پروژه تاریخ شفاهی


1885 بازدید

پروژه تاریخ شفاهی

«تاریخ شفاهی این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا داستان‌هایشان را با واژگان و صدای خود و نیز از طریق درک شخصی از چگونگی و چرایی رویدادها بیان کنند.» این جمله آغاز گر خبر انتشار یک کتابچه راهنما به قلم یک شفاهی کار کانادایی است. خانم اولگا مک آیور نویسنده این کتابچه راهنما هستند که چندی پیش خبر انتشارش به دستمان رسید. پس از مکاتبه، ایشان متن کامل را ارسال کردند. موضوع این کتابچه راهنما «چگونگی اجرای یک طرح تاریخ شفاهی برای بومیان کانادا» است که مجری آن دانش آموزان سال 12 دبیرستان هستند. ترجمه این مطلب می تواند از دو جهت سودمند باشد: یکی چگونگی انجام یک طرح در دبیرستان و دیگری چگونگی کار با اقلیت های قومی. در این طرح، دانش‌آموزان دربارة زندگی بزرگان و پیران مصاحبه و تجربیات آن‌ها را ثبت می‌کنند. همچنین، این طرح شامل همة مراحل اجرای مصاحبه، از طراحی پرسش‌ها گرفته تا ‌به‌کارگیری تجهیزات ضبط می‌شود و پس از اتمام آن، دانش‌آموزان امتیاز واحد درسی دبیرستان را کسب خواهند کرد. آن‌ها همچنین از گفت‌وگوی طولانی با بزرگان خود بهره‌مند می‌شوند. ضمن قدردانی از خانم مک آیوِر، ترجمه متن کامل این کتابچه راهنما در ادامه می آید:

 

***

 

© مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا، ۲۰۱۳

 

این جزوه را می‌توانید با اهداف آموزشی یا غیرتجاری‌ای به‌کار ببرید که مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا آن را تأیید می‌کنند.

شابک: ۹۷۸-۰-۹۷۸۰۸۰-۸-۴

 

برای کسب اطلاعات درباره پروژه تاریخ شفاهی، با مدیر برنامه پژوهش و توسعه تماس حاصل نمایید.

 

شماره تماس: ۲۰۴۵۹۴۱۲۹۰ ، رایانامه: info@mfnerc.com.


 

تقدیرها
نویسنده:
اولگا مک‌لِوُر (Olga McIvor)، (جانشین) مدیر برنامه پژوهش و توسعه
از شورای ویرایش مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا برای کمک‌هایشان قدردانی می‌کند.
از مدیر خدمات پشتیبانی، ویولت اُکِماوْ (Violet Okemaw) و نیز از مدیران اجرایی و هیأت مدیره مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا، برای حمایت‌شان از پروژه تاریخ شفاهی قدردانی می‌شود.


تاریخ شفاهی