ادای احترام ۱۰۰ شاعر به سلمان شعر انقلاب/ رگه‌های شعر بیداری اسلامی در شعر هراتی


1572 بازدید

ادای احترام ۱۰۰ شاعر به سلمان شعر انقلاب/ رگه‌های شعر بیداری اسلامی در شعر هراتی

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه در همایش «سلمان سلام» ۱۰۰ شاعر ایرانی و خارجی حضور خواهند داشت، گفت: شعر سلمان در مرزهای ایران باقی نماند. در سروده‌های او رگه‌هایی از بیداری اسلامی دیده می‌شود.
 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین دوره جایزه ادبی زنده‌یاد سلمان هراتی با عنوان «سلمان سلام» که با همکاری حوزه هنری و کانون پرروش فکری به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر انقلابی برگزار می‌شود، صبح امروز 5 آبان ماه، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
سیدصادق رضایی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نشست با اشاره به تأثیر انقلاب در احیای ادبیات کودک و نوجوان گفت: ادبیات به صورت عام و ادبیات کودک و نوجوان به صورت خاص، مدیون انقلاب اسلامی است؛ به طوری که ادبیات پیش از انقلاب را نمی‌توان از منظر کمی و کیفی با پس از انقلاب مقایسه کرد. این تحول نه تنها در حوزه کتاب که در دیگر حوزه‌ها مانند انیمیشن و فیلم هم صادق است.
وی ادامه داد: شعرای ما پس از انقلاب با یک خوش‌شانیس مواجه بودند و آن توجه ویژه امام(ره) به شعر و شاعران بود. ایشان هم خود شعر می‌گفتند و هم به شاعران توجه داشتند. دیوان ایشان نیز در بازار کتاب موجود است. دیگر خوش‌شانسی‌ای که شاعران در این برهه با آن مواجه شدند، اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به شعر است. ایشان نیز همانند حضرت امام(ره) هم به شعر علاقه دارند و هم خود شاعر هستند. همه این موارد دست به دست هم داد تا پس از انقلاب با یک تحول چشمگیر در حوزه شعر و ادبیات مواجه باشیم.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به جلسات دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در نیمه ماه مبارک رمضان هر سال افزود: ایشان در دیدار اخیر خود به نکات متعددی اشاره کردند و برای نخستین‌بار به مقوله ادبیات کودک و نوجوان تأکید کردند. ایشان در جلسه اخیر که ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار شد، شاعران پیشکسوت و صاحب‌سبک را بر ورود به مقوله ادبیات کودک و نوجوان ترغیب کردند و از آنها خواستند که زبان شعر را برای کودکان ساده کنند و علاوه بر این در حوزه حکمت اسلامی فعالیت کنند.
تجلیل از 4 شاعر همراه با سلمان هراتی
رضایی یادآور شد: در پی تأکیدات ایشان، ما با همکاری حوزه هنری اقدام به شناسایی و بررسی آثار شاعران کردیم تا در این میان به اسم سلمان هراتی رسیدیم. سلمان اشعاری را سروده است که به مؤلفه‌های مورد نظر مقام معظم رهبری نزدیک است. بر این اساس تصمیم گرفتیم تا در این همایش از شاعرانی که از نظر فکری با هراتی قرابت دارند، تقدیر کنیم. در این برنامه از چهارتن از شاعران تجلیل خواهد شد. تمامی سروده‌های این شاعران منتخب از نظر محتوایی به اشعار هراتی نزدیک است.
وی ادامه داد: علاوه بر این قرار است که از آثاری که در حوزه شعر سروده شده و از نظر محتوایی همگام با اندیشه‌های سلمان است، حمایت مادی و معنوی کنیم. همچنین پایان‌نامه‌های دانشگاهی که از نظر محتوایی به شعر سلمان نزدیک است، شناسایی و حمایت خواهد شد. علاوه بر این در صورت امکان زمینه چاپ آنها فراهم خواهد شد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان به نقش سلمان هراتی در پیشبرد آرمان‌های انقلاب اشاره و تصریح کرد: در سال 57، زمانی که نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) به پیروزی رسید، عده‌ای تنها همراهی محض برای انقلاب را پیگیری می‌کردند، اما او با همان شعر اعتراض با انقلاب همراه و به اصول پایبند است.
ادای احترام 100 شاعر خارجی و ایرانی به سلمان شعر انقلاب
علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به همایش «سلمان سلام» گفت: عنوان این همایش از یکی از سروده‌های محمدرضا عبدالملکیان که از دوستان سلمان و از شاعران انقلاب است انتخاب شده است. این همایش از روز چهارشنبه در تنکابن برگزار می‌شود که در آن 100 شاعر ایرانی و خارجی حضور دارند. شاید این همایش یکی از بزرگترین جشنواره‌های ادبی باشد که در شمال برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: از میان شاعران 10 شاعر خارجی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، هند و پاکستان حضور دارند. این شاعران به منظور شرکت در اختتامیه کنگره شعر مقاومت و باران غدیر به ایران آمده‌اند اما به دلیل اشتراکات محتوایی با سروده‌های سلمان هراتی به این کنگره دعوت شده‌اند.
مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه به برنامه‌های این همایش اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌های همایش از روز پنجشنبه با حضور شاعران و ادای احترام در مقبره سلمان هراتی آغاز می‌شود و پس از آن کلنگ افتتاح مجموعه فرهنگی سلمان هراتی با همکاری نهادهای فرهنگی مختلف در تنکابن زده خواهد شد.
قزوه در ادامه با بیان اینکه از برگزاری این همایش به اندازه افتتاح کنگره شعر دفاع مقدس و جشنواره شعر فجر خوشحال هستم، گفت: به نظر من همایش «سلمان سلام» از نظر محتوایی کم از این دو برنامه ندارد، این همایش در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری برای تولید محتوا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود. امیدوارم محدوده این همایش در سال‌های آتی تنها محدود به شاعران ایران نباشد و با حجمی بزرگتر سروده‌های شاعران کشورهای فارسی‌زبان را نیز بررسی کند.
شعر سلمان؛ شعر اعتراض به همه مصادره‌کنندگان انقلاب بود
وی با بیان اینکه سلمان هراتی زاییده شعر و ادبیات حوزه هنری بود افزود: سلمان در همه قالب‌های ادبی کارهای موفقی آفرید او با انتشار مجموعه‌ «از این ستاره تا آن ستاره» کار بزرگی را انجام داد و سهم بزرگی با این آثار در شعر انقلاب دارد. سروده‌های او در راستای شعر شیعی و شعر اعتراض مسلمانی بود، اعتراض به کسانی که می‌خواستند انقلاب را به نفع شخصی خود مصادره کنند.
مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: سلمان با توجه به 3 محور انقلاب، امام و شهدا از آرمان‌های انقلاب بیش از هر شاعر دیگری دفاع کرد، متاسفانه مرگ زودرس او در سن 27 سالگی فرصت بیشتری به او برای فعالیت در این زمینه نداد، امسال پس از 27 سال سربلندی سلمان در شعر انقلاب این همایش برگزار می‌شود. این در حالی است که طی این مدت سروده‌های هراتی به بیش از 10 زبان زنده دنیا ترجمه و موضوع پایان‌نامه‌های متعددی شد. در این مدت شعر او به میان توده مردم نفوذ کرد و بر سر قبر شهدا نوشته شد.
رگه‌های شعر بیداری اسلامی در شعر سلمان هراتی
قزوه یادآور شد: سلمان از حیث سبک ادبی یکی از چهره‌های شاخص است و اگر بخواهیم تنها 5 شاعر شاخص را در انقلاب نام ببریم باید مطمئن باشیم که سلمان یکی از این چهره‌هاست. سلمان برای شهدا کار کرد ، در دنیای خودش همیشه از شهدا می‌گفت و در نهایت نیز در میان دو شهید آرام گرفته است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر پیروی سلمان از شعر فروغ و سهراب سپهری گفت: سلمان از حیث زبانی از این دو شاعر پیروی کرده است اما به نظرم از نظر محتوایی شعری کاملتر از این دو شاعر را دارد، نباید فراموش کنیم که سلمان متعلق به انقلاب است و اگر الان هم زنده بود در راستای همین موضوع شعر می‌گفت و مطمئناً از برخی مسائل ناراحت می‌شد و با همان زبان اعتراض در رابطه با آنها شعر می‌گفت. علاوه بر این شعر او محدود به مرزهای ایران نیست بلکه در شعر او رگه‌هایی از بیداری اسلامی را نیز می‌توانیم ببینیم. به عنوان نمونه شعر وقتی بابی ساندز را خودکشی کردند یکی از همین سروده‌هاست.


تسنیم