هادی خرسندی‌، بهایی کینه‌ورز


10848 بازدید

هادی خرسندی‌، بهایی کینه‌ورز

هادی خرسندی‌، فرزند احمد خرسندی در سال 1322 (اول مرداد) در فریمان متولد شد. دروس اولیه را در زادگاه خود به پایان رساند. در دبیرستان ذوقی تهران سال 1335 ـ 1340 درس خواند سپس در دبیرستان ابومسلم ادامه داد (1341 ـ 1342) و در پنجم طبیعی‌، تحصیل را خاتمه داد. مدتی زبان انگلیسی را پی گرفت ولی آن را هم نیمه‌تمام گذاشت‌.

وی کار مطبوعاتی و نویسندگی را از سال 1340، در سن هجده سالگی آغاز نمود و در مطبوعات مختلف مقاله نوشت‌. مطبوعاتی که در آن مقاله و طنز می‌نوشت عبارتند از:

توفیق‌، تهران مصور، کاریکاتور، جلب سیاحان‌، اطلاعات و جهانگردی‌، روزنامه اطلاعات‌. وی در سال 1344 به عضویت سندیکای نویسندگان و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران درآمد و در سال 1354 سفری به امریکا داشت و سپس مدتی در لندن ماند. وی دو برادر به نامهای «منصور» و کمال‌الدین داشت که اولی تکنسین برق و دومی رئیس کارگزینی شرکت شیمیکو بودند. هادی بیش از هفت سال نداشت که پدرش درگذشت (1329) و او برادر بزرگ خانواده بود. او توانست در اوایل دهه 1340 به استخدام وزارت اطلاعات و جهانگردی درآید. خرسندی در مصاحبه‌ای با مجله سپیدوسیاه کارش را این گونه شرح می‌دهد: کار روزنامه‌نویسی را از نشریاتی آغاز کردم که دو نسخه آن حدود هفتصد، هشتصد خواننده داشت‌. ولی متأسفانه هر بار فقط در یک نسخه منتشر می‌شد.

این نشریه روزنامه دیواری دبیرستان ذوقی بود. در سال چهل و یک که کلاس پنجم دبیرستان بودم‌ وارد روزنامه توفیق شدم و به عنوان کاریکاتوریست مشغول کار گشتم‌. منتهی به من گفتند اگر وقت کردی‌، ضمن کاریکاتور کشیدن‌، شعر هم بگو و مطلب فکاهی بنویس‌. من هم قبول کردم و بالاخره کار به آنجا کشید که من از بس شعر می‌گفتم و مطلب می‌نوشتم دیگر فرصت کاریکاتور کشیدن پیدا نکردم‌. حدود چهار سال با توفیق کار کردم که آقایان «منوچهر محجوبی‌» و لطیفی نشریه فکاهی سیاسی کشکاسه را به صورت ضمیمه مجله تهران مصور منتشر می‌کردند و من هم در آنجا مشغول کار شدم‌. حالا کاری به این نداریم که این ضمیمه چگونه گل کرده بود. کم‌کم بزرگتر شد و بالاخره به صورت ماهنامه سیاسی مستقل درآمد و آخر هم جوانمرگ شد. بعد از تعطیلی آن در اواخر سال 1346 من کم‌وبیش همکاری خود را با مجله تهران مصور ادامه دادم‌. با باز کردن دو صفحه «پارازیت‌» شروع کردم به کار. در اواخر 1347 که آقای «دولو» خبر دادند که می‌خواهند مجله کاریکاتور را دوباره منتشر کنند، به سراغ ایشان رفتم‌، در این فاصله مقداری کار تلویزیونی و تئاتر و غیره هم انجام دادم و با یکی دو مجله دیگر هم همکاری می‌کردم‌. در حال حاضر با تهران مصور، کاریکاتور، و اخیراً روزنامه اطلاعات همکاری دارم‌. قبل از این‌ها مدتی هم در کتابفروشی کار می‌کردم‌. و مدتی هم به عنوان مصحح روزنامه اطلاعات و مجله تهران مصور و ماهنامة نگین بوده‌ام‌. هم‌اکنون هم کارمند پیمانی سازمان جلب سیاحان در قسمت چاپ‌، معاون منوچهر محجوبی هستم‌. ضمناً هر چند وقت یک بار با مجله سپید و سیاه مختصری همکاری دارم‌.(1)

بهائی بودن هادی خرسندی

طبق تحقیقات به عمل آمده «هادی خرسندی‌» توسط «ستار لقائی‌» به بهائیت گروید و توسط او به محفل بهائیان راه یافت‌. مجموعه‌ای از اسناد که خود یک پرونده نسبتاً قطور است در درون پرونده اوست‌. شخصی به نام «غلامرضا روحانی‌» رابط او با محفل بوده اما در میان روزنامه‌نگاران و اعضای سندیکای روزنامه‌نویسان دهه‌های چهل و پنجاه ـ هادی شهرت به بهائی بودن داشت و دچار انواع و اقسام مفاسد فکری و اخلاقی بود.

هادی در لندن

او در سال 1357 راهی لندن شد. می‌دانست در تهران پس از انقلاب جایی برای کار کردن ندارد. همکاری همه‌جانبه با باقی مانده دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم‌ پهلوی، فعالیت در فرقه ضاله بهائیت و اسائه ادب به اعتقادات مقدس مردم از علل مهم گریختن او از ایران بود.

در لندن با ستار لقایی‌، منوچهر محجوبی‌، اسماعیل نوری علاء، شکوه میرزازادگی‌، علیرضا نوری‌زاده‌، حسن عرب‌... دوستی و همکاری دارد.

او در بدو ورود با کمک «کیهان چاپ لندن‌» از سوی دکتر مصباح‌زاده مورد حمایت قرار گرفت‌. ابتدا مجله «طاغوت‌» را منتشر نمود. بعد از چندی «اصغرآقا» را.

در کنار فعالیت مطبوعاتی چند اثر شعر، نثر در «هجو» و «طنز» انتشار داد ـ که عمدتاً علیه مقدسات اسلامی بود. با همکاری پرویز صیاد در کارهای نمایشی و تأتر نیز فعالیت نمود. ارتباط گسترده با نویسندگان و اهل قلم «ضدانقلاب‌» در اروپا و امریکا ـ وی را به عنوان یک نویسنده سرشناس‌! و «امضاکننده اعلامیه‌» علیه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی درآورد. به عنوان نمونه در جریان مرگ سعیدی سیرجانی در 4 مورد، با چهار تیپ از نویسندگان اعلامیه مشترک داد! آن هم با کسانی چون‌، سیدمحمود طباطبائی قمی‌، محمد عاصمی‌، پرویز قاضی سعیدی‌، علیرضا نوری‌زاده‌، نادر نادرپور، نسیم خاکسار، پرویز قلیچ‌خانی‌، ماشأالله آجودانی‌، علی‌اصغر حاج سیدجوادی‌، اسماعیل خویی‌، رضا مظلومان‌، منوچهر گنجی‌ و مهشید امیرشاهی.

هادی در کنار این گونه کارها در جلسات «شب شعر» در پاریس‌، لندن‌، واشنگتن‌، لوس‌آنجلس‌.. شرکت می‌کند. همکاری با مجله توفیق برای او توفیق شهرت را بدنبال داشت‌.

 

پی‌نویس:

1. مجله سپیدوسیاه‌، 13/1/1345، ص 43.


مجله الکترونیکی «دوران» شماره 32، تیر 1387