بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب با نام کدام شهدا مزین شده است


1523 بازدید

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب با نام کدام شهدا مزین شده است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، امسال نمایشگاه کتاب با نام شهیدان «فوزیه شیردل»، «مالکوم شباز» و «مولوی مصطفی جنگی زهی» به عنوان 3 شهید شاخص بسیج در سال 93، مزین شده است.

* شهیده فوزیه شیردل

این شهیده در سال 1338 در شهر کرمانشاه در خانواده‌ای متدین و مومن به دنیا آمد. پس از طی دوران طفولیت در سن 7 سالگی به مدرسه رفت و از آن جا که در خانواده‌ای مذهبی رشد یافته بود، به نماز خواندن و روزه گرفتن بسیار پایبند بود. دوران ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت پشت سر گذاشت و پس از اخذ مدرک سیکل وارد بهداری شد.

پس از گذشت 3 سال از خدمت در بهداری کرمانشاه و کسب تجربیات فراوان، به پاوه منتقل و در بیمارستان آن جا به عنوان بهیار مشغول به خدمت شد. در سال 1357 همزمان با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، به خاطر حمایت از انقلاب و امام خمینی (ره) بارها با رئیس بیمارستان درگیر شده بود.

در همین زمینه یکی از دوستان و همکارانش نقل می‌کند: «فوزیه در بیمارستان با صدای بلند اعلام می‌کرد که من پیرو خط امام هستم؛ آن زمان، همه از ناجوانمردی و حمله‌های وحشیانه دموکرات‌ها و ضدانقلاب می ترسیدند ولی فوزیه دل شیر داشت.

خیلی به امام خمینی (ره) علاقه داشت و عکس ایشان را بر روی دیوار اتاقش نصب کرده بود. دیگران می‌گفتند اگر ضد انقلاب‌ها پی‌ببرند که عکس امام را به دیوار اطاقت زده‌ای حساب همه‌مان را می‌رسند. اما او می‌خندید و می‌گفت:ضد انقلاب هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

سرانجام وی در روز بیست و پنجم مرداد 1358 در جریان حمله گروهک‌ ضد انقلاب دموکرات به بهداری پاوه و محاصره بهداری و در حالی که مشغول کمک به یاران شهید دکتر مصطفی چمران در راهنمایی هلی‌کوپتر برای فرود در بهداری پاوه بود، مورد اصابت گلوله دموکرات‌ها قرار گرفت و پس از گذشت 16 ساعت و خونریزی فراوان به درجه رفیع شهادت نائل گشت و در گلزار شهدای باغ فردوس استان کرمانشاه آرام گرفت.

* «مالکوم لطیف شباز»

مالکوم لطیف شباز، نوه دختری «مالکوم ایکس» فرزند یک مسلمان اهل الجزایر است، وی چند ماهه بود که به همراه مادرش از پاریس به لس آنجلس نقل مکان کرد و کمی بعد به نیویورک رفته و سپس در فیلادلفیا ساکن شد.

او علاوه بر انگلیسی، بر زبان‌های فرانسه، اسپانیولی و عربی نیز مسلط بود، شباز از طریق فیس‌بوک با شیعیان زیادی در ارتباط بود و اوقات خود را با شیعیان می‌گذراند، وی یکی از حامیان حفاظت از حرم حضرت «زینب (س)» بود. این شهید در سال 2010 در مناسک حج شرکت کرد و پیشنهاد وهابیون را برای پیوستن به این فرقه رد کرد.

مالکوم برای سخنرانی به مکزیک دعوت شده بود که در تاریخ 9 می 2013 برابر با 19 اردیبهشت‌ماه 1392 در این کشور به قتل رسید، به گفته خانواده وی، او از ساختمانی به پایین پرتاب شده و گفته می‌شود وی را در «تیجوانا» ربوده بودند. پیکر وی سرانجام به نیویورک منتقل و در قبرستان هارتس‌دیل در کنار قبر مالکوم ایکس دفن شد.

* «مولوی مصطفی جنگی زهی»

مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه اهل سنت شهرستان راسک در جنوب سیستان و بلوچستان بعد از نماز جمعه در مسیر بازگشت به خانه با توسط توسط راکبان دو دستگاه موتور سیکلت ترور و به درجه رفیع شهادت رسید.

