بازتاب شهادت آیت‌الله بهشتی در رسانه‌های جهان

آیت‌الله بهشتی جزو طراحان اصلی‌ انقلاب اسلامی بود


آیت‌الله بهشتی جزو طراحان اصلی‌ انقلاب اسلامی بود

روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»:

بهشتی در اصل شخصی واقع‌بین به نظر می‌رسید که ممکن بود با مانورهای سیاسی، ثباتی در وضع درهم و برهم و هرج و مرج فعلی به وجود بیاورد. مسأله‌ای که اینک پیش می‌آید این است که خلأیی که در اثر کشته‌شدن سیدمحمد بهشتی، به وجود آمده از طرف چه کسی پر خواهد شد؟...

 

رادیو بی‌بی‌سی:

آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، رهبر حزب جمهوری اسلامی، رئیس دیوان‌عالی کشور و عضو شورای ریاست‌جمهوری، مردی خوش‌لباس با چهره‌ای گیرا و پر ابهت بود. گرچه او با دیدی نو به مسائل زمان می‌نگریست، اما در عمل سیاست‌گری را پیشه ساخته و هرگز کلمه‌ای بیجا بر زبان نمی‌آورد و در میان روحانیت ایران، او از معدود کسانی بود که به نظم و سازمان اعتقاد داشت...قدرت سازماندهی دکتر بهشتی، در ایجاد حزب جمهوری اسلامی، تسلط بر قدرت از طریق مجلس و سازمان‌دادن سپاه پاسداران و جهاد سازندگی به خوبی آشکار شد...مرگ بهشتی خلأ قدرتی در تمام دستگاه‌هایی که تحت کنترل او بود به وجود می‌آورد و مشکل است بتوان در میان روحانیتِ حاکم کسی را یافت که بتواند تمام نقش‌های او را عهده‌دار بشود.

 

نشریه سعودی «المجله»:

آیت‌الله بهشتی یکی از مهمترین طراحان انقلاب اسلامی بود که منجر به سقوط شاه شد.

 

نشریه اردنی «الدستور»:

خونسردی و تیزهوشی از مشخصه‌های دکتر بهشتی بود و به طور کلی بر اثر انفجار، انقلاب ایران مردانی قاطع و سازش‌ناپذیر را از دست داد.

 

روزنامه انگلیسی «تایمز»:

آیت‌الله بهشتی رهبر حزب مقتدر جمهوری اسلامی ایران را که در حادثه انفجار بمب در مقر حزب در روز ۲۸ ژوئن کشته شد، عموماً به عنوان یکی از طراحان انقلاب اسلامی ایران و یکی از متنفّذترین چهره‌های این انقلاب می‌شناختند...بهشتی مردی زیرک و اهل عمل بود و هر آنگاه که اوضاع و شرایط اقتضا می‌کرد به اندیشمندی با کیاست و چیره‌دست مبدّل می‌شد و بخش اعظم نیرویش را صرف تعقیب و برکناری کسانی می‌کرد که با تأسیس حکومت الهی ضدیت داشتند. این کیاست و زیرکی وی توأم با احاطه او بر زبان‌های انگلیسی و آلمانی و نیز شناختی که از روحیه مقامات مغرب زمین علی‌الخصوص نقطه‌های ضعف آنها داشت، در طی چهارده ماه نحوه اداره امور مربوط به گروگان‌ها[ی آمریکایی] به طور ویژه‌ای نمایان گردید. در آن هنگام گفته می‌شد که او طراّح بیشتر فراز و نشیب‌های دیپلماتیکی است که دولت آمریکا را در رنج و عذاب نگهداشته است.

 

رادیو «صدای آمریکا»:

آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی ملازاده‌ای بود که ۵۲ سال پیش در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات دینی خود را در شهر قم و دانشگاه تهران دنبال کرد و به اخذ درجه دکترای علوم دینی از آن دانشگاه نایل آمد. به فاصله کوتاهی پس از پیوستن به جامعه مذهبیون راهی آلمان غربی شد و به مدت پنج سال پیشنمازی جامعه ایرانیان را در شهر هامبورگ عهده‌دار بود. آیت‌الله بهشتی در سال ۱۹۷۸ به گروه دستیاران آیت‌الله خمینی در تبعید پیوست و در شمار طراحان اصلی انقلاب(اسلامی) ایران قرار گرفت.

 

 

منبع: روزنامه اطلاعات(ویژه‌نامه)؛ ۷ تیر ۱۳۶۳