واعظی: ۲۴۲ کتابخانه جدید به مجموع کتابخانه‌های کشور افزوده شد


1698 بازدید

واعظی: ۲۴۲ کتابخانه جدید به مجموع کتابخانه‌های کشور افزوده شد

  منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در این مراسم اظهار داشت: سال گذشته در چنین روزی جشن 5 برابر شدن شاخص‌های کتاب و امکانات کتابخانه‌ها در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب و دو برابر شدن این شاخص‌ها در طول دولت نهم و دهم را برگزار کردیم، اما از سال گذشته تا امروز نیز در مجموعه نهاد کتابخانه‌ها تلاش مضاعفی انجام شده و در فاصله یک سال گذشته چند شاخص مهم مطرح شده است. در این فاصله 242 کتابخانه جدید به کتابخانه‌های کشور افزود شد. همچنین 92 هزار متر مربع فضا به مجموعه فضای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با اشاره به اینکه 4 میلیون و 200 هزار جلد کتاب به مجموع عناوین موجود در کتابخانه‌های عمومی کل کشور افزوده شده، ابراز داشت: آمار حاکی از آن است که افزایش 616 رایانه جدید در کتابخانه‌های عمومی، افزایش 7 هزار و 500 صندلی به کتابخانه عمومی کشور را در کتابخانه‌ها شاهد هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه تولید محتوا طی یک سال گذشته و اینکه در نیمه اول سال جاری از 3 کار محتوایی تولید نهاد رونمایی شد، بیان کرد: موسسه «کتاب نشر» نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور عمری دو ساله دارد و امروز این موسسه از جهت شمارگان کتاب، حجم صفحات و غیره ظرف دو سال ناشر اول کشور تبدیل شده است. اما آن سه کار محتوایی در سه حوزه اهل بیت (ع)،‌ قرآن و دفاع مقدس بود که در حوزه قرآن تفسیر الاثری که در نوع خود بی‌نظیر است و ما هیچ تفسیری روایی در آن سطح نداشتیم؛‌ ترجمه بهار در حوزه اهل بیت که در 110 جلد ترجمه بهارالانوار مرحوم مجلسی بود و دانشنامه اسارت و آزادگی که در موضوع دفاع مقدس بزرگترین کاری است که تاکنون انجام شده است.

واعظی ایستگاه‌های مطالعه را از مهمترین پروژه‌ها برشمرد و ضمن اشاره به افتتاح آخرین ایستگاه تصریح کرد: طبق آخرین گزارشات با افتتاح ایستگاه جدید تعداد ایستگاه‌های مطالعه در کشور به 600 ایستگاه می‌رسیم، میانگین امانت کتاب در این ایستگاه‌ها روزانه بیش از 200جلد است که این روند قابل توجه است. چرا که ما در کتابخانه‌های عمومی روزانه 86 جلد کتاب به امانت می‌دهیم آمار بازگشت کتابها در ایستگاه‌های مطالعه از 20 درصد شروع شد و اکنون به 33 درصد رسیده است که تلقی من این است که این آمار به حدود 5 درصد و حتی بالاتر نیز افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به 14 شاخص تحولات 6 ساله اخیر در نهاد کتابخانه‌های عمومی این موارد را یک به یک بر شمرد و خاطر نشان کرد: نکته نخست اینکه در طول سالهای اخیر نهاد برنامه محور بوده است و ما سند چشم‌انداز داریم که به تصویب هیئت امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و اکنون یک سند ملی مطالعه مفید است که مشخص کردیم که هدف اصلی چیست، نقشه راه و .... که شاید کمتر دستگاهی در این سطح برنامه داشته باشد. دوم اینکه ما یک هدف محوری که همان مطالعه مفید است را مبنا قرار داده و همه فعالیت‌ها به دنبال تحقق این هدف اصلی بوده است.

