آیا دیپلماسی عمومی تنها استفاده از توئیتر و فیسبوک است
دیپلماسی عمومی تنها دادن یادداشت به رسانههای خارجی و استفاده از فیسبوک و توئیتر نیست بلکه استفاده از قدرت نرم و رسانهای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با اتکا بر قدرت بومی و انقلابی وجه بارز دیپلماسی عمومی است.
خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ: شاید قرار نبود همه چیز به این سرعت ارزان شود و ارزش خود را از دست بدهد به واقع اینگونه هم نشده، آنچه که باید ارزان میشد ارزان نشده و تنها این سکه فعالیتهای ضد آمریکایی است که از ارزش افتاده است.
دو هفته از استقرار دولت حسن روحانی و در نزدیکی سفرش به آمریکا بود که خبر تعلیق جشنواره افق نو منتشر شد. امید بود پس از سفر روحانی به آمریکا این اتفاق سهم فرهنگی در عرصه دیپلماسی عمومی رخ دهد اما همچنان تعلیق و آرام آرام خبر لغو جشنواره به گوش رسید.
نادر طالبزاده دبیر جشنواره میگوید نمیدانم دلیل لغو این جشنواره چیست. همه نگاهها به سوی وزارت فرهنگ و وزارت خارجه است و صدایی از وزارت خارجه درباره چرایی مخالفت با آن بر نمیآید و وزیر فرهنگ مجبور میشود بگوید «بررسی میکنیم» اما اوایل هفته جاری اتفاق دیگری افتاده است، بیلبوردهای با مسمای «صداقت آمریکایی» با هنر هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی در شهر نصب شده است که به ناگاه صداهای مخالفت با چند بیلبورد هنری اما ساده و اندک بر میخیزد که وا اسفاه؛ بهانه پشت بهانه چیده میشود و علیرغم توافقهای موجود بین شهرداری و سازمان فرهنگی ـ رسانهای اوج بیلبوردها حذف میشوند.
نکته جالب در هر دو قضیه ذوقزدگی تمام رسانههای غربی از لغو برگزاری جشنواره افق نو و برچیدن بیلبوردهای ضد آمریکایی است و نکته تاسفبار سکوت معنادار یا سخن کنایهدار از تائید وزیر خارجه و وزارت خارجه در این باره است؛ نهادی که خود را سردمدار دیپلماسی عمومی کشور نیز میداند و ادعا میکند از رسانههای خارجی و ... برای روشهای جدید دیپلماسی عمومی کشور استفاده میکند، اینک در عرض چند ماه دو کار موثر در این عرصه را تاب تحمل نداشته است.
مسلماً نباید به دیپلماتهای کارکشته ایران در وزارت خارجه اصول دیپلماتیک را یاد داد و گفت که اعتراضها به مذاکره با آمریکا ولو صوری (که البته اینجا حقیقی و از روی اصول است) میتواند دست آنان را برای مذاکره و گرفتن امتیاز باز کند.
اما میتوان این نکته را یادآور شد که دیپلماسی عمومی تنها دادن یادداشت به رسانههای خارجی و استفاده از فیسبوک و توئیتر نیست بلکه استفاده از قدرت نرم و رسانهای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی اعم از هنر هنرمندان، خطابه خطبا، مطلب رسای رسانهها و ... با اتکا بر قدرت بومی و انقلابی نیز از اهم این فعالیت ها است.
یادمان نرود که بیلبوردهای ضداسلامی و ضدآمریکایی که هیچ، فیلمهای ضدایرانی همچنان در آمریکا و غرب ساخته و عرضه میشود و ما حتی حاضر به شکایت از آنها نیستیم.
فارس
نظرات