حمایت باغ‌موزه دفاع مقدس از ترجمه زندگی‌نامه شهدا به دیگر زبان‌ها


1590 بازدید

حمایت باغ‌موزه دفاع مقدس از ترجمه زندگی‌نامه شهدا به دیگر زبان‌ها

اصغر رضوانی، مدیر روابط عمومی باغ‌موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در مورد فعالیت‌های باغ موزه دفاع مقدس در سال 92 گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما در سال 92 افزایش جذب مخاطب و بازدیدکنندگان از باغ موزه دفاع مقدس بود. با انجام کارهای تبلیغی و مکاتباتی توانستیم فضا را فراهم کنیم تا روزانه به طور متوسط 400 نفر بازدید کننده از موزه داشته باشیم که اکثرا از قشر دانش آموز، دانشجو و طلاب بودند.

افتتاح بزرگترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس/800 ساعت احصاء تاریخ شفاهی دفاع مقدس

وی افزود: افتتاح بزرگترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با امکانات پیشرفته از دیگر فعالیت‌های ما در سال گذشته بود که آماده ارائه خدمات به پژوهشگران و بازدیدکنندگان را دارد. سال 92 سال خوبی برای برگزاری جلسات احصاء تاریخ شفاهی دفاع مقدس بود. تاکنون بیش از 800 ساعت با هدف تطبیق اطلاعات دفاع مقدس برگزار شده و همگی آنان توسط دوربین‌های پیشرفته ضبط و ثبت شده تا در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

رضوانی با اشاره به یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های باغ موزه دفاع مقدس در سال 92 گفت: در بهمن‌ماه یکی از مهمترین برنامه‌های باغ موزه برگزار شد و آن هم رونمایی از خودرو شهدای هسته‌ای کشور بود که در فضای بیرونی باغ موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است و از این بعد تمام بازدیدکنندگان می‌توانند از آن هم دیدن کنند. برگزاری 27 مراسم "شب‌های شیدایی" در شب‌های ماه مبارک رمضان یکی دیگر از این برنامه‌ها بود که هر شب به طور متوسط حدود 7 یا 8 هزار نفر مهمان برای تماشای این برنامه در باغ موزه حضور داشتند و این برنامه توانست کمک شایانی به افزایش جذب مخاطبان موزه بکند.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه اعزام کاروان به راهیان نور در مناطق غرب را داشتیم و به دنبال آن برنامه‌ریزی برای راهیان نور جنوب کشور که اکنون در حال اعزام کاروان‌های مختلفی به راهیان نور جنوب هستیم. این اعزام‌ها از سوم اسفند آغاز شده و تا 9 فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت. تا کنون بیش از 70 هزار نفر از طریق باغ موزه دفاع مقدس و مشارکت شهرداری تهران عازم مناطق جنوب و غرب شده‌اند و پیش‌بینی ما این است که 16 هزار نفر تا پایان این اعزام‌ها، راهی مناطق عملیاتی دفاع مقدس شوند. به دنبال برگزاری راهیان نور غرب کشور، اولین برنامه تجلیل از خادمان و خاطره‌نویسان برگزیده راهیان نور نیز در سال 92 برگزار شد.

شناسایی 120 خبرنگار شهید در سراسر کشور و تکمیل بانک اطلاعاتی خبرنگاران شهید

رضوانی همچنین به بخش دیگری از برنامه‌های فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سال 92 طی دو مرحله مراسم تجلیل و حمایت از مؤلفان و ناشران دفاع مقدس را داشته‌ایم که تاثیرگذاری بسیاری در جمع مؤلفان داشت و تقدیر و تشکر فراوانی از سوی این قشر فرهیخته بابت برگزاری چنین برنامه‌هایی داشته‌ایم. در باغ موزه دفاع مقدس توانستیم 120 خبرنگار شهید را در سراسر کشور شناسایی کنیم و بدین صورت بانک اطلاعاتی خبرنگاران شهید را تشکیل دهیم. البته این یک کار جامع و زمان‌بر است که مرحله اول آن در سال 92 انجام شد و همچنان پیگیر تکمیل آن در سال 93 نیز هستیم. به دنبال این کار، اولین برنامه تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت نیز برگزار شد. در سال 92 بیش از چهار نمایشگاه عکس و نقاشی برگزار کردیم. همچنین کارگاه نقاشی هنرمندان ایثارگر برگزار شد.

