حمیدرضا پهلوی


9675 بازدید
حمیدرضا پهلوی

حمیدرضا پهلوی

 حمیدرضا پهلوی یازدهمین (آخرین) فرزند رضا شاه پهلوی بود. او که هفتمین پسر رضاشاه و پنجمین فرزند وی از بطن عصمت دولتشاهی بود، در ۱۳ تیر ماه ۱۳۱۱ به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در تهران سپری کرد.

او پس از برکناری و تبعید پدرش با او به آفریقای جنوبی رفت و پس از مرگ رضاشاه در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل به بیروت فرستاده شد که پیشرفتی نداشت و در عوض اهل خوشگذرانی بود به همین خاطر در سن ۱۹ سالگی مقدمات ازدواج او را فراهم کردند و در سال ۱۳۳۰ با دخترعموی مادرش مینو دولتشاهی فرزند ابوالفتح دولتشاهی ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام نیلوفر پهلوی شد ولی این ازدواج اندکی بعد به جدایی انجامید.

او سپس با هما خامنه ازدواج کرد که از او هم صاحب دو فرزند به نامهای نازک و بهزاد شد. این ازدواج هم دوامی نیافت.

سلب عنوان شاهزادگی

حمیدرضا پهلوی از سوی خاندان سلطنت متهم بود که در مجامع و محافل موجبات آبروریزی خانواده سلطنتی را فراهم می‌آورد تا اینکه در سال ۱۳۴۰ به طور کامل از دربار طرد شد و عنوان شاهزادگی از وی سلب گردید.

 سوابقی زیادی در مفاسد اخلاقی و اقتصادی دارد؛ او معتاد به هروئین بود و زنان بدکاره و کاباره‌ای را به خانه می‌آورد. حمیدرضا پهلوی رقیب اشرف در قاچاق مواد مخدر بود. "هما"، همسر حمیدرضا، نیز معتاد به هروئین و بدکاره بود و حمیدرضا از او به عنوان وسیله‌ای برای تامین مقاصد خود اعم از تهیه هروئین و جمع کردن زنان زیبا به دور خود، استفاده می‌کرد.

در یکی از اسناد آمده است:

همسر حمیدرضا به نام هما مثل او معتاد به (هروئین) است و در عین حال سابقه نامطلوبی از لحاظ عصمتی دارد، ‌حتی با دارو دسته "پری غفاری" دم‌ساز است و خانه‌ای در تخت جمشید دارد و اصولاً زن شرعی او نبوده و دو بچه فعلی آن‌ها به نام "بهزاد" و "نازک" به طورغیرشرعی به دنیا آمده‌اند و تنها وقتی خواسته‌اند به لندن بفرستند یک کلاه شرعی درست کرده‌اند و برایشان شناسنامه گرفتند.

این زن هرزه به شدت مورد علاقه حمیدرضا بوده و به این جهت از تمام کارهای نامشروعش چشم‌پوشی می‌نمود، به طوری که حتی در برابر خیانت‌هایش نیز سکوت می‌کرده است. هما در کنار فساد اخلاقی، به هرویین اعتیاد شدیدی داشت و به همراه حمیدرضا مرتباً آن را استعمال می‌کرد.

فرزندان حمیدرضاپهلوی با رسوایی‌های خود در کشورهای غربی وارث خوبی برای وی نبودند و هر دوی آن‌ها به سرنوشت شومی از بین رفتند.

سرنوشت فرزندان حمیدرضا:

بهزاد و نازک

"نازک پهلوی":

نازک پهلوی با هویت جدید در کشور انگلیس مشغول به بازیگری در فیلم‌های غیراخلاقی بود. نازک پهلوی دختر شازده حمیدرضا پهلوی و دختر عموی "رضا ربع پهلوی" در سن 29 سالگی در پاریس مرد. اما حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون مرگ او وجود دارد.

هیچ توضیحی درباره علت مرگ نازک پهلوی از سوی خاندان فاسد پهلوی داده نشده است. ظاهرا "لیلا پهلوی" خواهر خودکشی کرده رضا ربع پهلوی از زندگی غیر اخلاقی و سرنوشت شوم نازک آگاه بوده است.

گفتنی‌ است، حتی قبر او در پاریس بی نام و نشان و متروک بوده است.

بعدها پاره ای افراد با عنوان سربازان گمنام ( با سربازان گمنام امام زمان و برادران زحمتکش وزارت اطلاعات اشتباه نشود )با استناد به یک عکس اعلام کردند او زنده است و در انگلستان با هویت جدید در فیلمهای غیراخلاقی بازی میکند .

