پیشینه معماری استان بوشهر کتاب شد


1793 بازدید

پیشینه معماری استان بوشهر کتاب شد

کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» به کوشش فراز غلام‌زاده، نویسنده و پژوهشگر بوشهری از سوی نشر آباد بوم منتشر شد. وی در این کتاب ضمن تحلیل و بررسی معماری استان، 240 عکس از این آثار را به ‌نمایش گذاشته است._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلام‌زاده، نویسنده و مهندس عمران و علاقه‌مند به مطالعه ریشه‌های فرهنگی، علمی و تاریخی نهفته در معماری ایران به ‌‌تازگی کتابی را با عنوان «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» منتشر کرده است.
 
وی با هزینه شخصی افزون بر 80 میلیون تومان این کتاب 488 صفحه‌ای شامل عکس، نقشه و شرح معماری در استان بوشهر را با شمارگان یک‌هزار جلد از سوی نشر آبادبوم چاپ کرده است.
 
اکنون کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» به‌قیمت 130 هزار تومان راهی بازار کتاب شده و مورد استقبال اهالی قلم و فرهنگ دوستان استان بوشهر قرار گرفته اما در عین حال قیمت بالای این کتاب مشکلاتی را هم برای مولف اثر به‌وجود آورده است.
 
غلام‌زاده درباره نحوه سرمایه‌گزاری 80 میلیونی برای چاپ اثرش گفت: حدود 35 میلیون تومان بابت هزینه مطالعه، سفر و عکاسی و همچنین حدود 45 میلیون تومان بابت هزینه‌های چاپ به ناشر پرداخت کرده‌ام.
 
وی درباره ویژگی‌های کتابش عنوان کرد: از سال 77 تحقیقات میدانی‌ام را شروع کرده و با مراجعه و بررسی ‌تمام ابنیه‌ تاریخی واقع در استان بوشهر، نتایج تحقیقاتم را در قالب 240 عکس، 70 نقشه، تصاویر سه‌بعدی و متن در این کتاب با قطع A4 گنجاند‌ام.
 
غلام‌زاده گفت: تاکنون 400 جلد از این کتاب از سوی کتابفروشی‌ها، پنج‌ جلد از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، 46 جلد از سوی اداره سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس، 10 جلد از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان، 10 جلد از سوی شرکت نفت و چندین جلد هم از سوی اداره گاز و اداره گمرکات بوشهر خریداری شده است.
 
وی با ابراز گله از اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: در شرایطی که سازمان‌هایی مانند اداره گاز بوشهر نسبت به انتشار کتاب واکنش نشان داده و از آن حمایت کرده اما متاسفانه تاکنون مسوولان اداره گردشگری استان کمترین توجه را به این کتاب نشان نداده‌اند.

نویسنده کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» گفت: چندین‌بار به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر مراجعه کرده و اهمیت انتشار چنین کتابی را گوشزد کرده‌ام اما هربار مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقع شده‌ام.

غلام‌زاده درباره ضرورت توجه به تاریخ معماری بناهای بوشهر اظهار کرد: در گذشته، بندر بوشهر مهم‌ترین بندر ایران به‌شمار می‌رفت؛ به ‌طوری که کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه، روسیه، آلمان و کشورهای دیگر در این شهرستان کنسول‌خانه داشته‌اند.
 
وی گفت: بیشتر ابنیه‌ تاریخی استان تخریب شده‌ یا در حال تخریب‌اند و با این روشی که مسوولان فرهنگی در پیش گرفته‌اند، به‌ نظرم دیری نمی‌گذرد که از بناهای قدیمی بوشهر فقط همین کتاب به یادگار باقی بماند.
 
کتاب «معماری بوشهر از زند تا قاجار» در 488 صفحه و شمارگان یک‌هزار جلد از سوی نشر آباد بوم با قیمت 130 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.


ایبنا