معرفی 399 نسخه خطی دیگر از نسخ خطی مجلس در جلد 49 فهرست نسخه‌های خطی


1615 بازدید

معرفی 399 نسخه خطی دیگر از نسخ خطی مجلس در جلد 49 فهرست نسخه‌های خطی

در ادامه انتشار فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس، جلد 49 این فهرست منتشر شد.
نسخه‌های خطی شماره‌ی 11701 تا 18100 نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس به کوشش سید جعفر حسینی اشکوری منتشر شد.
از نسخه‌های خطی موجود در این فهرست می توان به:
خاطرات ابراهیم میرزا برهان السلطنه
تقریرات الشیخ الانصاری
قیامت‌نامه علی اعلا
بستان العارفین
تقویم البلدان
اشاره کرد.
همچنین کتاب دارای فهرست الفبایی، موضوعی، مولفین، اعلام و اشخاص، کاتبان، جایها و امکنه است که امر بازیابی اطلاعات را آسان‌تر می‌کند.
در مقدمه دکتر محمد رجبی، ریاست محترم کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بر این اثر می‌خوانیم:
آثار بی شماری از دانشمندان ایرانی و اسلام در گنیجینه‌های نسخ خطی داخل و خارج از کشور محفوظ است که هنوز معرفی نشده‌اند و از وجود آنها اطّلاعی در دست نیست. بی تردید، شناسایی این آثار و مآثر می‌تواند نقش و سهم این دانشمندان را در توسعه‌ی تاریخ علوم و معارف بشری، بهتر و بیشتر نشان دهد و جایگاه رفیع علمی و فرهنگی ایرانیان و مسلمانان را به درستی بازنماید.
کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دارای یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخطوطات در جهان اسلام است، سرمایه‌ای کلان که در گذر روزگاران اندوخته شده و هر روز در افزونی است، و به لطف خداوند حکیم در معرّفی این ذخایر ملی و جهانی، گام‌های بلند برداشته شده است.
اینک، فهرست دیگری از دست‌نویس‌های کتابخانه مجلس شورای اسلامی که به قلم دانشور گرامی، جناب آقای سید جعفر حسینی اشکوری تألیف و تدوین شده است، در اختیار جامعه‌ی علمی و فرهنگی کشور قرار می‌گیرد. مزید توفیقات ایشان و تمام پژوهندگان مآثر گرانقدر خویش را از درگاه قدس الهی مسئلت داریم.
شایان ذکر است پیش از این از سید جعفر حسینی اشکوری فهرست نسخه‌های خطّی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی (ج ۲۰ـ نسخه‌های ۶۴۱۱ تا ۷۰۰۰) منتشر شده است.
جلد 49 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تألیف سید جعفر حسینی اشکوری است که در 283 صفحه منتشر شده است.
برای تهیه این کتاب میتوانید به مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، واقع در خیابان انقلاب، مابین ابوریحان و دانشگاه، ساختمان فروردین، طبقه هفتم، واحد 27 و 28 مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 66462959 تماس بگیرید.