اسلام ناب، ولایت و مردم؛ عوامل پیروزی ما در جنگ/داستان پاره کردن حکم وزیر توسط شهید نوری


1769 بازدید

اسلام ناب، ولایت و مردم؛ عوامل پیروزی ما در جنگ/داستان پاره کردن حکم وزیر توسط شهید نوری

 سردار محمد کوثری نماینده مجلس گفت: وقتی حکم جانشینی مدیر راه آهن را به شهید نوری دادم، ابتدا از من عذرخواهی کرد و سپس حکم را با همان ۱ دستی که داشت و دندانش پاره کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه نمایشگاه «یاد یاران» با موضوع مقاوت 8 ساله د دوران دفاع مقدس، دیشب 9 مهر ماه با حضور مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سردار محمد کوثری از فرماندهان جنگ تحمیلی و نماینده مجلس در مصلای تهران برگزار شد.
در این مراسم آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان این مراسم درباره نقش راه آهن و ایثارگری کارکنان آن در جنگ تحمیلی سخن گفت. همچنین سرهنگ چندگاهی فرمانده مرکز بسیج راه‌آهن هم در سخنان کوتاهی مقدم مهمانان این مراسم را گرامی‌ داشت و از حضور سرداران حاضر شده در این مراسم قدردانی کرد.
این مراسم با حضور دیگر فرماندهان جنگ از جمله سردار رحیمی، سردار روشنی و سردار تقوی برگزار شده بود.
سخنران اصلی این مراسم محمد کوثری نماینده مجلس بود که با تاکید بر اهمیت ایثارگری و صبر برای رسیدن به اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی، خاطراتی از دوران دفاع مقدس بویژه خاطرات‌اش از سردار شهید علیرضا نوری را برای مخاطبان تعریف کرد.
در این مراسم از خانواده سردار شهید علیرضا نوری، شهید شاخص سال 92 که از مسئولان و زحمت‌کشان راه آهن جمهوری اسلامی بوده تقدیر و تجلیل شد. ضمن آن از مدیرعاملان راه‌آهن در زمان جنگ صادق افشار، محمد علیزاده و سید ابوالفضل خاموشی تقدیر شد و پیام محمد سعیدی‌کیا وزیر راه و ترابری دوران دفاع مقدس هم در این مراسم قرائت شد.
سردار محمد کوثری از فرماندهام برجسته دوران دفاع مقدس در این مراسم گفت: در جنگ تحمیلی دشمنان ما هم‌قسم شده بودند که نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین ببرند. زیرا نمی‌خواستند یک نظام دینی در جهان وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه دشمنان یک هدف اولیه و واسط و یک هدف نهایی داشتند، توضیح داد: هدف نهایی آنان براندازی نظام جمهوری اسلامی بود و برای رسیدن به این هدف به هر صورتی حمایت خود را از رژیم بعث انجام می‌دادند؛ ما را در فشارهای اقتصادی قرار داده و از عراق حمایت‌های تجهیزاتی و تسلیحاتی می‌کردند.
وی افزود: دشمن می‌خواست 3 روزه خوزستان را از خاک ایران جدا کند و در طول 7 روز به تهران برسد و وقتی به تهران رسید حکومت دلخواه خود را بر ایران حاکم کند. اما آن‌ها 3 عامل مهم را که باعث پیروز ما شد، در نظر نگرفته بودند؛
کوثری در ادامه درباره 3 عامل پیروزی ایران در دوران دفاع مقدس توضیح داد: نخستین عامل الگوی ما بود که بر مبنای اسلام ناب محمدی(ص) شکل گرفته بود. دوم نقش رهبری و ولایت در دفاع مقدس و سومین عامل هم مردم بود. دشمن حساب این عوامل را نکرده بود.
فرمانده دوران دفاع مقدس نمونه بارز جهادگری و ایثارگری مردم در دوران دفاع مقدس را شهید «علیرضا نوری» که در راه آهن مشغول به کار بود، عنواتن کرد و درباره این شهید گفت: این شهید بزرگوار پیش از انقلاب به عنوان تکنسین وارد راه آهن شد و با شروع جنگ به سوی جبهه‌ها اعزام شد. در عملیات والفجر مقدماتی دست راستش قطع شد اما از آنجا که عاشق خدا بود آرام و قرار نداشت و باز به جبهه برگشت.
کوثری افزود: شهید نوری فرمانده پادگان ابوذر شد و فرماندهی‌اش در جبهه زبانزد همگان بود. لشگر ابوذر به فرماندهی این شهید در عملیات خیبر پشتیبان لشگر 27 محمد رسول‌الله(ص) بود. ایشان سپس به عنوان مسئول عملیات سپاه تهران منصوب شد در حالی که همه فکر و ذکرش جبهه بود و باز هم با دست قطع شده به جبهه آمد و قائم مقام لشگر شد.
به گفته این نماینده مجلس شهید علیرضا نوری در عملیات کربلای 1 در مسیر تردد بین دوکوهه و مهران تصادف می‌کنند و دست دیگرشان نیز از کتف آسیب می‌بیندو با این حال برای بهبود استراحت نمی‌کنند بلکه با دست بسته‌شده در حالت خوابیده با بیسیم به کار سازماندهی و فرماندهی جنگ ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه احساس مسئولیت و ایثارگری شهید نوری بی‌نظیر بود، افزود: او مانند مسئولانی نبود که وقتی مشکلی دارند در خانه بنشینند و کار را رها کنند. حتی با وجود مجروحیت برای بهبود هم به خانه نرفت و در همان دوکوهه ماند.
 
