ستارگان درخشان


1824 بازدید

ستارگان درخشان

ستارگان درخشان
نویسنده/‌به کوشش: سید محمد حسن محمودی و محمدرضا حیدری
ترجمه:
جلد
ناشر: انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج)
چاپ اول
محل چاپ: ورامین

مهرنوش کاظمی

 

اگر چه در 15 خرداد 1342 مردم شهرهای متعددی به ویژه مردم انقلابی قم، به حمایت از امام خمینی برخاستند ولی همگان معترفند که حماسه کفن پوشان ورامین، حرکتی بی بدلیل بود که توانست بسیاری از معادلات سیاسی رژیم پهلوی را در هم ریخته و عمق نفوذ مرجعیت و دین را در دلها ی مردم مومن به نمایش بگذارد.

 

ستارگان درخشان (از 15 خرداد 42 تا تکرار تاریخ) عنوان کتابی است که سید محمد حسن محمودی و محمدرضا حیدری جهت پاسداشت نقاط عطف تاریخ ورامین به رشته تحریر درآورده اند.

 

در این مجموعه هشت فصلی که مقدمه ای از آیت الله سید مرتضی محمودی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه فعلی شهرستان ورامین، را در بر دارد، تلاش شده است تا خوانندگان و علاقمندان به وقایع انقلاب را با ریشه ها و دستاوردهای قیام 15 خرداد، نقش روحانیت و جوانان در قیام 15 خرداد، پانزده خرداد از منظر شاهدان عینی، روز شمار تاریخ 15 خرداد، قیام 15 خرداد 42 مردم ورامین به روایت اسناد، 15 خرداد از دیدگاه صاحبنظران آشنا نماید و در فصل آخرنیز با عنوان  تکرار تاریخ، به قیام مجدد مردم ورامین که - در نهم و دهم دی ماه سال 1388 و در جهت محکومیت هتک حرمت عاشورای حسینی و تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب - به صورت کفن پوش از شهر خود تا مقابل بیت رهبری با پای پیاده راهپیمای نمودند، می پردازد.

 

اولین فصل از این کتاب تلاش دارد علل و عواملی که منجر به شکل گیری قیام 15 خرداد 1342 گردید را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. حوادث پس از کودتای 28 مرداد 1332 تا ابتدای سال 1340، رحلت آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی، لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، انقلاب سفید شاه، حمله به مدرسه فیضیه قم، قیام 15 خرداد 1342 و نتایج آن، پیامدهای قیام 15 خرداد در منطقه ورامین از جمله موضوعاتی است که در این فصل به آن پرداخته است.

 

در پانزدهم خرداد سال 1342 مردم مبارز قم، قبل از همه شهرها متوجه دستگیری امام خمینی شدند، از این رو قبل از طلوع آفتاب در مقابل منزل امام در قم اجتماع کردند و از آنجا به همراه حاج آقا مصطفی خمینی به سمت صحن حضرت معصومه (س) به حالت اعتراض راهپیمایی نمودند و در صحن اجتماع باشکوهی ترتیب دادند. مردم قم خواستار آزادی امام شدند و شعارهایی علیه رژیم پهلوی سر دادند. این شعارها توسط رژیم بی پاسخ نماند و تعدادی از تظاهر کنندگان با رگبار مسلسل مامورین به طرز فجیعی به خاک و خون کشده شدند. تظاهرات مردم قم تا بعدازظهرهمان روز ادامه داشت. در تهران نیز مردم با شنیدن خبر دستگیری امام  بازار و دانشگاهها را تعطیل نمودند و بعنوان اعتراض به خیابانها ریختند. مردم تهران به رادیو تهران واقع در میدان 15 خرداد حمله کردند که با رگبار مسلسل مامورین به عقب رانده شدند. در درگیریهای مردم در تهران با مامورین رژیم، تعدادی کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. در ورامین نیز مردم که اغلب دهقان و کشاورز و کارگر بودند، کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند. هدف اصلی تظاهر کنندگان آزاد شدن امام خمینی (ره) و پیروی از امام در مخالفت با اعمال ضد دینی شاه بود.

