حبیب‌الله عسگر اولادی در نخستین روز ماه محرم دار فانی را وداع گفت


1590 بازدید

 حبیب‌الله عسگر اولادی در نخستین روز ماه محرم دار فانی را وداع گفت

حبیب‌الله عسگر اولادی، سیاستمدار، بازرگان و از اعضای حزب موتلفه اسلامی صبح امروز (14 آبان) در گذشت. دو کتاب از خاطرات وی منتشر شده است.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسوولیت‌هایی مانند نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی(ره) را برعهده داشت و در حالی که رییس شورای مرکزی کمیته امداد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، پس از گذراندن یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

کتاب «خاطرات حبیب‌الله عسگر اولادی» از  آثاری است که درباره این چهره سیاسی منتشر شده است. این اثر را سیدمحمد کیمیافر تالیف کرده است.

مطالب این کتاب به روش مصاحبه تنظیم  و به ضمیمه چند صفحه اسناد و تصویر در هفت فصل منتشر شده است.

بر اساس یافته‌های مولف کتاب، حبیب‌الله عسگر اولادی سال 1311 شمسی در تهران متولد شد. وی دروس رایج حوزه را تا پایان سطح فرا گرفت و همزمان به دلیل سختی معیشت وارد بازار کار شد. سال 1326 مبارزات سیاسی را آغاز کرد و در صف همرزمان آیت‌الله کاشانی و شهید نواب صفوی درآمد. وی از بنیانگذاران هیات‌های مؤتلفه اسلامی به شمار می‌آید. سال 1343 به جرم مشارکت در قتل «حسنعلی منصور» دستگیر و به حبس ابد محکوم شد تا این‌که در سال 1356 آزاد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزیده و با تاسیس کمیته امداد انقلاب اسلامی، عهده‌دار این مسوولیت شد. وی تا تابستان 1383 دبیر کل جمعیت موتلفه بود و تا زمان حیات در سمت نماینده مقام معظم رهبری در کمیته امداد فعالیت داشت.

نخستین فصل کتاب «خاطرات حبیب‌الله عسگر اولادی» درباره سال‌های کودکی و چگونگی فعالیت عسگر‌اولادی تا رحلت آیت‌الله بروجردی  است.

فصل دوم با چگونگی مطرح شدن حضرت امام خمینی(قدس سره) در صحنه مرجعیت آغاز می‌شود و مطالبی را درباره شروع ارتباط فدائیان اسلام با وی، نظرات حضرت امام (ره) نسبت به امر ‌به ‌معروف و نهی‌ از ‌منکر، هیات‌های 10 ‌نفری با نام امام‌ خمینی(ره)، شکل‌گیری هیات‌های مؤتلفه اسلامی، شاه و اصلاحات ارضی، مرحوم فلسفی در مسجد بازار و روحانیت و رژیم پهلوی در رفراندوم عنوان می‌کند.

فصل سوم فاجعه مدرسه فیضیه قم و چگونگی واکنش حضرت امام نسبت به این قضیه را با سرفصل‌هایی مانند برخورد طلاب و مزدوران پهلوی، خاطره‌ای از شهید عراقی، بازگشت به تهران و دیدار با علما، دیدار مجدد با امام و رهنمودهای ایشان، پاسخ امام به آیت‌الله حکیم و برپایی مراسم چهلم شهدای فیضیه را در بر دارد.

فصل بعدی کتاب، قیام پانزده خرداد را با سرفصل‌های محرم سال 42، مجلس عزاداری طیب، سخنرانی عصر عاشورای حضرت امام(ره) و قطع برق مجلس، افتتاح حساب برای بازسازی مدرسه فیضیه، دستگیری حضرت امام و تظاهرات پانزده خرداد بازگو می‌کند.

فصل پنجم به تبیین فعالیت‌های علما و هیات‌های مذهبی پس از 15 خرداد پرداخته و به مسایلی مانند انتخابات، آزادی حضرت امام، مذاکرات علما درباره دارالتبلیغ اشاره کرده است.

فصل بعد درباره تبعید حضرت امام خمینی(ره) و واکنش هیات‌های مؤتلفه با عناوین لایحه کاپیتولاسیون و حضرت امام، رویکرد نظامی در مؤتلفه، ترور منصور، دستگیری شهیدان نیک‌نژاد و صفار هرندی، دستگیری شهید امانی، دستگیری شورای مرکزی مؤتلفه و واپسین روزهای همراه شهید امانی در زندان عنوان می‌کند.

فصل هفتم مجموعه خاطرات عسگر‌اولادی در سر‌فصل‌هایی مانند آغاز دوران محکومیت، حزب ملل اسلامی، فتنه بیژن جزنی، دیدار با دوستان در برازجان، یادی از آقای دعایی، نماز تاکتیکی، نظر امام راجع به مجاهدین خلق، خاطراتی از تبلیغات سوء منافقین، شهید رجایی و منافقین، آزادی از زندان و نوفل لوشاتو مطرح کرده است.

نخستین چاپ کتاب «خاطرات حبیب‌الله عسگر اولادی» سال 1389 با شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شد.

انتشار «کتاب پنجم» خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی

«کتاب پنجم» شامل خاطرات حبیب‌الله عسگر اولادی، چهره سیاسی و مبارز دوران انقلاب عنوان کتاب دیگری است که با تدوین اکبر خلیلی است از سوی انتشارات رسالت قلم منتشر شده بود.
 
به گفته اکبر خلیلی، مصاحبه با حبیب‌الله عسگر اولادی از سال 1374 با هدف ریشه‌یابی مسایل مختلف در دوران مبارزه از سال ۱۳۴۱ آغاز شد و علاوه بر زندگینامه و خاطرات وی، وقایع دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

«کتاب پنجم» را انتشارات رسالت قلم با شمارگان سه هزار نسخه در 431 صفحه به بهای 40چهار هزار تومان به چاپ رسانده است.


ایبنا