کورش علیانی «همینه» را با طعم طنز تاریخی روایت کرد


2144 بازدید

کورش علیانی «همینه» را با طعم طنز تاریخی روایت کرد



«همینه» مجموعه طنزهای تاریخی کورش علیانی درباره هشت پادشاه ایرانی، شرح وقایع زندگی و رویدادهای تاریخی آن‌ دوره است. نویسنده با استفاده از دو منبع تاریخی بخشی از تاریخ پادشاهان پس از مغول را با طنز به رشته تحریر درآورده است.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «همینه» نوشته کورش علیانی، هشت پادشاه ایرانی را دستمایه قرار داده و زندگی و وقایع دوران پادشاهی آن‌ها را با زبانی ساده همراه با طنز نوشته است.

علیانی در مقدمه کتاب نوشته است: «سال‌ها پیش، شاید سال 1369، دوست نازنینی کتاب «چنین کنند بزرگان» را از کتابخانه دانشگاه امانت گرفت و در دامنم گذاشت که «بخوان»؛ شیرین بود، بسیار شیرین‌تر از آن‌که گمان کنم کتابی بتواند به آن شیرینی باشد.» این اثر «ویل کاپی» با ترجمه نجف دریابندری ایده‌ای برای نوشتن طنزهایی درباره تاریخ ایران شد.

«صلاح‌الدین ایوبی»، «سلطان محمد خوارزم‌شاه»، «چنگیزخان»، «جلال‌الدین خوارزم‌شاه»، «شاه سلطان‌حسین»، «نادرشاه افشار»، «محمدشاه قاجار» و «ناصرالدین‌شاه قاجار» شخصیت‌هایی هستند که کتاب از زندگی تا مرگ آن‌ها را طنازانه روایت کرده است.

در معرفی ناصرالدین‌شاه آمده است:‌ «ناصرالدین‌شاه پادشاه عجیبی بود؛ قبل از هر کاری به‌دنیا آمد و بعد از یک عمر زندگی مرد. ناصرالدین‌شاه پادشاه بافرهنگی هم بود؛ شعر می‌گفت، نقاشی می‌کشید، ‌به کوهنوردی و شکار و عکاسی و زبان فرانسه هم علاقه داشت و از سیاحت سیر نمی‌شد. یکی دو تا سیاحت‌نامه مشهور هم نوشته که بهشان می‌گویند: «سفرنامه ناصرالدین‌شاه». اختراعاتی هم دارد. حالا البته یک کمی هم بداخلاق بود و گاهی کمکی فحش هم می‌داد. مثلا در یک نامه‌ای که جزو اسناد رسمی مملکتی هم هست خطاب به حاکم اصفهان نوشته: «ظل‌السلطان! این کمپانی تنباکوی ایران دیگر کدام پدرسوخته و کدام ...ای ست.»

در بخش دیگری از کتاب، روایت «جلال‌الدین خوارزم‌شاه» این‌گونه آغاز شده است: «روزی که سلطان محمد خوارزم‌شاه بچه‌دار شد، با خودش گفت: «یک اسمی رویش بگذارم که همه انگشت‌به‌دهان بمانند.» و اسم بچه را گذاشت جلال‌الدین مِنکبَرنی. آخر آن روزها مُد شده بود که روی بچه اسم‌های بی‌معنی می‌گذاشتند.»

کورش علیانی، متولد 1350، نویسنده و پژوهشگری است که کتاب‌هایی چون «یادداشت‌های پای پنجره»، «ولگردی در کوچه‌های زبان»، «روزگاران، کتاب خاطرات» و «باران خلاف نیست» را منتشر کرد. وی همچنین نیم‌نگاهی به کتاب «چنین کنند بزرگان» دارد و داستانی از تاریخ برای علاقه‌مندان به این حوزه نوشته است.

چاپ نخست «همینه» به‌قلم کورش علیانی در 160 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و بهای هفت‌هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شده است.


ایبنا