مولوی مصطفی جنگی زهی اهل سنت در حالی به شهادت رسید که پیش از این گروهک جند الشیطان در بیانیه های مختلفی وی را تهدید به قتل کرده بود. عبدالرئوف ریگی بردار عبدالمالک ریگی نیز که مفتی و تئورسین این گروهک وهابی و تروریستی محسوب می شود، پیش از این بارها قتل مولوی جنگی زهی را مجاز و جهاد علیه کفار معرفی کرده بود.

در آخرین مورد از این تهدیدها، سال قبل تعدادی از عوامل گروهک ریگی با حمله به خانه مولوی جنگی زهی قصد ترور وی را داشته بودند که موفق به این‌ کار نشدند. مولوی جنگی زهی بارها علی‎رغم تهدیدهای گروه های مختلف وهابی در سیستان و بلوچستان و خارج از کشور اعلام کرده بود که شهادت را در راه انقلاب اسلامی یک افتخار بزرگ برای خود می داند و از افشاگری درباره وهابیت و عوامل ضد وحدت در سیستان و بلوچستان کوتاه نخواهد آمد.

وی حتی پس از ربودن پسرش به دست عوامل وهابی نیز حاضر به کوتاه آمدن در دفاع از انقلاب اسلامی نشد.

در عین حال، سخنرانی‌های مولوی جنگی زهی تنها به افشاگری در مورد وهابیت و گروهک ریگی محدود نبود و وی در طی یک‌ سال اخیر افشاگری درباره آل سعود و آل خلیفه را نیز جزو وظایف علمای اهل سنت در ایران می دانست.

مولوی جنگی زهی در دوران فعالیت شهید شوشتری در سیستان و بلوچستان رابطه نزدیکی با این شهید برقرار کرده بود و با وی در مناطق مختلف بلوچستان از جمله سرباز و راسک و پیشین (محل شهادت شهید شوشتری) همکاری های گسترده ای داشت. وی از منادیان فعال وحدت شیعی و سنی در جنوب شرق بود و تنها راه حفظ وحدت در سیستان و بلوچستان را اطاعت کامل از رهبری می دانست.

امام جمعه منطقه راسک، در آخرین مصاحبه خود قبل از شهادت نیز گفته بود که «اطاعت از رهبری در نزد اهل سنت یک واجب شرعی است». جنگی زهی همچنین در برخی سخنرانی های اخیر خود در مورد انتخابات مجلس، نسبت به طراحی دشمن برای کم‌رنگ کردن حضور مردم در انتخابات هشدار داده بود و حضور در انتخابات آینده را برای اهل سنت به‌ عنوان یک واجب دینی تبلیغ می کرد.

وی تأکید داشت: «از آن جایی که هم امام راحل (ره) و هم مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین بر شرکت آحاد مردم در صحنه های سیاسی - اجتماعی از جمله انتخابات تأکید داشته و دارند، لذا این امر تکلیفی بر دوش همه ملت بزرگ ایران اسلامی است». بنابراین، به نظر می‌رسد با توجه به سخنرانی‎های متعدد مولوی جنگی زهی برای تشویق اهل سنت منطقه جنوب سیستان و بلوچستان برای شرکت در انتخابات مجلس، یکی از اهداف این ترور، هدف کم‌رنگ کردن مشارکت اهل سنت سیستان و بلوچستان برای حضور در انتخابات نهمین دوره مجلس است.

نکته جالب اینکه مولوی جنگی زهی همواره خود را یک بسیجی برای نظام معرفی می کرد و با وجود اشتغالات فراوان از جمله امام جمعه بودن و تربیت طلاب دینی و تدریس در حوزه های علمیه، فرمانده یکی از پایگاه های مقاومت شهرستان راسک بود و خود شخصاً برای جذب جوانان اهل سنت منطقه به بسیج فعالیت می کرد.

با وجود اینکه هنوز گروه خاصی مسئولیت ترور مولوی جنگی زهی را برعهده نگرفته است، به نظر می‌رسد این ترور در ادامه پروژه‌ی حذف علمای اهل سنت طرفدار جمهوری اسلامی است که در چند سال اخیر از طرف دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی غرب به‌ طور جدی پی‌گیری می‌شود.


فارس