"بهزاد پهلوی":

بهزاد برادر نازک، در سال 1983 در اسپانیا مرد و در همان جا در گورستان دفن شد.

مرگ

نامبرده به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوی، پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ه.ش ایران را ترک نکرد. وی پس از چندی زندانی شد و نهایتا در سال ۱۳۷۱ درگذشت و در قطعه ۷۶ ردیف ۲۷ شماره ۶۴  بهشت زهرا دفن شد

از کتاب اسناد ساواک درباره حمیدرضا پهلوی :

... حمیدرضا پهلوی، ۱۳ تیر ماه ۱۳۱۱ به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در تهران سپری کرد.

حمیدرضا پهلوی آخرین فرزند رضاخان بود که به لحاظ اجتماعی و زندگی خانوادگی وضعیت نامناسبی داشت. وی همچون سایر اعضای خاندان پهلوی و درباریان تحصیلات منظم و مرتبی را طی نکرد و در این زمینه ضعیف ترین بود و با تمام حمایت هایی که از او انجام گرفت نتوانست تحصیلات خود را به پایان برساند.

در شهریور 1320 به همراه رضاخان به تبعید رفت و سپس به لبنان و آمریکا سفر کرد و بعد از مدتی بی بند و باری و ایجاد دردسر برای مسئولین سفارتخانه های ایران در آنجا، دربار مجبور شد تا دستور مراجعت به کشور را به وی ابلاغ نماید.

مفاسد حمیدرضا و همسرانش تنها محدود به بی بند و باری های اجتماعی و اخلاقی نبود در قاچاق و مصرف مواد مخدر، شرکت و در فعالیت ها و زد و بندهای مالی نیز دست هایی آلوده ایی داشتند.

در سن ۱۹ سالگی، مقدمات ازدواج او را فراهم کردند و در سال ۱۳۳۰ با دخترعموی مادرش ازدواج کرد، اما این ازدواج اندکی بعد به جدایی کشیده شد. حمیدرضا پهلوی پس از دومین ازدواج ناموفق خود در سال ۱۳۴۰ به طور کامل از دربار طرد و عنوان شاهزادگی از او سلب شد. وی پس از انقلاب اسلامی به خاطر ارتباط نداشتن با خاندان پهلوی در ایران ماند و در سال 1371 درگذشت ...

... کارنامه حمیدرضا جزو اولین اسناد کتاب «حمیدرضا پهلوی به روایت اسناد ساواک» است که شاید دیدن آن و تاکید دکتر صدیق، وزیر فرهنگ آن دوران بر لزوم رسیدگی هر چه بیشتر به امور درسی وی خالی از لطف نباشد. نمره 17 در درس ورزش بالاترین و نمره 2 در درس دیکته، پایین‌ترین نمرات حمیدرضا هستند.

  بعدها برای ادامه تحصیل به بیروت رفت، اما بر اساس گزارش‌های واصله، به جای تحصیل مشغول عیاشی و صرف هزینه‌های گزاف در امور غیراخلاقی بوده است. حمیدرضا پهلوی در طول زندگی‌اش، سه بار تجربه ازدواج رسمی و طلاق داشته و بار سوم به دلیل برقراری رابطه با زنی به نام «هما خامنه» مورد شماتت دربار قرار می‌گیرد.

ولخرجی‌ها، زد و بندهای مالی، قاچاق مواد مخدر به همراه خواهرش اشرف پهلوی و فساد اخلاقی حمیدرضا پهلوی به جایی رسید که مقرری او در سال 1328 قطع شد و پس از ختم شدن این غائله، با زنی به نام «ایران‌دخت حاج میرزا آقاسی» معروف به «فلور» رابطه برقرار می‌کند که سرانجام در حالی که باردار بوده، توسط حمیدرضا پهلوی به قتل می‌رسد.

تمام گزارش‌های ساواک درباره این افتضاح و جنایت، صراحتاً بیان شده و در بخشی از آن آمده است: «چندی قبل جراید ایران اطلاع دادند که زنی در خیابان بهار به نام «ایران» یا فلور آغاسی به قتل رسیده است. «ایران» دو ماهه آبستن بوده و همه شواهد نشان می‌دهد که قتل برای جلوگیری از تولد فرزند انجام شده است، بنابراین قاتل ایران کسی بوده که از لحاظ منفعت و موقعیت اجتماعی خاص خود نمی‌خواسته از ایران صاحب فرزندی باشد... با تولد بچه خواه ناخواه پای فلور به خانواده سلطنتی باز می‌شد... به هر حال این‌که شاهزاده اخبار جراید را درباره قتل معشوقه‌ خویش می‌خواند، لبخندی می‌زند و نگاه رضایتمندانه‌ای به دست‌های خون‌آلود خود می‌اندازد. آری شاهپور حمیدرضا قاتل است و باید به جرم این قتل محاکمه و مجازات گردد.»

