دیدگاه برخی علما پیرامون شخصیت برجسته آیت الله محلاتی


دیدگاه برخی علما پیرامون شخصیت برجسته آیت الله محلاتی

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع عالیقدر جهان تشیع نیز در پیام خود به این آیین گفت: آیت الله حاج شیخ بهاءالدین محلاتی استوانه ای برای حوزه های علمیه بوده و در مسایل مختلف پناهگاهی برای مردم شیراز بود.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پیام خود که در مراسم نکوداشت این شخصیت انقلابی و وارسته قرائت شده ، با اشاره به امتیازات زیاد و بارز آیت الله محلاتی گفته است : این شیخ بزرگ، عالم به زمان و مکان بوده و متناسب با اقتضای زمان سخن می گفت.

این پیام می افزاید: آیت‌الله محلاتی در سیاست روز دارای مواضع روشنی بوده و حمایت ویژه ای از حوزه های علمیه شیراز داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هم نیز در پیامی به این نکوداشت اعلام کرد: آیت الله شیخ بهاء الدین محلاتی از زمره شخصیت هایی است که به حق می تواند الگویی مناسب در تقوا، فقاهت، مقاومت و شجاعت برای عصر حاضر باشد.

در پیام آیت الله اسدالله ایمانی آمده است: معرفی و شناساندن گذشتگان و نیاکان به ویژه شخصیت هایی که دارای اندوخته های عظیم علمی و مذهبی هستند در عصر حاضر که جوانان در برابر هجمه های عظیم تبلیغاتی و پوچ گرایانه قراردارند از ضروریات عصر کنونی و از واجبات ملی فراموش شده است.

این پیام حاکی است: در عصری که نسل جوان امروزی برای اعتلای روح خود و یافتن الگویی مناسب جهت تخلیه انرژی متراکم خود گرفتار الگوهای تصنعی و هالیوودی شهد است باید به فکر بود.

این پیام افزوده است : بنابر این پرداختن به خدمات این عالم جلیل القدر در راستای الگوپردازی از ذخایر ایران اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و متولیان امر باید این مساله را در راس برنامه های تحقیقی خود قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هم در این آیین گفت: آیت الله محلاتی مجتهدی بود که در کنار اجتهاد، محقق و تربیت کننده نیز بود و در مبارزه محکم بود و تا آخر با انقلاب ایستاد.

ایت الله محی الدین حائری شیرازی افزود: آیت الله محلاتی انقلاب را از اسلام و نه اسلام را از انقلاب گرفته بود زیرا اگر در جایی استنباط مخالف یا اعتراض نسبت به یک حکم داشت آن را کتمان نمی کرد و محکم و جدی آن را بیان می کرد.

وی با بیان اینکه اخلاص بازرترین ویژگی این مرجع بزرگ است بیان کرد: آیت الله محلاتی اعتقاد زیادی به ارتباط مستقیم علما با معلمان در حوزه تربیت دینی داشت و همواره به علما توصیه می کردند که با معلمان تربیت دینی نشست های مکرر و جلسات تربیتی داشته باشند.

حائری شیرازی اظهارداشت: وجود عالم برجسته زن همواره مورد تاکید این مرجع عالیقدر بود و اعتقاد داشت اگر مانند عالمان مرد، عالم برجسته زن نداشته باشیم شهر و مردم ضرر می کند.

وی اضافه کرد: نگران اینترنت و ماهواره نباشید و از آنها نترسید زیرا آسیب های ناشی از این دو مانند واکسن بچه ها و جوانان را بیمه کرده و آنها را ضد گناه می کند.

حائری شیرازی ادامه داد: ممکن است کسی با اینترنت یا ماهواره به گناه بیفتد اما این شخص در مقابل گناه بیمه می شود و به دنبال آن گناهان نخواهد رفت و این درحالی است که علمایی چون سید نورالدین حسینی الهاشمی که شاگردان و مریدان خود رااز بین لوطی ها انتخاب می کرد و این افراد را از اهل گناه بیرون می کشید، افرادی که تا آخر عمر روی مسایل دینی و ترک گناه ایستادند.

دیگر نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: تواضع، اخلاق دینی و آمادگی علمی نسبت به مسایل دینی از ویژگی های بارز این مرجع بزرگ تقلید بود و این درحالی است که جنبه های معنوی و اخلاقی آیت الله محلاتی از جهاتی ناشناخته مانده است.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب افزود: آیت الله محلاتی از مراجع عظام تقلید و از بعد سیاسی و اجتماعی جز نوابغ بودند به طوری که ایشان با گذراندن مدارج علمی و مذهبی به اجتهاد مطلق و مرجعیت رسیدند.

وی ادامه داد: آیت الله محلاتی اگر در نجف ماندگارمی شدند به جایگاه و موقعیت رفیعی می رسیدند اما برای ایشان تکلیف و واجب شرعی ارجح بر موقعیت بود لذا برای ارشاد جامعه از نجف به شیراز بازگشت و این جنبه الگویی را برای طلاب و فضلا برجای گذاشتند که وظیفه تعلیم و تربیت مردم را نباید فراموش کرد.

دستغیب اظهارداشت: قدر علمای بزرگ را باید بدانیم به ویژه علمایی که بدون هیچ تردید مرتبتی در حد و اندازه اصحاب ائمه یا در مرتبه بالاتر از آنها قرار دارند.

وی بابیان اینکه آیت الله محلاتی تحکیم وحدت در بین روحانیون را به شدن دنبال می کرد اضافه کرد: آیت الله محلاتی با اعتقاد به حقانیت انقلاب در همه صحنه ها حضور داشت و با تمام وجود در ای نراه فداکاری و مبارزه می کرد.

امام جمعه موقت شیراز هم در این آیین گفت: آیت الله محلاتی در مقطع مهم و حساس نهضت با امام راحل در یک سلول زندانی شدند.

حجت الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی بیان کرد: این آیین به عنوان یک پیش همایش برای بزرگداشت کنگره بزرگ ایت الله شیخ بهاءالدین محلاتی است و این در حالی است که مقام آیت الله محلاتی اقتضاء می کند تا مراجع شخصیت ایشان را تبیین کنند.

وی اضافه کرد: جفایی که در این سال ها به ویژه دراواخر عمر این عالم بزرگ صورت گرفته است با این همایش ها قابل جبران نیست و خدای اوست که بین او و کسانی که قدرناشناسی کردند حکم خواهد کرد.

آیت الله محلاتی پس از 87 سال تلاش در راه خدا در سال 1360 ندای حق را اجابت مرد و درمرقد حضرت علی بن حمزه(ع) به خاک سپرده شد.


ایرنا