ورود به حوزه بین‌الملل/ بازدید نمایندگان کشورهای کویت و سوئد

مدیر روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با اشاره به فعالیت‌های باغ موزه دفاع مقدس در بعد بین الملل گفت: باغ موزه دفاع مقدس حدود یکسال و چند ماه است که افتتاح شده و در این زمان کوتاه، ما بیشتر به دنبال رفع یکسری نواقص احتمالی بودیم. هرچند فعالیت‌های محدودی در حوزه بین‌الملل داشته‌ایم، اما در نظر داریم در آینده بیشتر در این حوزه ورود داشته باشیم. جلساتی با جامعه تورگردانان ایران برای جذب بیشتر مخاطبین خارجی داشته‌ایم و در نظر داریم این جلسات را در سال 93 افزایش دهیم. با رایزنان فرهنگی چندین کشور ارتباط داشته‌ایم و در حال ارتباط‌گیری با دیگر رایزنان فرهنگی هستیم. مهمانان مختلفی از کشورهای دیگر همچون سوئد و کویت هم داشته‌ایم.

بازدید 39 وابسته نظامی از باغ موزه دفاع مقدس

وی افزود: تاکنون 39 وابسته نظامی از دیگر کشورها از باغ موزه دفاع مقدس بازدید داشته‌اند. با توجه این وابستگان از اکثر موزه‌های دنیا دیدن کرده‌اند، می‌توانستند مقایسه خوبی داشته باشند. اکثر آن‌ها می‌گفتند موزه شما تفاوت عمده‌ای با موزه‌های کل جهان دارد، زیرا بیشتر موزه‌های دنیا فقط در حال نمایش ادوات جنگی خود هستند، اما شما در این موزه هم سخت‌افزاری کار کرده‌اید و هم نرم‌افزاری و این امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. باغ موزه دفاع مقدس به غیر از آنکه در فضای بیرونی برخی ادوات را به نمایش گذاشته، در فضای داخلی بحث روایتگری دفاع مقدس را دارد که به جهت آشنایی نسل جدید با معارف جنگ در نظر گرفته شده است و این موضوع بسیار مورد توجه وابستگان نظامی قرار گرفت. برنامه حمایت از آثار ترجمه شده دفاع مقدس در سال 92 پیگیری شد و طبق آن از زندگینامه پنج شهید دفاع مقدس به زبان اردو رونمایی شد. در نظر داریم در سال 93 نیز این حمایت را ادامه دهیم.

الگوبرداری کویت از ایران برای طراحی باغ موزه جنگ

رضوانی در ادامه تصریح کرد: کشور کویت به دنبال تاسیس باغ موزه است و در این راستا مسئولان برپایی این موزه سفری به کشور ما داشته‌‌اند. کویت کشوری بود که با وجود آنکه در طول جنگ تحمیلی حامی عراق بود اما مدتی بعد از اتمام جنگ، صدام به آن حمله کرد و می‌خواست آن را به عنوان نوزدهمین استان خود تصرف کند. این کشور به دلیل آنکه مدتی تحت اشغال عراق بود حرف‌های زیادی در زمینه جنگ برای گفتن دارد و به این خاطر در نظر دارد باغ موزه در این زمینه تاسیس کند. به همین منظور از باغ موزه ما دیداری داشت تا بتواند از اینجا الگو برداری کند. همچنین رئیس موزه صلح حلبچه و شهردار حلبچه نیز از باغ موزه دفاع مقدس بازدید داشته‌اند.


تسنیم