اسراییل متهم به سرقت منابع آبی فلسطینی ها


1596 بازدید

اسراییل متهم به سرقت منابع آبی فلسطینی ها

رژیم صهیونیستی از منابع آبی به عنوان سلاحی برای هدف قرار دادن جوامع فلسطینی استفاده می کند. 
 بگزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) بنقل از منابع خبری، رژیم صهیونیستی از 90 درصد از منابع آبی مشترک با فلسطینی ها بهره برداری و از آنها تنها برای مصرف خود استفاده می کند و در 10 درصد باقی مانده نیز اعمال نفوذ می کند و اجازه نمی دهد فلسطینی ها به آسانی به منابع آبی دسترسی داشته باشند.
رژیم صهیونیستی از این موضوع دسترسی به منابع آبی فلسطینی ها به عنوان سلاحی برای هدف قرار دادن جوامع فلسطینی در سرزمینهای اشغالی 1948 استفاده می کند. بر اساس آمارهای سازمان مرکزی آمار فلسطین، میانگین سهم هر فرد فلسطینی روزانه 100 لیتر است و این درحالی است که هر اسراییلی روزانه سهمیه ای معادل 353 لیتر دارد و سهمیه شهرک نشین ها نیز روزانه 900 لیتر است. براساس تازه ترین گزارش سازمان ملل، 90 تا 95 درصد از منابع آبی زیرزمینی در نوار غزه به مواد شیمیایی و بیماری زا آلوده هستند وفقط 20 درصد از ساکنان غزه از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی استفاده می کنند و مابقی مجبورند روزانه بشکه های اب آشامیدنی خریداری کنند و بعضا از آب های غیر بهداشتی استفاده کنند.
بر اساس این گزارش ، بیش از 80 درصد از ساکنان غزه آب اشامیدنی خریداری می کنند و خانواده های فلسطینی ساکن غزه حدود یک سوم از درآمد خود را صرف خرید آب می کنند. در این گزارش، اوضاع غزه در بین دیگر کشورهای منطقه بسیار خطرناک تر است و تقریبا تا سال 2016 تمام منابع آبی غزه غیرقابل استفاده خواهد بود. احسان اوغلو دبیر کل سازمان ملل در تازه ترین اظهارات خود در کنفرانسی که در حمایت از فلسطین در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد، رژیم صهیونیستی را به کنترل مالیات، گمرکات، تجارت خارجی و همچنین منابع آب فلسطینی ها که آنها در زندگی روزمره شان استفاده می کنند، متهم کرد و گفت که سیاستهای رژیم اشغالگر صهیونیست مانع اصلی پیشرفت اقتصادی است و همه دستاوردهای پیشین را که از طریق ساخت موسسه های فلسطینی حاصل شده اند را زیر سوال می برد. نظامیان رژیم صهیونیستی پیشتر نیز تنها چاه آب آشامیدنی ساکنین فلسطینی در یکی از روستهای کرانه باختری را آلوده و مسموم کردند. نظامیان اسرائیلی با ریختن سنگ، کثافت، مواد شیمیایی سمی در تنها چاه دهکده "خیربات ماکل" در نزدیکی روستای یاباد در شمال کرانه باختری، آب این چاه را مسموم و غیرقابل آشامیدن برای ساکنین فلسطینی کردند.
در میان همه کشورهای خاورمیانه وضع فلسطین از لحاظ منابع آبی از همه بدتر و وخیم تر است. از بین رفتن منابع آبی و زیر ساختهای آبی فلسطینیان از یک سو و حفظ و کنترل غیر قانونی این منابع آبی اندک توسط اسرائیل و پمپاژ آن به شهرک های خود از سوی دیگراین مشکل را برای فلسطینیان دو چندان کرده است. وضعیت در نوار غزه بسیار وخیم تر از سایر مناطق فلسطین شد است. با افزایش پیوسته جمعیت در نوار غزه و عدم وجود تعادل بین منابع آبی زیرزمینی و نیازهای جمعیتی این منطقه را از نظر آبی در جهان منحصر به فرد کرده است. از لحاظ کیفیتی آب مصرفی مردم غزه فرسنگ ها از معیارهای آب سالم سازمان بهداشت جهانی فاصله دارد. کیفیتی که بارها سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است که در مورد ناسالم بودن و غبر بهداشتی بودن آن و بروز فاجعه انسانی هشدار دهد.
وضعیت آب غزه وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشته است و وضعیت به حال فاجعه رسیده است. دیگر مقادیر آب آشامیدنی بسیار اندکی وضعیت آب در نوار غزه بحرانی مانند آن است که دیگر ممکن است برای به دست آوردن آب آشامیدنی تازه طبیعی از حوضه آبهای زیرزمینی به جز در مقادیر بسیار کوچک تبدیل شده است. ترجمه و گردآوری: سیروس شیرزاد

 


قدسنا