ناصری: فهرست آثار مناسب در کتاب «حبیب» ارایه می‌شود


1636 بازدید

ناصری: فهرست آثار مناسب در کتاب «حبیب» ارایه می‌شود

محمد ناصری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: «حبیب» عنوان کتابی است که در هر دوره از جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور تولید و منتشر می‌شود. این اثر مطالبی مانند مصاحبه با داوران بخش‌های مختلف، مصاحبه با دبیر جشنواره، مقاله در حوزه‌های مختلف، یادبود شخصیت‌های برجسته، دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های ویژه را در بردارد.

وی با بیان این‌که در کتاب «حبیب» این دوره از جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور، به شخصیت امیرحسین فردی به‌صورت ویژه‌ پرداخته خواهد شد، گفت: در این دوره، نخستین‌بار، فهرست کتاب‌های مناسب بخش‌های چهارگانه را با هدف معرفی بیشتر آثار و آشنایی علاقه‌مندان با آن‌ها ارایه خواهیم کرد.

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور با اشاره به ویژگی بارز این دوره از جشنواره گفت: در دوره‌های گذشته این جایزه، اعضای داوران را ترکیبی از شورای نویسندگان مسجد جواد‌الائمه(ع) و برگزیدگان دوره‌های قبل تشکیل می‌دادند، اما این دوره تصمیم گرفتیم به‌صورت مستقل و با تکیه بر توان ادبی (مسجد جواد‌الائمه(ع)) به برگزاری این جشنواره اقدام کنیم. بنابراین، همه داوران (12 داور) از شورای نویسندگان این مسجد انتخاب شدند.

ناصری با بیان این‌که در این دوره از جایزه، کتاب‌های منتشر شده در سال 1391 را بر اساس آمار خانه کتاب بررسی کردیم، افزود: در بخش کودک (آزاد) حدود 150 اثر بررسی شدند که در نهایت، چهار اثر نامزد دریافت جایزه شدند. «قصه‌های غار» نوشته مرجان کشاورزی آزاد، «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» اثر فرهاد حسن‌زاده، «بچه‌تمساح کجا رفت؟» نوشته یگانه مرادی لاکه و «قیچی‌ای که دنبال کار می‌گشت» اثر منیره هاشمی اسامی این آثار و پدیدآورندگان آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: ناصر نادری، شهرام شفیعی و محمدحسن حسینی داوری آثار بخش کودک (آزاد) را بر عهده داشتند.

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور توضیح داد: در بخش نوجوان (آزاد) حدود 70 اثر به دبیرخانه ارسال شده‌است که داوری نهایی آن‌ها امروز (11 آذر) توسط حبیب یوسف‌زاده، علی اصغر جعفریان و بیژن قفقازی‌زاده انجام خواهد شد.

ناصری عنوان کرد: بخش رمان با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، 62 اثر دریافت کرد که در نهایت با داوری خسرو باباخانی، محمدعلی قربانی و نبی‌الله بابایی، 6 کتاب به عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند.

وی ادامه داد: کتاب‌های «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری، «داستان من» اثر جمشید طاهری، «آواز ابابیل» نوشته مجید پورولی کلشتری، «کمانی برای آرش» اثر محمد محمودی نورآبادی، «افرا» نوشته حسینعلی جعفری و «قیدار» اثر رضا امیر‌خانی، اسامی آثار و نویسندگان آن‌ها در بخش رمان (انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) را تشکیل می‌دهند. 

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور عنوان کرد: در بخش رمان (آزاد) 170 اثر دریافت شد که در نهایت هفت اثر نامزد دریافت جایزه شدند. این آثار عبارتند از «دکتر داتیس» اثر حامد اسماعیلیون، «پروانه‌ای روی شانه» نوشته بهنام ناصح، «ماجرای خونزاد» اثر مشترک سید امین حسینیون و سید مصطفی حسینیون، «یکی بود سه تا نبود» اثر مهدی کفاش، «سیب ترش» نوشته فرشته نوبخت، «غزالِ رمیده از غزل» اثر کامران داوری نیکو و «سایه‌های بلند» نوشته شهریار عباسی.

ناصری در پاسخ به این سوال که «از هر بخش، چند اثر به عنوان اثر برگزیده و شایسته قدردانی انتخاب خواهند شد؟» گفت: دستِ داوران بخش‌های چهارگانه در انتخاب آثار برگزیده و شایسته قدردانی باز است؛ ممکن است در هر بخش، هم کتاب برگزیده (کتاب سال)، هم کتاب شایسته قدردانی داشته باشیم، یا این احتمال وجود دارد که یک بخش از جایزه، یکی از این دو جایزه (کتاب سال یا شایسته قدردانی) را دریافت کند. همچنین ممکن است در بخشی از این جایزه، دو اثر به صورت مشترک به عنوان شایسته قدردانی انتخاب شوند.

وی در ارزیابی‌ خود از سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره گفت: به اذعان اغلب داوران این دوره، آثار مربوط به بخش کودک و نوجوان از سطح کیفی خوبی برخوردار نبودند که دلیل آن را می‌توان در بحرانی بودن شرایط فرهنگی کشور و قیمت بالای کاغذ در سال گذشته دانست. 

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور دراین باره که «آیا پیشنهادی برای دیگر سازمان‌ها یا نهادها با هدف حمایت از این جشنواره دارید؟» اظهار کرد: متولیان برپایی جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور انتظار دریافت هیچ‌گونه کمکی از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف برای برگزاری این جریان فرهنگی  را ندارند اما به نهادها و سازمان‌هایی که علاقه‌مندند به این حرکت فرهنگی کمک کنند، پیشنهاد می‌کنم با اهدای هدیه از برگزیدگان این جایزه در آیین پایانی ، قدردانی کنند.

ناصری در پاسخ به این سوال که «جوایز این جشنواره چیست؟» گفت: این جشنواره برای برگزیدگان و شایستگان قدردانی خود جایزه نقدی در نظر نگرفته است، بلکه می‌کوشد نماد ویژه‌ای به طور مثال، نمایی از مسجد جواد‌الائمه(ع) را در قالب تندیسی که ارزشی ویژه نیز خواهد داشت، اهدا کند. 

سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور  اسفندماه امسال (1392) برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.


ایبنا