واعظی شاخص‌ها و موارد دیگر را نیز بیان و با اشاره به آنها افزود: اما شاخص سوم، همانگونه که رهبر انقلاب تاکید کردند نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد صد درصد فرهنگی است و به همین دلیل با هیچ حوزه ، حزب و گروهی هیچ چالشی نداشته‌ایم اما شاخص‌ چهارم به بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی باز می‌گردد ما در طول این شش سال با حمایت‌های خیرین و مردم را داشتیم که بودجه حاصل از این حمایت‌ها بیشتر از بودجه‌های دولتی بود. شاخص پنجم آن است که  کتابداران تلاش کردند تا حداکثر بهره‌برداری را از دستگاه‌های دولتی، حکومتی و عمومی بکار بگیرند، رسانه ملی در این مسئله نقش آفرین بود و اگر که اهالی فرهنگ این مسئله را مطالعه نمی‌کردند شاید در رسانه ملی به کتاب و کتابخوانی توجه‌ای نمی‌شد.

واعظی با اشاره به شاخص ششم گفت: یکی از دیگر ویژگی این بود که ما در طول این شش سال گذشته در کنار مدیریت کتابخانه‌ها به دنبال مدیرتی مطالعه نیز بودیم چرا که در ذیل آن مدیریت کتابخانه نیز محقق می‌شد اصل این بود که تلاش کنیم مطالعه جدی‌تر شود و اکثر تبلیغات و برنامه‌ها مطالعه محور بود نه نهاد محور . همچنین شاخص هفتم مربوط به ارتقای مطالعه مفید و نه تصدی گری است ما به دنبال این نبودیم که خود ارتقا دهنده باشیم بلکه تلاش کردیم همه نهادها و رسانه‌ها در ارتقای مطالعه مفید نقش آفرین باشند. شاخص هشتم، پایش و رصد مداوم امر مطالعه است، در این زمینه از 5 سال قبل یک ارزیابی انجام دادیم و سعی کردیم نتایج ارزیابی را مبنای فعالیت‌های خود قرار دهیم، اما شاخص نهم فعالیت‌های نهاد استفاده از افراد باسابقه در کنار نشاط جوانی بود نهاد تجربه افراد باسابقه را پاس داشت و در کنارش جوانان بانشاط را به کار گرفت همچنین ارتقای نیروی انسانی و آموزش که به طور جدی مورد توجه قرار گرفت، شاخص دهم محور فعالیت‌های نهاد بود، ارتقای نیروی انسانی و موضع آموزش در این راستا مهم بود که موجب شد امروز نهاد در تراز بالاترین سطح فرهنگی دستگاه‌های کشور قرار گیرد.

وی با تاکید بر این مهم که شاخص یازدهم در حوزه توسعه عدالت فرهنگی و فرصت برابر مطالعه است اضافه کرد: شاخص دوازدهم توجه به فضای مجازی و فناوری‌های نوین در حوزه مطالعه از جمله دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بود و اکنون ما نرم‌افزاری با آخرین فناور‌ی‌های روز تولید کردیم که در حال حاضر دو استان تحت پوشش این نرم‌افزار قرار دارند به زودی همه استان‌ها تحت پوشش آن قرار گرفته و در آینده نزدیک همه سه هزار کتابخانه نهاد کتابخانه‌های عمومی زیرمجموعه این نرم‌افزار قرار می‌گیرند.

وی در پایان حمایت از پژوهش‌های رشته کتابداری را مورد توجه عنوان و گفت: در طول این سالها هئیت امنای نهاد به غیر از یک نفر تغییر نکرد.

گفتنی است، در این مراسم از 74 کتابدار برتر کشوری از مدیران نمونه نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور که شامل لیلا هاشمی مدیر IT ، فرهاد جعفریان فر مشاور دبیرکل،‌ امیرحسن خواجوی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل و همچنین از مدیران نمونه استانی از استان های خراسان، یزد، آذربایجان غربی و کارشناسان برتر ستاد مرکزی تجلیل شد .

همچنین هدایت الله خیاطیان از استان سمنان به عنوان معاون نمونه اداره کل کتابخانه‌های عمومی و جواد نعیمی به عنوان پیشکسوت نمونه کتابدار معرفی شدند.


http://www.farsnews.com/