حدیت نفس پرویز دوائی در «خاکسترسپاری» جهان کتاب


1606 بازدید

حدیت نفس پرویز دوائی در «خاکسترسپاری» جهان کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی جهان کتاب، آغازگر این شماره، نامه‌ای از پراگ، نوشته پرویز دوائی با عنوان «خاکسترسپاری» شامل حدیث نفس یا گفت‌وگو با خود است. مقاله «درگذشتگان» نوشته احمد اخوت به موضوع بدیع اعلان‌ها و اخبار درگذشتگان و صفحات مخصوص آن در مطبوعات فرهنگی، سابقه این کار در غرب و بررسی نمونه‌های شاخص آن در ایران اختصاص دارد. مقاله بلند اخوت نیز شاید نخستین مقاله فارسی باشد که به این موضوع از دیدگاه نقد ادبی نگریسته است.

در ادامه این نشریه، مقاله‌ای با عنوان «می‌نویسم ولی منتشر نمی‌کنم» از خسرو ناقد آمده که روابط حرفه‌ای ناشران با مولفان و مترجمان در ایران را با نگاهی انتقادی بررسی می‌کند. 

مجید رهبانی در یادداشتی با عنوان «چند انتظار بجا» به ضرورت توسعه، تجهیز و گسترش کتابخانه‌های عمومی و مسوولیت نهادهای بهره‌مند از بودجه دولتی و عمومی می‌پردازد. در این نوشته، همچنین به ضرورت منع دستگاه‌های دولتی غیرآموزشی و پژوهشی از چاپ کتاب و نشریه و ملزم ساختن آن‌ها به نشر آن‌لاین مطالب خود اشاره شده‌است.

علی صلح‌جو نیز مطلبی با عنوان «مبارزه گفتمانی و نقش ویراستار» نوشته‌است. مقاله‌ای نیز به نام «تندر کیا، شورشگر بی‌آشتی» در این نشریه آمده که پژوهشی مفصل درباره یک شخصیت ادبی معاصر کمتر شناخته شده، به قلم کامیار عابدی است. در این مقاله، ضمن بررسی زندگی، محیط خانوادگی و زمینه‌های شکل‌گیری شخصیت عباس شمس‌الدین کیا (تندر کیا)، به افکار و نیز آثار برجای مانده از او پرداخته شده‌است.

پیام شمس‌الدینی در مقاله «جلد شانزدهم، کُرّاسه دوم» دومین جزوه از جلد شانزدهم دانشنامه ایرانیکا و مدخل‌های مهم و جالب آن را معرفی کرده‌است. مقاله «غفلت از کیست؟ ملاصدرا، دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، یا ...؟» نوشته جویا جهانبخش، به نقد دیباچه یک کتاب دانشگاهی (و پایان‌نامه تحصیلی)، به عنوان نمونه‌ای از این‌گونه آثار، اختصاص دارد. سپس مقاله «کتاب‌شناسی توصیفی آثار فقهی و حقوقی سال 1391» از رقیه صدری و سید احمد حسین‌زاده آمده‌است. «لوسین فور و مارک بلوک: پیکار مشترک با دو رهیافت متفاوت» عنوان مقاله‌ای از نادر انتخابی است که در بررسی کتابی از فلورانس اولاک که به بررسی بینش یا به گفته نویسنده کتاب «سنتز تاریخی مارک بلوک» اختصاص دارد.

در بخش معرفی و نقد کتاب‌ها، از جمله این عناوین سه گفتار در غلوّپژوهی، زرین‌کوب و نقد ادبی، چشم‌انداز فرااقیانوسی، آیزاک و آیزایا: تنبیه پنهان یک مرتد جنگ سرد، خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه، جامعه‌شناسی و فلسفه، حدیث نفس، نقدی مدرن بر مدرنیته، چرا نویسنده بزرگی نشدم؟ تمام بندها را بریده‌ام، به مردن عادت نمی‌کنم، خانه اشباح و رمان «پیشروی» اثر داکترو بررسی شده‌اند.

زری نعیمی در صفحه خود، «هزار و یک داستان»، این بار به بررسی 13 کتاب از ادبیات معاصر ایران پرداخته است که عبارتند از آقای سلیمان! می‌شود من بخوابم؟ اثر سید محمدرضا واحدی، از خاک برآمدگان اثر مجید دانش آراسته، البته با کمی تاخیر اثر رضوان نیلی‌پور، این گوشه جهان اثر موسی علیجانی، بهت‌زدگی اثر پیام ناصر، تقاطع انقلاب و وصال اثر میثم ابری، در هوای دوردست‌ها اثر علی فاطمی، زیر سایه اکالیپتوس‌ها اثر مهدیه مطهر، فیلم‌های کتبی سیلویا پلات اثر مریم عباسیان، مقصر و داستان‌های دیگر اثر کاظم هژیرآزاد، من ریحان هستم اثر ناصر وحدتی، نمی‌دونم کجاست اثر پویا مهدوی‌زاده و دیگر نیست اثر مهشید مشیری.

دراین نشریه، همچنین معرفی کوتاه هشت کتاب و یادی از درگذشتگان و سپس دو بخش‌ ثابت مجله، یعنی «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار و صفحه طنز «کافه کلّه‌قند» از فاضل ترکمن آمده‌است.

پایان‌بخش این شماره جهان کتاب، بخش ویژه ادبیات کودک و نوجوان است که به کوشش عباس تربُن تهیه شده‌است.

شماره 8 تا 10 نشریه جهان کتاب ویژه آبانماه تا دیماه سال 1392 در 84 صفحه با قیمت هفت هزار تومان عرضه شده‌است.


ایبنا