چرا آیت‌الله جوادی آملی برای ابلاغ پیام امام به گورباچف انتخاب شد؟


 چرا آیت‌الله جوادی آملی برای ابلاغ پیام امام به گورباچف انتخاب شد؟

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به فرا رسیدن سالروز ارسال پیام امام خمینی‌(ره) به گورباچف در 13 دی ماه 1367، گفت: پیام امام، یک پیام دیپلماتیک و سیاسی صرف نبود، بلکه پیامی الهی با انگیزه‌های معنوی بود.

وی به ترکیب گروه خاصی که امام برای رساندن این پیام به رهبر شوروی سابق انتخاب کرده بودند، اشاره کرد و ابراز داشت: اگر این پیام صرفا سیاسی بود، جا داشت از شخصیت ها و رجال سیاسی و رابطین بین المللی استفاده می شد و مناسب نبود برای ابلاغ آن یک عالم بزرگ آن هم در حد و اندازه های حضرت آیت الله جوادی آملی به مسکو اعزام شود.

*صبغه الهی ابلاغ کنندگان پیام

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: وقتی پیام الهی است باید کسانی که پیام را ابلاغ می‌کردند صبغه الهی داشته باشند تا نمادی از واقعیت و جامعیت اسلام را نشان دهند.

 حجت الاسلام والمسلمین رجبی اضافه کرد: براین اساس امام(ره)، حضرت آیت الله جوادی آملی که از بزرگترین فیلسوفان و اسلام شناسان است را انتخاب کردند تا محتوای پیام را قرائت و نیز اهداف و زوایای آن را برای گورباچف تبیین نمایند.

*حضوریک زن در ترکیب هیئت اعزامی

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین با اشاره به حضور یکی از بانوان در ترکیب هیئت اعزامی، گفت: امام قصد داشتند با اعزام یک زن، نشان دهند اسلام محدود به مردان نیست و زنان نیز می توانند در عرصه های بین المللی و سیاسی با حفظ شئون اسلامی وارد شوند.

*گورباچف تصور می کرد ...

عضو جامعه مدرسین حوزه اشاره ای هم به عکس العمل رهبر شوروی سابق داشت و افزود: از آنجایی که این پیام بعد از جریان پذیرش قطع نامه بود، گورباچف ابتدا تصور می کرد این نامه جهت حمایت و استمداد از شوروی نوشته شده است، ولی وقتی مضامین آن را که توسط حضرت آیت الله جوادی آملی ابلاغ شد، متوجه گردید که مسئله ای مهمتر از این حرف ها و آن دعوت به اسلام است.

*امام تاکید داشتند، قبل از قرائت رسانه ای نشود

وی خاطرنشان ساخت: حضرت امام تاکید داشتند، این پیام تا زمانی که برای رهبران شوروی تبیین نشده، رسانه‌ای نگردد و مانند سایر پیام های سیاسی و دیپلماتیک تحویل داده نشود، بلکه در آنجا قرائت شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی همچنین با اشاره به اهداف امام از ارسال این پیام تاریخی، اظهارداشت: هدف امام راحل در ارسال این نامه به رهبر شوروی سابق در واقع همان هدف پیامبر گرامی اسلام در نوشتن نامه هایی به سران کشورهای آن زمان بود؛یعنی دعوت به خدا، اسلام و آنچه دین اسلام پیام آور آن است.

*هشداری به نظام های استکباری

وی افزود: امام خمینی‌(ره) از این جهت که انقلاب اسلامی به عنوان یک معجزه الهی باید در سراسر جهان شناخته شود، این معجزه را درقالب این پیام مورد توجه ویژه رهبران نظام سرمایه داری قرار داد، تا نظام های استکباری و ظالمانه بدانند همان گونه که نظام ظالم پهلوی منقرض شد، زمانی هم دوران افول آنها فرا خواهد رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: امام راحل قصد داشتند در این نامه نظام کمونیستی آن­روز که به صورت ظالمانه و متکبرانه‌ای با ادیان مختلف مبارزه می‌کرد و معتقد بود دین باید برچیده شود و آن را افیون ملت ها می دانست، متنبه شود و نشان دهد که اسلام این گونه نیست.

* اسلام پیروز میدان است

وی اضافه کرد: امام‌(ره) در این پیام خطاب به دنیای استکبار تصریح نمودند که در مبارزه با ادیان مختلف به ویژه اسلام شکست می خورید؛ چون دین اسلام موافق با فطرت انسانی و پیروز میدان است و با ظلم و ستم مبارزه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب دینی، گفت هدف انقلاب اسلامی هوشیاری و بیداری ملت‌هاست؛ بر این اساس امام(ره) می خواستند شوروی سابق نیز از خواب غفلت بیدار شود که مبادا با تزویری که نظام لیبرال دمکرات غرب اجرا می­کند، فریب آنها را بخورند و زمانی که سران ابرقدرت شرق فهمیدند نظام کمونیستی نمی تواند تداوم داشته باشد، در دام نظام استکباری غرب بیفتید، که متاسفانه افتادند.

*غرب دیر یا زود افول خواهد کرد

وی پیام امام را منحصر در ابر قدرت شرق ندانسته و تصریح کرد: امام با این پیام در واقع به استکبارغرب هم فهماند که نظام استکباری غربی چون بر اساس مادی گری استوار است دیر یا زود افول خواهد کرد.


مرکز خبر حوزه