پس از بالا گرفتن آبروریزی‌های حمیدرضا پهلوی، امتیازات خاندان سطلنتی از او گرفته شده و از دربار اخراج می‌شود، اما همچنان به فساد مالی و اخلاقی خود ادامه می‌دهد و محمدرضا پهلوی مجبور می‌شود که برای حفظ آبرو، باز هم خرابکاری‌های برادر کوچکش را پنهان کند. 

این ماجرا به شخص حمیدرضا ختم نمی‌شود و دردسرهایی که دو فرزند نامشروع او به نام‌های «نازک» و «بهزاد» در خارج از کشور ایجاد می‌کنند، به این مشکل حکومت پهلوی دامن می‌زنند. «پرویز خوانساری» سفیر ایران در آمریکا در یک گزارش، درباره وضعیت بهزاد پهلوی می‌گوید: «سه روز قبل والاحضرت اطلاع دادند چون از پیراون گوروم‌ها راجی. جی (پیغمبر نوظهور هندی) شده‌اند، لذا برای دیدار این شخص به شهر هوستون ـ تگزاس ـ مسافرت خواهند کرد و اضافه فرمودند که موافقت جنابعالی را نیز دریافت داشته‌اند. پس از تماس که بلافاصله اینجانب به وسیله تلفن با جنابعالی گرفتم و دریافتم که این مسافرت به صلاح نیست، به والاحضرت توضیح دادم که از این سفر صرف نظر فرمایند. والاحضرت پس از آن اکنون مدت دو روز است که در خوابگاه دانشکده و محیط کالج نیستند و به طوری که دانشجویان ایرانی اظهار می‌دارند ممکن است والاحضرت به مسافرت مذکور اقدام کرده باشند.»

این‌ها آخرین گزارش‌های ساواک درباره حمیدرضا پهلوی و فرزندانش هستند. حمیدرضا پس از سقوط حکومت پهلوی از ایران خارج نشد و سرانجام پس از مدتی زندانی شدن به جرم خرید و فروش مواد مخدر، در سال 1371 در تهران فوت کرد.

سناریویی از زندگی آخرین پسر پهلوی اول

کتاب «حمیدرضا پهلوی به روایت اسناد ساواک» که اسناد و گزارش‌های ساواک را به ترتیب سال [1357 ـ 1322] را شامل شده، روایتی با جزییات از زندگی حمیدرضا پهلوی و نوع روابط او با افراد خانواده و مقامات دربار به مخاطب ارایه می‌کند و علاوه بر راهنمایی محققان برای آشنایی با شخصیت حمیدرضا پهلوی، منبعی مناسب برای ساخت فیلم مستند درباره آخرین پسر رضاخان پهلوی و یا تحلیل شخصیتی او در قالب کتاب خواهد بود.

داستان ترک اعتیاد حمیدرضا :

در تاریخ 9/4/49 ساعت 20 در باشگاه ایران، کریم راننده مادر والاحضرت محمودرضا و حمیدرضا به طور خصوصی اظهار می داشت، شب گذشته والاحضرت حمیدرضا جواب سلام دربان باشگاه را نداده و علتش دیر شدن تریاکش بوده و حال جواب دادن به کسی را نداشت. به او گفته شد مگر تریاک می کشد، گفت حمیدرضا قبلاً دچار هروئین شده بود و نزدیک بود از بین برود. یک شب دایه حمیدرضا جلوی شهبانو را می گیرد و می گوید مگر حمیدرضا برادر شاه نیست، اگر هست چرا جلوی این مریضی را نمی گیرید؟ دارد از بین می رود. شهبانو هم به عرض شاهنشاه می رساند و شاهنشاه هم دو سال پیش به تیمسار نصیری دستور می دهد که حمیدرضا را بدون سر و صدا بگیرند در یک جای دور افتاده ای بستری کنند که شاید هروئین را ترک کند. تیمسار نصیری هم دو نفر از کارمندان سازمان را مأمور این کار می کند و حمید رضا را یک شب که از یک بار بیرون می آمده می گیرند و به یک خانه دور افتاده می برند و مشغول معالجه کردنش می شوند و تا دو ماه کسی از او خبری نداشت مادر حمیدرضا به تیمسار نصیری ناسزا می گوید، نصیری هم اجازه می دهد تلفنی با حمیدرضا صحبت بشود و موقعی که مادر حمیدرضا می خواستند به شیراز بروند اجازه حمیدرضا را از شاهنشاه گرفته اند و با خود به شیراز می برند ولی دو نفر از مأمورین سازمان امنیت همه جا او را تعقیب می کنند، ولی زن سابق حمیدرضا به نام هما نیز به شیراز رفته یک روز حمیدرضا را از دست مأمورین خلاص می کند و با ماشین خودش به تهران می آید و حمیدرضا را به خانه خودش می برد و بعداً مأمورین سازمان او را در خانه همسر سابقش پیدا می کنند و وقتی می خواهند او را ببرند به تمام مأمورین ناسزا می گوید و این جریان را به عرض شاهنشاه می رسانند، این بار شاهنشاه می فرمایند حالا که خودش این طور می خواهد، به حال خودش بگذارید. البته دیگر هروئین نمی کشد ولی تریاک و شیره هر روز می کشد. بعد هم هما را رها کرده و با خواهرزن سابقش عروسی کرد.

