و روحانیون اکثرا به نسبت دیگران بهتر و از شرایط زندگى راحتترى برخوردارند.
6ـ وعاظ ممنوع از وعظ قبلاً پس از ممنوع المنبر شدن با توسل به برخى از روحانیون و آیات و یا نوشتن داد خواستهاى متعدد و ابراز ندامت از اعمال گذشته خود تقاضاى رفع ممنوعیت از منبر خود را میکردند که در سنوات اخیر اینگونه توسل و نوشتن داد خواستها به نسبت قبلى کمتر شده و وعاظ ممنوع از وعظ تقاضائى در زمینه رفع ممنوعیت از منبر خود نمیکنند.
7ـ بطوریکه تجربه نشان داده تعدادى از وعاظ که ممنوع از وعظ شده و پس از [اینکه] رفع ممنوعیت از منبر از آنها بعمل آمده، پس از گذشت مدتى همان رویه قبلى خود را در پیش گرفتهاند و مجددا ممنوع از وعظ گردیدهاند و این امر براى چندین بار استمرار یافته بدون آنکه اینگونه وعاظ واقعا در نیت و هدف قبلى تغییرى داده باشند. مجموعا با توجه به موارد بالا که ذکر شد، توسل به ممنوع از وعظ کردن روحانیون افراطى هر چند در گذشته تا حدودى داراى اثراتى بود و موجب میگردید که روحانیون افراطى تا حدى از دنبال کردن اعمال خلاف خود بازداشته شوند، لیکن در شرایط فعلى آن اثرات گذشته بر اعمال و گفتار آنها مترتب نیست و تاثیرپذیرى موضوع (ممنوع از وعظ کردن) آن حالت و شرایط قبلى خود را تا حدود زیادى از دست داده است. لذا پیشنهاد میگردد:
1ـ منبعد جز در موارد استثنائى که وضعیت و سوابق واعظ یا روحانى مورد نظر ایجاب نماید از ممنوع از وعظ کردن وعاظ و روحانیون خوددارى و بر حسب درجه و شدت عملى که انجام داده با مدارک موجود از واعظ مورد بحث نسبت به تعقیب قانونى اینگونه وعاظ اقدام گردد.
2ـ از وعاظى که طبق لیست تقدیمى ممنوع المنبر هستند جز عدهاى که با علامت مثبت مشخص شدهاند، بقیه از لیست حذف و در صورت اقدام به عمل خلاف مصالح مملکتى و یا ایراد مطالبى که تعقیب قانونى را الزام آور سازد نسبت به تعقیب قانونى آنها اقدام گردد.
از طبقه بندى سرى خارج و در طبقه بندى خیلى محرمانه قرار گرفته است.
از کلاسه 96190 شخصى (محمد تقى فلسفى) ردیف 82 بایگانى شود. 21/6/57
اصل 129319
نظرات