"سیاوش" نخستین شهید هوانیروز


1674 بازدید

سیاوش چقاقاسمی در تاریخ 12 مهر ماه سال 1339 در روستای چقاقاسم از توابع شهر کرمانشاه به‌دنیا آمد و دوران کودکی خود را در همان روستا سپری کرد.

وی پس از گذراندن دوران خردسالی برای آغاز تحصیل به‌همراه خانواده خود به شهر کرمانشاه مهاجرت کرد و توانست تا مقطع سوم راهنمایی تحصیل کند و پس از گرفتن مدرک خود در سال 55 وارد ارتش شود.

شهید چقاقاسمی در ابتدای ورود خود به ارتش، دوران آموزشی خود را در شهر اصفهان گذراند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در بسیاری از عملیات‌های هوایی شرکت داشت.

با شروع جنگ تحمیلی این شهید بزرگوار همانند دیگر هم‌رزمان خود به جنگ با کفار بعثی شتافت و در روز دوم مهر ماه سال 1359 هنگامی که شهر کرمانشاه مورد هجوم هواپیماهای دشمن قرار گرفت، برای دفاع از میهن خویش با سلاح‌های ضد هوایی انبوهی از هواپیماهای دشمن را مورد اصابت قرار داد.

در وصیت‌نامه این شهید بزرگوار آمده است: خداوند انسان را خلق کرده تا رنج و سختی را تحمل و خود را در کوره زمان آب‌دیده کند و در آزمون هستی راه صحیح را برگزیند.

این شهید بزرگوار در ادامه وصیت‌نامه خود می‌نویسد: جان من فدای تن بی‌سر امام حسین (ع) که مظلومانه در تاریخ اسلام برای دفاع از حقانیت اسلام ناب محمدی شهادت در راه خدا را برگزید.

وی به خواهران و برادران خود سفارش می‌کند که زینب‌وار و حسین‌گونه زندگی کنند و راه درست صحیح زندگی را از ائمه اطهار (ع) یاد گرفته و همواره در راه دفاع از دین تلاش کنند.

پدر شهید چقاقاسمی می‌افزاید: زمانی که فرزندم در سال 1356 به استخدام هوانیروز درآمد و با گذراندن دوره‌های کاردانی به هوانیروز کرمانشاه منتقل شد، با علاقه شدیدی به استخدام ارتش درآمد و همیشه ایثارگری‌هایش برای تمامی خانواده و دوستانش موجب افتخار بود.

وی بیان می‌کند: شهید همواره در سال 58 در درگیری با حزب منحله دموکرات همراه تیزپروازان هوانیروز به کردستان اعزام می‌شد و از جان و دل در راه دفاع از کشور قدم برمی‌داشت و زمانی که مادرش از او می‌خواست که از خود مراقبت کند جز اینکه بگوید مانند امام حسین (ع) باید تمام زندگی خود را صرف اسلام کرد، پاسخی نمی‌داد.

پدر شهید چقاقاسمی درباره فرزندش می‌نویسد: این شهید یکی از سربازان رشید اسلام است که بدون هراس از دشمن و با بریدن از تمام علایق دنیوی و عشق به تنها معبود خویش، بر بالای سکوی سعادت قرار گرفت و بر دستان سرور و آقای خویش حسین بن علی (ع) بوسه زد.

یکی از هم‌رزمان شهید چقاقاسمی در سخنان خود آورده است: او یکی از نیروهای صادق و مومن هوانیروز کرمانشاه بود که پرونده خدمتی برجسته‌‌ای را در طول سه سال خدمت نظامی از خود به یادگار گذاشته است.

وی می‌افزاید: آخرین روز خدمت شهید چقاقاسمی که با آخرین روز عمرش عجین شده بود، در سومین روز شروع جنگ تحمیلی در تاریخ  دوم مهر ماه سال 1359 زمانی‌که شهر کرمانشاه مورد تهاجم بمباران هواپیماهای عراق قرار گرفت، رقم خورد.

این هم‌رزم شهید یادآور شد: زمانی‌که سه فروند هواپیمای عراقی ماموریت بمباران پایگاه هوانیروز کرمانشاه را برعهده داشتند با ورود به حریم هوایی پایگاه، شهید چقاقاسمی با آتش پدافند به مقابله با آن‌ها پرداخت و در آن حمله ناجوانمردانه ضمن اینکه یکی از هواپیماهای جنگنده دشمن را مورد هدف قرار داد، بر اثر اصابت ترکش بمب به شهادت رسید و به‌عنوان نخستین شهید بمباران پایگاه هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس شناخته شد.


سایت ساجد