هفتم مهر سالروز شهادت تعدادی از فرماندهان عملیات شکست حصر آبادان
بررسی سانحه هواپیمای C-130
2080 بازدید
دو روز پس از انجام عملیات ثامن الائمه، در تاریخ ۷ مهرماه سال ۱۳۵۹ تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش از فرودگاه اهواز با یک فروند هواپیمای c-130 هرکولس که حامل پیکر ۳۲ تن از شهدا و ۲۷ مجروح این عملیات و نیز۴۰ سرنشین بود، در اوایل شب عازم تهران شدند. [1]
در زمانی که هواپیما در حال کم کردن ارتفاع جهت نشستن در فرودگاه مهرآباد بود، به ناگاه چهار موتور آن به دلیل نامشخصی از کار افتاد و سیستم برق آن قطع شد و هواپیما در منطقه کهریزک در حوالی تهران دچار سانحه شد. گرچه خلبان و گروه پروازی تلاش کردند تا هواپیما را در زمین صافی فرود آورند.[2] ولی هواپیما به محض نشستن، با تلّی از خاک برخورد کرد و یک بال آن کنده شد. بر اثر این سانحه تعداد ۴۹ نفر از سرنشینان آن از جمله تیمسار ولی الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام فرمانده سپاه، جواد فکوری فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش، موسی نامجو وزیر دفاع و محمد علی جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر به شهادت رسیدند.
البته تعداد ۲۷ نفر از سرنشینان هواپیما از جمله آقای علی صولتی خلبان و نیز کمک خلبان و یک فیلمبردار زنده ماندند. این ضایعۀ تلخ علاوه بر آن که خسارت روحی زیادی را به نیروهای مسلح ایران وارد کرد، شیرینی عملیات ثامن الائمه را نیز در ذائقه ها، کم کرد. امام خمینی(ره) با کمال تأسف و تأثر، خبر دلخراش این سانحه هوایی را دریافت کردند و طی پیامی برای شهدای این ضایعۀ اسفناک که در راه هدف و آرمان اسلامی به شهادت رسیدند، از خداوند متعال طلب رحمت کردند و از ملت خواستند که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده کنند و به جهاد، چون آنان، ادامه دهند و در جبهه و پشت جبهه، پیروزی آفرینند.[3]
پس از سانحه هواپیمای هرکولس و در ۹ر۷ر۱۳۶۰، سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد که از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه اهواز خودداری کرد.[4] به سمت ریاست ستاد ارتش برگزیده و سرهنگ علی صیاد شیرازی هم به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد.[5] در این ایام منافقین همچنان به ترورهای خود ادامه می دادند و در همان روز سانحه هوایی، حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد از مبارزین نهضت اسلامی و نویسنده کتاب «دکتر و پیر» را در مشهد به شهادت رساندند. پس از انجام عملیات شکست حصر آبادان، ایران موفق شد در۱۰ مهرماه سال۱۳۶۰ انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند و ثبات سیاسی خود را توسعه دهد. در واقع می توان گفت این پیروزی نظامی حیاتی، موجب توسعۀ امنیت و ثبات سیاسی در داخل کشور شد.
[1] نمکی اراکی علیرضا، نیروی هوایی در دفاع مقدس، تهران، ایران سبز،۱۳۸۷، ص۱۹۶.
[2] مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی تاریخ ایرانی با خلبان علی صولتی، هواپیمای فرماندهان جنگ را دستکاری کردند، دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶.
[3] صحیفه امام، جلد ۱۵ص۲۶۳ .
[4] تیمسار ظهیرنژاد هیچگاه با هواپیما مسافرت وتردد نمی کرد و معتقد بود نباید پا را از زمین سفت برداشت. وی در فرودگاه اهواز از سایر فرماندهان جدا شد و با خودرو عازم تهران گردید که در بین راه خبر سانحه هواپیمای حامل فرماندهان را شنید.
[5] انتصاب سرهنگ علی صیاد شیرازی که افسر جوانی محسوب می شد و بیش از ۱۴ سال از عمر خدمتی وی نمی گذشت موجب تعجب و ابهام بعضی از فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش شد. زیرا وی با دو درجه ارشدیت به این سِمَت برگزیده شد در حالی که تعداد زیادی از افسران نیروی زمینی حداقل دو درجه از وی ارشدتر بودند.
روزنامه اطلاعات چهارم مهر ماه 1397
نظرات