سردارسرفراز، سید علی اندرزگو


1947 بازدید

سردارسرفراز، سید علی اندرزگو

سید علی اندرزگو در سال 1316ش. در یکی از محلات جنوب تهران دیده به جهان گشود. پس از طی تحصیلات ابتدایی به دلیل تهی‌دستی خانواده به ناچار ترک تحصیل کرد و در کنار برادرش سید حسن که در بازار تهران نجاری داشت، مشغول به کار شد. وی حدود ده سال در این شغل ماند. با وارد شدن به شاخة نظامی هیئت‌های موتلفه اسلامی از شغل خود دست کشید و تا پایان عمر مهم‌ترین کار او مبارزه و فعالیت برای سرنگونی رژیم پهلوی بود.
از جمله اقدامات مهمی که پس از تبعید امام خمینی(ره) توسط اندرزگو، حاج صادق امانی، صفار هرندی، نیک نژاد و بخارایی صورت گرفت، اعدام انقلابی منصور بود. پس از انجام این عملیات، نیک نژاد، صفار هرندی و امانی دستگیر و اعدام شدند و اندرزگو تحت تعقیب قرار گرفت. اندرزگو به عراق رفت و پس از چند ماه به ایران بازگشت و با نام مستعار شیخ عباس تهرانی در حوزة علمیه قم مشغول به تحصیل شد و همچنان به فعالیت‌های مبارزاتی خود ادامه داد اما حساسیت ساواک به کارهای وی باعث شد که به حوزة علمیة چیذر در تهران برود و به صورت پنهانی به مبارزات خود ادامه دهد. در آنجا نیز شناسایی و فشارهای ساواک موجب شد که راهی مشهد شود و در آنجا با نام مستعار سید حسین حسینی در کنار تحصیل علم به مبارزه ادامه دهد. اندرزگو برای گسترش فعالیت¬هایش به لبنان سفر کرد و به کمک جلال¬الدین فارسی، مقدمات آموزش نیروهای مذهبی را در سازمان الفتح مهیا کرد. سرانجام پیگردهای بیشمار ساواک جواب داد و اندرزگو مورد شناسایی قرار گرفت و در سال 1357 به شهادت رسید.
کتاب «سردار سرفراز، شهید حجت الاسلام و المسلمین سید علی اندرزگو» هشتمین کتاب از سری کتاب‌های یاران امام به روایت اسناد ساواک است که مرکز بررسی اسناد تاریخی به منظور معرفی زندگی مبارزاتی رجال و شخصیت‌های فعال در انقلاب اسلامی‌‌، چاپ و منتشر کرده است.
کتاب حاضر شامل دو بخش مقدمه یا مدخل پژوهشی و اسناد است.
در مقدمه یا مدخل پزوهشی، ابتدا شمه‌ای از زندگی و مبارزات سید علی اندرزگو به صورت مختصر بیان شده و در بخش دوم کتاب نیز اسناد زندگی مبارزاتی وی از تاریخ 1/11/43 تا 21/11/1357 در 499 صفحه ارائه گردیده است. همچنین تعدادی تصویر نیز در پایان کتاب آمده است.
کتاب «سردارسرفراز، شهید حجت الاسلام و المسلمین سید علی اندرزگو» توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات و در 524 صفحه در سال1377 به چاپ رسیده است.