پرونده ویژه ادبیات انقلاب در تازه‌ترین شماره «فرهنگ اسلامی»


1796 بازدید

پرونده ویژه ادبیات انقلاب در تازه‌ترین شماره «فرهنگ اسلامی»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ هفتمین شماره از ماهنامه «فرهنگ اسلامی» ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی به صاحب امتیازی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و مدیرمسئولی علی‌اکبر اشعری منتشر شد.

این ماهنامه هم زمان با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ریشه‌ها و بسترهایی را که منجر به وقوع انقلاب و سرنگونی رژیم ستم‌شاهی شد، همچنین آینده و چشم‌اندازهای حرکت نظام جمهوری اسلامی را از منظر نگاه کارشناسان و تحلیل‌گران مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ادبی مورد نقد و تحلیل و کنکاش قرار داده است.

سرمقاله این شماره با عنوان «آمریکا و انقلاب اسلامی ایران» به قلم محمدحسن زورق به بررسی چالش‌هایی که انقلاب اسلامی در سی سال اخیر با آن روبرو بوده  و در عمق هر یک از آن‌ها آمریکا قرار داشته است،‌ پرداخته است.

انقلاب به روایت تصویر‌،  بخشی از این ماهنامه است،‌ که در 16 صفحه تصاویری از پیروزی انقلاب اسلامی را منتشر کرده است، «چالشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی»‌ عنوان میزگرد ماه این شماره ماهنامه است‌، که با حضور علی‌اکبر اشعری‌، رضا امیری مقدم،‌ حسن بشیر‌، حسن بهشتی‌پور،‌ حسن رویوران،‌ حسین سبحانی‌، حسین شیخ‌الاسلام‌، اصغر فهیمی‌نیا‌ و مهدی مطهر‌نیا برگزار شده است. در این میزگرد رویوران می‌گوید: برخی اعتقاد دارند انقلاب اسلامی ایران سرآغاز نسل دوم انقلاب‌های دنیاست،‌... به نظر من یکی از دستاوردهای مهم انقلاب این است که تشیع چون اجتهاد داشت و به امامت معتقد بود‌، الگوی دولت اسلامی را بر اساس نیاز روز بازتولید کرد. این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است.»

صاحب‌نظران حاضر در میزگرد اصلی این شماره از ماه‌نامه فرهنگ اسلامی، هریک از زاویه‌ای گذشته‌ انقلاب، نقش امام در پیروزی، علت‌های وقوع و آرمان‌هایی که مردم ایران را به قیام بر علیه حکومت شاه وا داشت را به بحث  گفت‌وگو گذاشته‌اند و در عین حال بخشی از این میزگرد تلاش می‌کند که به پرسش‌های نسل جدید جوانان کشور پیرامون دستاوردهای انقلاب یا این پرسش که «فلسفه وجودی انقلاب اسلامی چیست؟»، پاسخ دهد.

«نگاهی کوتاه به خاطره‌نویسی‌های انقلابی» عنوان بخش دیگر این ماهنامه است‌، احمد گودرزیانی نویسنده این مقاله‌، با اشاره به عناوین 137 خاطره‌ نوشته شده در حوزه انقلاب،‌ می‌نویسد:‌ عنوان به عنوان کتاب‌هایی که در این فهرست آمده و هم‌چنین آن‌هایی که به کمک فهرست‌های تکمیلی می‌توان به این مجموعه اضافه کرد،‌ قطعات گوناگون سرگذشت انقلاب و تاریخ آن را در بردارند. اگر از یک منظر جامع به آن‌ها نگریسته شود‌، دیده می‌شود که بسیاری از روزهای انقلاب در این کتاب‌ها پوشش داده شده و به نوعی مرور شده‌اند. البته دست اندرکاران این حوزه هنوز آثار بسیاری را در دست تدوین انتشار دارند‌، کارشناسان تاریخ انقلاب و مورخان متخصص در تدوین خاطرات هم معتقدند که هنوز قطعه‌های ناگفته و کم گفته‌ای از تاریخ انقلاب وجود دارد و خاطرات موجود هم این وضعیت را گواهی می‌‌دهند.»

کتاب «معارف انقلاب» که مجموعه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون انقلاب اسلامی را در خود جای داده است،‌ نیز در این شماره ماهنامه «فرهنگ اسلامی» معرفی شده است،‌ این معرفی کتاب در قالب مصاحبه‌ای با علیرضا مختار‌پورنویسنده این کتاب انجام شده است،‌ مختارپور در این مصاحبه تشریح دقیق وقایع تاریخی را از مهمترین ویژگی‌های این کتاب برشمرده و می‌گوید: معظم‌له با تسلط کامل بر تاریخ اسلام‌، تاریخ ایران و تاریخ جهان مخصوصاً تاریخ استعمار ملت‌ها توسط استعمارگران غرب تمامی تحلیل‌های خود را درباره ریشه مبانی و به دور از بیان احساسی یا غیر علمی بیان کرده‌اند.

«آزادی رایگان به دست نمی‌آید» عنوان گفت‌وگو با قاسم حسن‌پور مدیر موزه عبرت است.مصاحبه با سید مرتضی نعمت زاده زندانی زمان شاه،‌ واکاوی جریانات و غائله‌های سال‌های 1357 تا1360،‌ بازخوانی وصیت‌نامه امام از دیگر مطالب این شماره ماهنامه «فرهنگ اسلامی»  است.

در بخش ادبیات این ماهنامه یادداشتی با عنوان «نگاهی به برخی ویژگی‌‌های شعر انقلاب» از محمدرضا سنگری منتشر شده است،‌ وی در این یادداشت به شکل‌گیری و ماهیت شعر انقلاب پرداخته است‌، هم‌چنین میزگردی با عنوان «ادبیات انقلاب اسلامی فرزند هزار و چهارصد سال سلوک شعر فارسی است»‌ در این بخش وجود دارد که روند تحول ادبیات انقلاب را از زبان نویسندگان و شاعرانی مانند صابر امامی، علیرضا قزوه ، علیرضا کمری، محمدکاظم کاظمی، فاضل نظری، علی داودی، ناصر فیض، محمدجواد آسمان ، محمود حبیبی کسبی، آرش شفاعی  و مرتضی امیری‌اسفندقه بازگو می‌کند، در عین حال چند عنوان از اشعار شاعران معاصر را مانند ملک الشعرای بهار، محمد حسین شهریار، محمد فرخی یزدی، امیری فیروزکوهی و حمید سبزواری را در سرفصلی با عنوان «ادبیات در دوران اختناق» ارائه کرده است.

هفتمین شماره ماهنامه «فرهنگ اسلامی»‌در 244 صفحه و شمارگان 5 هزار نسخه منتشر شده است.


تسنیم،‌