حمیدرضا پهلوی یازدهمین فرزند رضاخان بود که در هرزگی و بی بند و باری گوی سبقت را از خواهرش اشرف پهلوی ربوده بود. در ادامه برخی از اسناد مربوط به این فرد آمده است

۱ -  به قرار اطلاع در چند شب گذشته والاحضرت شاهپور حمید رضا در کافه کلبه زنی را به نام باربارا هبتون آوازه خوان که بر سر میز گودرزی نام صاحب ویلایی در نزدیکی دربند نشسته بوده به سر میز خود دعوت می کند و چون زن مذکور استنکاف می کند از عقب پیراهن او را گرفته و امر می کند که باید حتما سر میز من بیایی در اثر این عمل بین شاهپور حمیدرضا و گودرزی نزاعی در می گیرد. در این ضمن شاهرخ هدایت که در آنجا حضور داشته فورا در نزاع دخالت و به گودرزی می گوید من افسر سازمان امنیت هستم و به تو امر می کنم فورا از کافه خارج شوی. بالاخره در اثر وساطت دوستان گودرزی با هم آشتی می کنند. 

۲ - تیمسار سرتیپ شاهین اعلام داشتند

طبق اطلاع تلفنی از آبادان والاحضرت شاهپور حمید رضا صبح روز ۹ / ۱۱ / ۵۲ قصد رفتن به کویت را از فرودگاه مهر آباد به اتفاق چهار نفر قاچاقچی که یکی از آنها به نام فولادمهر است دارند. این مسافرت به منظور آوردن یک دستگاه کادیلاک مدل ۷۴ که گمرک آن ۴۵۰ هزار تومان است می باشد و به قرار اطلاع در مراجعت مقادیری کالای قاچاق و هرویین همراه خواهند آورد.

۳ - یکی از افسران ژاندارمری اظهار می داشت فرمانده ژاندارمری مشهد به مقامات ژاندارمری مرکز گزارش نموده که مقدار زیادی از تریاک های قاچاق که به وسیله قاچاقچیان ایرانی یا افغانی به تربت جام و گنبد کاووس وارد می شود با اتومبیل شخصی به تهران حمل می گردد و در بین راه مأمورین ژاندارمری قادر نیستند اتومبیل حامل والاحضرت را بازبینی کنند و حتی در بعضی نقاط مجبور می شوند که اتومبیل والاحضرت را اسکورت نمایند.

۴ - برابر تحقیقات معموله و به موجب اظهارات یکی از کارکنان منزل سردار اسعد والاحضرت شاهپور حمیدرضا با آقایان گودرزخان و هرمز خان ایلخانی پسران سردار ارتباط نزدیک داشته و در منزل آنها واقع در خیابان پهلوی جاده شمیران جلسات تریاک دارند.

۵ - حجازی مدیر کافه دانسینگ شکوفه نود به یکی از دوستان خود اظهار داشته مشارالیه مجبور است غالبا یک یا چند نفر از رقاصه های خارجی را که به ایران می آورد در اختیار تیمسار سپهبد علوی مقدم  و سرهنگ ملک اسماعیلی رییس اداره اماکن شهربانی بگذارد و بعضی اوقات نیز به دستور سرهنگ ملک اسماعیلی بعضی از رقاصه ها را به دربار برده و به شاهپور ها معرفی می نماید و بیش از همه شاهپور محمودرضا و حمید رضا در این کارها افراط و با زنهای کاباره ها معاشرت می نمایند.