 

مردم ورامین بعداز ظهر روز 15 خرداد 42 به پل باقرآباد رسیدند اما متوجه شدند جاده توسط نیروهای نظامی بسته شده است. علی رغم هشدار مامورین، مردم ورامین به حرکت خود ادامه دادند. مامورین نظامی که هشدارهای خود را بی نتیجه می دیدند به سمت مردم تیراندازی نمودند و کفن پوشان ورامینی را به خاک و خون کشیدند.

 

خبر قیام مردم ایران در 15 خرداد در داخل و خارج از کشور بازتاب گسترده ای داشت و بسیاری از طلاب و علمایی که خارج از کشور حضور داشتند نسبت به قتل عام مردم ایران و دستگیری امام خمینی واکنش نشان دادند و خواستار آزادی ایشان شدند. رژیم شاه برای جلوگیری از ادامه مبارزات شروع به دستگیری مسببین قیام در تهران و شهرستانها نمود و عوامل تحریک مردم را به اعدام و زندانهای طولانی محکوم کرد اما سرانجام مجبور شد براثر فشار علما و مردم، امام خمینی را بعد از ده ماه، در فروردین 1343 آزاد نماید.

 

دومین فصل از این اثر به نقش روحانیت در قیام 15 خرداد پرداخته است. هدف این فصل بررسی نقش روحانیت، علی الخصوص روحانیت ورامین در قیام 15 خرداد 1342 می باشد. حضور روحانیون انقلابی از جمله جریانات نوینی بود که پس از قیام 15 خرداد در ایران پایه گذاری شد و شعارها را تحت تاثیر قرار داد. از جمله فعالیت های روحانیت پس از قیام 15 خرداد، تشریح مبانی فکری- فرهنگی اسلام، بنیانگذاری نهادهای فرهنگی و اسلامی، پاسخگویی به شبهات ضد دین مقابله با تبلیغات متحجرین و تلاش فکری غیر مستقیم برای نامشروع نشان دادن حکومت پهلوی بود.

 

حمله به مدرسه فیضیه ومدرسه طالبیه تبریز که در آن تعداد زیادی از روحانیون کشته و زخمی شدند همگی نشانه بی احترامی به روحانیت بود. این حملات که چندماه بعد، قیام 15 خرداد 42 را رقم زد به دلیل مخالفت روحانیون با فعالیت های رژیم از جمله: مخالفت با انقلاب سفید و به رفراندوم گذاشتن آن، مخالفت با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و سخنرانی افشاگرایانه این قشر مذهبی در محرم و صفر 42 صورت پذیرفت. روحانیون در بالای منابر در سراسر با افشای ماهیت ظالمانه رژیم پهلوی از رابطه پنهانی ایران با اسرائیل پرده برداشتند که منجر به دستگیری روحانیون تاثیرگذار از جمله آیت الله خمینی گردید که همین امر باعث به وقوع پیوستن قیام 15 خرداد شد. پس منشا و محرکین اصلی قیام 15 خرداد روحانیت و هدف از قیام، آزادی روحانیون زندانی خصوصا امام خمینی بود. پس از قیام 15 خرداد گرایش سیاسی بین روحانیون شدت گرفت و علما و طلاب حوزه علمیه بیشتر از گذشته به سمت مسائل سیاسی سوق پیدا کردند.

