توجیه کاپیتولاسیون!


1924 بازدید

توجیه کاپیتولاسیون!
موضوع: لایحه مصونیت مستشاران نظامی آمریکا

به طوری که آن ساواک تاکنون از طریق جراید و رادیو اطلاع یافته‌اند اخیراً از طرف مجلس شورای ملی لایحه‌ای تحت عنوان مصونیت مستشاران نظامی آمریکا به تصویب رسید. انعکاس اقدام مزبور در بین مردم موجب سوءتعبیراتی گردید و بهانة تاز‌ه‌ای هم برای تبلیغات منفی به دست افراد ناراحت وابسته به احزاب و دستجات سیاسی و عده‌ای از روحانیون مخالف دولت دارد.
با اینکه توضیحات جناب آقای نخست‌وزیر در مجلس و انتشار آن از رادیو تا حدودی موضوع را برای مردم تفهیم نمود. مع‌هذا اطلاعاتی از تهران و بعضی از شهرستانها رسیده که دستجات مخالف درصددند این موضوع را مستمسک قرار داده و موجبات بدبینی طبقات مختلف مردم را فراهم نمایند.
خواهشمند است دستور فرمایند به منظور روشن شدن اذهان عمومی به نحوی تفهیم گردد که موضوع وسیله افراد ناراحت بهانه شده و به کلی آن را تغییر شکل داده‌اند.
این جریان در کشورهایی مثل فرانسه ـ ترکیه و پاکستان که قوانین بین‌المللی حکمفرماست به مرحله اجرا درآمده و دلالت به عدم وطن‌پرستی آنان نمی‌نماید. چنانچه لایحه مزبور بر خلاف استقلال کشورها بود آیا سازمان ملل می‌توانست معاهده وین را تصویب نماید؟ و آیا ملت انگلستان زیر بار قوانینی می‌رفت که بر خلال حاکمیت بود؟
در هر حال مردم باید هوشیار باشند که ستون پنجم چه اعمالی در مملکت ما انجام می‌‌دهد.