«شمیران» از مجموعه «دانشنامه تهران» منتشر می‌شود


1785 بازدید

«شمیران» از مجموعه «دانشنامه تهران» منتشر می‌شود

بهاره بادافراس به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دو جلد از بخش نخست «دانشنامه تهران» که مربوط به «شمیران» است، زیرنظر علی همدانی با ویراستاری کاظم موسوی‌بجنوردی به‌زودی منتشر می‌شود. این دانشنامه بیش از هشت جلد خواهد بود که دو جلد مربوط به «بخش شمیران»، چهار جلد به «بخش تهران» و بخش سوم این مجموعه در دو جلد به «بخش ری» اختصاص دارند. دو مجلد «شمیران» از «دانشنامه تهران» در یک‌هزار و 100 صفحه تا بهمن امسال منتشر می‌شود. 

مدیر اجرایی بخش انتشارات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی افزود: جلد چهارم از مجموعه 16 جلدی «دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی زیرنظر «ویلفرد مادلونگ» پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات اسماعیلی در لندن و فرهاد دفتری در انگلیس از کلمه «بابا افضل کاشانی» تا «عبدالعلی بیرجندی» نیز به‌زودی منتشر می‌شود. 

وی به دیگر کتاب‌های دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اشاره کرد و گفت: «منابع مکتوب دین زردشتی» اثر «مری بویس» با ترجمه شیما جعفری‌دهقی نیز منتشر شده است. این کتاب به‌عنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشته ادیان، فرهنگ و تاریخ تالیف شده و نخستین‌بار در سال 1984 در منچستر انگلیس به‌چاپ رسیده است. «منابع مکتوب دین زردشتی» در 11 فصل دربردارنده کهن‌ترین سروده‌های مکتوب دین زرتشتی، همچنین گاهان و یشت‌های اوستا تا آثار متاخرتر پارسیان است. 

بادافراس درباره کتاب «ارمغان منوچهر مرتضوی» نیز بیان کرد: این کتاب به کوشش توفیق هاشم‌پور سبحانی، مجموعه مقاله‌هایی از استادان زبان و ادب فارسی و برخی شاگردان مستقیم یا با واسطه وی در حوزه ادب و تاریخ به‌شمار می‌روند. چهار بخش این کتاب شامل «احوال و آثار»، «مقالات اهدایی به استاد»، «گزیده‌ای از آثار و اشعار استاد» و «اسناد و عکس‌ها» تصویری از زندگی علمی و علاقه‌های پژوهشی استاد مرتضوی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: دو مجلد از کتاب «در باب ادب تازی» مجموعه مقالات دکتر آذرتاش آذرنوش به کوشش رضوان مساح در 6 بخش با عنوان‌های «ادبیات جاهلی و صدر اسلام»، «امویان»، «عباسیان»، «اندلس»، «ادب و ادبیات» و «مقاله‌ها به زبان خارجی» به بررسی تاثیرپذیری شعر و ادب تازیان از فرهنگ و تمدن ایرانی حتی پیش از اسلام می‌پردازد. این کتاب در یک‌هزار و 322 صفحه تدوین و راهی بازار کتاب شده است.

مدیر اجرایی بخش انتشارات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در پایان اظهار کرد: کتاب «کهگیلویه و بویراحمد» مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌ها به کوشش کاوه بیات در دو جلد تدوین شده که اسناد اهدایی خاندان شیخ‌الاسلامی به دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به‌شمار می‌روند. جلد نخست آن مربوط به سال‌های 1320 تا 1325 و جلد دوم نیز اسناد سال‌های 1326 تا 1340 را دربرمی‌گیرد. بخش نخست این اسناد با عنوان «خلیج فارس و خوزستان» به کوشش سید علی آل‌داوود پیش از این به‌چاپ رسیده بود. گزارش‌های موجود در این اسناد به مسایلی چون توصیف و ثبت رخدادهای ایلی و عشایری اطراف بهبهان و فراتر از آن اختصاص دارد.


ایبنا