سردار کوثری گفت: شهید نوری با حکم آقای سعیدی‌کیا که در آن زمان وزیر راه و ترابری بودند به عنوان جانشین مدیرعامل راه آهن منصوب شد و این حکم به جبهه آمد. آقای محسن رضایی که فرمانده سپاه بودند به من گفتند که باید این حکم را به نوری بدهی و او را متقاعد کنی که برگردد. وقتی من حکم را به او دادم ابتدا از من عذرخواهی کرد و سپس حکم را با 1 دست و دندانش پاره کرد و گفت: اول عذرخواهی کردم که ناراحت نشوید از اینکه حرف شما را گوش نمی‌دهم و سپس باید بگویم که این حکم‌ها نمی‌تواند من را از جبهه فارغ کند و به تهران برگرداند.
این فرمانده جنگ تحمیلی در ادامه گفت: در عملیات کربلای 5 در یکی از شب‌ها از من خواست که به خط مقدم برود، اما من مخالفت کردم. اما او با همان 1 دست یقه من را گرفت و من دیدم که اشک در چشمانش حلقه زده است. در همان حال گفت: خواهش می‌کنم بگذار بروم خط». من دیدم نمی‌توان جلوی او را بگیر و فقط چند شرط برایش گذاشتم و گفتم باید قبل از روشن شدن هوا برگردی. شهید نوری راس ساعت 7 صبح از خط مقدم جنگ بازگشت.
کوثری سپس به لحظه شهادت شهید علیرضا نوری اشاره کرد و گفت: ایشان وقتی در کنار کانال ماهی در خاک عراق در راه برگشت به عقب بودند گلوله‌ خمپراه به ماشین جیپ‌شان اصابت می‌کند و راننده جیپ شهید می‌شود. ایشان با همان 1 دست راننده را در سمت دیگر می‌نشانند و خودشان رانندگی می‌کنند، اما گلوله دیگری به سمتشان می‌آید و روح بلند ایشان هم به آسمان پر می‌کشد.
به گفته فرمانده دوران دفاع مقدس شهید علیرضا نوری به راهی رفت که خودش آرزویش را داشت و صادقانه و خالصانه هستی‌اش را در راه خدا تقدیم کرد.
این نماینده مجلس اظهار کرد: این ایثارگری‌ها و صبوری‌های مردم و شهادت فرزندان این سرزمین بود که عزت کنونی را برای ما به ارمغان آورد. همان ایثارگری‌ها و شهادت‌هایی که با آن توانستیم دشمن را با ذلت از خاک کشورمان بیرون کنیم.
وی افزود: اگر جانفشانی شهدا در دوران دفاع مقدس نبود که هستی‌شان را خالصانه به خدا تقدیم کردند و امام حسین(ع) را الگوی خود قرار دادند، امروز نمی‌دیدیم که دشمنان ما به ذلت و خواری افتاده‌اند. قطعا سربلنید و عزت کنونی از قبل خون شهیدان به بار آمده است و ما باید قدر این عزت را بدانیم و از آن پاسداری کنیم.
کوثری گفت: اگر امروز الگوی کشورهای منطقه قرار گرفته‌ایم و حتی غیرمسلمانان برای مقاومت با استکبار از ما الگو می‌گیرند به دلیل جانفشانی‌های شهدا است. باید امثال علیرضا نوری را الگوی زندگی خود قرار دهیم تا پیشرفت‌هایی را که امام راحل(ع) و مقام معظم رهبری در نظر دارند بیشتر و بهتر برای ما حاصل شود.
وی درباره ایثارگری رزمندگان راه آهن اظهار کرد: 248 شهید و بیش از 1400 جانباز در دوران دفاع مقدس از راه آهن رقم کمی نیست و افتخار بزرگی برای راه آهن است. شهید نوری گل سرسبد همه شهدای راه آهن است. این شهدا مسئولیت‌پذیری راه آهن را نشان می‌دهند. ما هم در همین جا عهد می‌بنیدیم که پرچم این انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش برسانیم.
سردار کوثری در پایان با سخنی از امام راحل(ره) به سخنانش پایان داد: «قرن آینده (قرن 21)، قرن اسلام است و اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک ذلت خواهد نشاند.»


تسنیم،