 

"نقش جوانان در قیام 15 خرداد 42" سومین فصل از این مجلد را در بردارد زیرا در 15 خرداد 42 جوانان سبب به وجود آمدن شور بسیاری شده و پایه گذار یک قیام عظیم می شوند. این بخش خوانندگان را با برخی از شهدای 15 خرداد آشنا می کند که در سنین جوانی جان خود را برای دفاع از میهن و مرجع خود هدیه نمودند. از جمله این شهدا میتوان شهید سید مرتضی طباطبائی رفیعی را نام برد. وی پرورش یافته یک خانواده متدین بود که در امور مذهبی و فرهنگی به خصوص ایام محرم، صفر و ماه مبارک رمضان نقش مهمی در برپایی مراسم ها داشت.تلاش مستمر آن بزرگوار در رفع مشکلات کشاورزان در منطقه زبانزد است. از نمونه کارهای انقلابی ایشان ارتباط و رفت و آمد به منزل امام خمینی و دیگر مراجع در قم است که در توزیع اعلامیه ها در سطح شهرستان ورامین نقش کلیدی را عهده دار بوده است. وی در حادثه فیضیه سال 42 حضور داشته و به دست کماندو های رژیم ضرب و شتم و سخت مجروح می شود. شهید طباطبایی در قیام 15 خرداد از روستای محمد آباد تا پل باقرآباد مشوق قیام کنندگان بود، که در عصر همان روز در باقرآباد به دست مامورین رژیم پهلوی به شهادت رسیده و جنازه اش همراه دیگر شهدا توسط نظامیان به مسگرآباد منتقل و غریبانه به خاک سپرده می شود.

 

درفصل چهارم پای خاطرات کسانی می نشینیم که از نزدیک قیام 15 خرداد 42 را درک نموده اند و به نوعی از هسته های اصلی و مرکزی این قیام به شمار می آیند. در خاطرات این عزیزان با چگونگی قیام و عواملی که سبب قیام مردم شهرستان ورامین در سال 42 شد آشنا می شویم و خواهیم خواند که این بزرگواران برای دفاع از امام و رهبر خود چگونه کفن پوش می شوند و بدون هیچ گونه برنامه ریزی حزبی و گروهی به صورت خودجوش از شهر و روستای خود به سمت تهران قیام می نمایند تا اعلام کنند که هرگز دست از اصول انقلاب و امام و مراجع برنخواهند داشت و حاضر هستند برای حفظ آرمانهای انقلاب حتی جان خود را نیز هدیه نمایند.

 

پنجمین فصل، تحت عنوان روزشمار قیام 15 خرداد 42 وقایع سالهای 1340 تا 1342 را برشمرده است.

 

فصل ششم دربرگیرنده اسناد ساواک در مورد قیام مردم ورامین در 15 خرداد 42، عناصر اصلی و محرکین قیام می باشد.

 

۱۵خرداد ورامین از دیدگاه صاحب نظران عنوان فصل هفتم این اثر است. هدف از نگارش این فصل نشان دادن عظمت و بزرگی قیام مردم ورامین در سال 42 به جوانان و نوجوانان ورامینی و پاس داشتن این حرکت ارزشنمد و انقلابی است. حماسه ی 15 خرداد سال 42 مردم ورامین به دلیل تاثیر شگرفی که در روند پیروزی انقلاب اسلامی از خود به جای گذاشت دارای اهمیت بسیاری است. از این رو بسیاری از صاحب نظران و فرهیختگان در مورد این قیام بزرگ سخنانی را بیان کرده اند که دراین فصل سعی شده است گوشه ای از بیانات این افراد به رشته تحریر درآید.

 

فصل هشتم هم همانطور که گفته شد با عنوان  تکرار تاریخ، به قیام مجدد مردم ورامین که - در نهم و دهم دی ماه سال 1388 و در جهت محکومیت هتک حرمت عاشورای حسینی و تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب - به صورت کفن پوش از شهر خود تا مقابل بیت رهبری با پای پیاده راهپیمای نمودند، می پردازد.

 

اثر فوق در سال 1389 توسط انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج) ورامین به چاپ رسیده و پایان بخش مطالب آن نیز منابع و مآخذ و تصاویر مربوط به قیام مردم ورامین در دی ماه 1388 است.


15khordad42.ir