کتاب شناسی بانو امین


حسن نجفی
998 بازدید
نصرت بیگم مجتهده امین

کتاب شناسی بانو امین

«سیده نصرت بیگم امین» معروف به «بانو مجتهده امین» یکی از فقهای زن شیعی است که حتی به برخی از علمای بزرگ همچون آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی اجازه روایت داده است. او صاحب آثار و تالیفاتی است که علامه جعفری درباره آن گفته است:: «با توجه به آثار قلمی‌ که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته است، به‌طور قطع می‌توان ایشان را یکی از علمای برجسته عالم تشیع معرفی نمود...” آثار این مجتهد زن عبارت است از:

1- اربعین الهاشمیه: کتاب اربعین الهاشمیه اولین اثر قلمی‌بانو امین است. وی این کتاب را در سال 1315 شمسی در 50 ‌سالگی به نگارش درآورد. اربعین الهاشمیات به تفسیر چهل حدیث از احادیث اهل بیت می‌پردازد. سنت مباحثی همچون: روش دعوت به ایمان، روش تزکیه، تشویق به عبادات، روش اسوه و الگوسازی و... از مسائل مورد بررسی در این کتاب هستند. زینت‌سادات همایونی این کتاب را از عربی به فارسی ترجمه کرده‌ است.

2- کتاب سیر و سلوک: مبحث اصلی این کتاب راه ‌وروش سیر عرفانی است. کتاب در 300 صفحه تنظیم و منتشر شده است. بانو امین در این کتاب اولین گام در راه طی مدارج و مراحل کمال انسانی را اینگونه بیان می‌کند: «کسی که مایل به پیمودن راه حق گردد و اشتیاق رسیدن به جوار الهی در سر او نمودار شود، نخست باید مجاهده تام با نفس خود نماید و وی را از خودسری و شهوت‌رانی و لوازم طبیعت و هرچه مهیج شهوت گردد باز دارد و از حظوظ دنیا قناعت کند به قدر ضرورت و ناچاری، و ریسمان اطاعت و انقیاد و بندگی پروردگار را در گردن خود بیاویزد». این کتاب اولین‌بار در سال 1323 به چاپ رسیده است.

3- روش خوش‌بختی: بانو امین این کتاب را در سال 1331 نوشته‌ است. بسیاری از مباحث این اثر جنبه اجتماعی دارد و با توجه به دوران حاکمیت طاغوت و وضع بد فرهنگی ناشی از آن به نگارش درآمده است.

4- نفحات رحمانیه: حکایتی است از یافته‌های عرفانی و حالات خاصی روحی بانو امین است.

5- تفسیر مخزن‌العرفان: تفسیر 15 جلدی قرآن کریم است. بانو امین در تفسیر آیات پس از نقل عین آیات، ترجمه و توضیح آن را بیان می‌کند، سپس به همراه توضیح چگونگی شأن نزول آیات، به نقل اقوال مفسران و احادیث معصومین علیه‌السلام می‌پردازد. در پایان نیز نظریه و برداشت خودشان را عرضه می‌کنند.

6- اخلاق: این کتاب اقتباسی از تَهْذیبُ الاَخْلاقِ وَ تَطْهیرُ الاَعراقِ اِبنِ مُسْکُویَه است. مؤلف پس از ترجمه این کتاب دیدگاه‌های خود را به‌همراه توضیحاتی که در نظر داشته‌اند بیان می‌کند. مجموعه مطالب این کتاب در 362 صفحه تنظیم و در تاریخ 19 رجب 1368 قمری چاپ شده است.

7- جامع الشِتات: این کتاب مجموعه ای از پاسخ‌های بانو نصرت امین به بخشی از سوال‌های فقهی و اعتقادی شماری از استادان و علمای حوزوی است؛ از جمله سیدمحمد علی قاضی‌طباطبایی و شیخ محمد طه هنداوی نجفی‌زاده. به دنبال انتشار این پاسخ‌ها، توانمندی‌های علمی ‌و مهارت‌های بانو امین نشان داده شده است.

8- معاد یا آخرین سیر بشر: در کتاب معاد یا آخرین سیر بشر بانو نصرت امین مباحث مربوط به معاد و سیر تکامل انسان را در قالب 9 مقاله علمی‌بررسی می‌کنند. وی در این کتاب سعی بر آن دارد تا ثابت کنند غیر از زندگی دنیایی، دنیای دیگری نیز برای انسان در پیش است و انسان پس از پشت سر نهادن این عوامل در نهایت به عالم آخرت می‌رسد که در آنجا از تمام اعمال و رفتار گذشته او سوال خواهد شد و او باید در مقابل کردارش پاسخ‌گو باشد. مجموعه این مباحث در 212 صفحه تنظیم و در سال 1369 چاپ و منتشر شده است.

9- مَخْزَنُ اللآلی فی فَضائِلِ مُولی المَوالی: این کتاب به معرفی قسمتی از فضایل مولای متقیان علی بن ابی‌طالب (ع) اختصاص دارد. مؤلف، مباحث کتاب را در یک مقدمه و پنج باب و یک خاتمه تنظیم کرده‌ است.

 

 

منبع: / روزنامه / اعتماد ملی ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ 

نویسنده : حسن نجفی 


روزنامه اعتماد ملی ۱۳۸۸/۰۳/۲۷