۸۶۰ شهید و مصدوم قربانی بمباران شیمیایی سومار در مهر 66


1603 بازدید

۸۶۰ شهید و مصدوم قربانی بمباران شیمیایی سومار در مهر 66

محقق و نویسنده دفاع مقدس گفت: عراق ۱۶ و ۱۸ مهرماه ۶۶ شمال سومار شامل مقرهای ارتش اعم از خطوط مقدم و اردوگاه جنگی را بمباران شیمیایی کرد که در این حمله ۷۰۰ نفر از مردم و نظامیان مصدوم و ۱۶۰ نفر شهید شدند.
 
محمدباقر نیکخواه بهرامی محقق و نویسنده دفاع مقدس و کارشناس سلاح‌های کشتار جمعی در گفتگو با خبرنگار حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)، درباره بمباران شیمیایی شهر سومار اظهار داشت: عراق چندین بار سومار را بمباران شیمیایی کرده است که یکی از موردهای مهم آن مربوط به 25 دی‌ماه سال 65 بعد از عملیات کربلای 5 و قبل از عملیات کربلای 6 در جنوب و درسومار است.
وی یادآور شد: در این حمله، یگان‌های ارتش در سومار، نفت‌شهر و در سایر محورهایی که در مجموعه عمومی سومار محسوب می‌شدند مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند.
نیکخواه بهرامی افزود: عراق در این حمله مواضع تیپ‌ها، پدافند هوایی، پشتیبانی و حتی بیمارستان صحرایی ارتش  را بمباران کرد که در این بمباران بیش از 200 نفر مصدوم و 20 نفر شهید شدند.
وی تصریح کرد: در مرتبه دوم نیز عراق  در 16 و 18 مهر  1366 شمال سومار شامل مقرهای ارتش، اعم از خطوط مقدم و پشتیبانی و حتی قرارگاه مقدم نزاجا را بمباران  شیمیایی کرد و به موازات این بمباران‌ها در این دو روز دو اردوگاه جنگی را ناجوانمردانه بمباران کردند و مردم مستقر در این اردوگاه‌ها را با استفاده از گاز اعصاب و خردل مصدوم  کردند و بیش از 700 نفر اعم از مردم و نظامیان مصدوم شدند و بیش از 160 نفر هم شهید شدند، به نحوی که بیمارستان 501 ارتش در سومار را نیز بمباران کردند و 8 نفر از پزشکان آن از جمله شهید دکتر هجرتی اعزامی از بیمارستان لقمان الدوله به شهادت رسیدند.
این محقق و نویسنده دفاع مقدس بیان داشت: عراق علاوه بر بمب و راکت بو سیله  توپخانه این مناطق را آماج حملات شیمیایی خود قرار داده بود. این عملیات‌های شیمیایی عراق به قصد جلوگیری از عملیات‌های آفندی ایران صورت می‌گرفت تا توان نیروها را ضعیف کند.
این کارشناس سلاح های کشتار جمعی خاطر نشان کرد: در اعتراض به بمباران شیمیایی عراق در 16 مهرماه در سومار؛ وزیرخارجه ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد «خاویر پرز دکویار» رسماً اعتراض خودش را اعلام کرد؛ یعنی ضمن اعتراض درخواست کرد که گروهی از کارشناسان سلاح شیمیایی سازمان ملل جهت مشاهده آثار جنایت به منطقه اعزام شوند و عراق را محکوم کند و خواستار تنبیه عراق را داشتند و همچنین خواستار جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی در آینده و جلوگیری از ارسال مواد اولیه و تجهیزات از کشورهای دیگر به عراق را کردند.


فارس