محمودزاده: کتاب ضدجنگ را می‌نویسم اما از زبان یک خط‌ شکن/ مراکز فرهنگی بیدار شوید


1650 بازدید

محمودزاده: کتاب ضدجنگ را می‌نویسم اما از زبان یک خط‌ شکن/ مراکز فرهنگی بیدار شوید

محمودزاده در دومین عصرانه فارس گفت: من کتاب ضدجنگ را خواهم نوشت اما از زبان یک خط‌ شکن که نیایند به ما تهمت خشونت بزنند چراکه من با اینکه همه جای دنیا رفتم لاله‌ترین رفتارها را در خط اول خیبر و در خط ‌شکن‌ها دیده‌ام.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، دومین عصرانه ادبی خبرگزاری فارس شب گذشته با پاسداشت و تجلیل از «نصرت الله محمودزاده» نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
در این عصرانه ادبی که جهانگیر خسروشاهی، محمد حسنی، سردار محمدباقر نیکخواه، رحیم زریان، حمید داوودآبادی و برخی دیگر از چهره‌‌های ادبی و رسانه‌ای کشور حضور داشتند «رحیم زریان» از شعرای انقلاب اسلامی در ابتدا در سخنانی گفت: آثار محمودزاده نشان دهنده شخصیت گرامی اوست.
وی افزود: تجلیل از محمودزاده و تجلیل از شاعران و نویسندگان دفاع مقدس تجلیل از فرماندهان دفاع مقدس است و باید بدانید تجلیل از اساتید این حوزه چه در داستان و دیگر هنرها تجلیل از شهدا و فرماندهان و همت‌ها و زین‌الدین‌هاست.
زریان در ادامه شعری را خواند که مطلع آن چنین بود: جذبه فعال را حس می‌کنم/ شبنم سیال را حس می‌کنم.
* سردار نیکخواه: محمودزاده راوی جنگی است که هم قلم، هم حس و هم رزم را با هم دارد
در ادامه این مراسم سردار محمدباقر نیکخواه پژوهشگر دفاع مقدس در سخنانی با اشاره به اینکه از سال 59 محمودزاده را به عنوان رزمنده جهادگر می‌شناختیم، گفت: او نیامده بود که نویسنده شود بلکه آمده بود تا وظیفه‌اش را در جهاد سازندگی و سنگرسازان بی‌سنگر ادا کند که به خوبی نیز وظیفه‌اش را ادا کرد.
وی افزود: در سال 59 در حصر سوسنگرد او را شناختیم و سپس در کربلای هویزه با ایشان آشنا شدیم به‌ویژه آنکه او پس از این حادثه یادداشت‌های خود را نوشت.
 
 
نیکخواه با بیان اینکه نخستین کتاب منتشر شده درباره حادثه هویزه از آن «نصرت‌الله محمودزاده» بود، تاکید کرد: او در تبلیغات جهاد سازندگی وارد شد و الان در حفظ ارزش‌های جهاد فعالیت می‌کند و در یک کلمه می‌توان گفت محمودزاده ذخیره جهادگرانی است که سینه‌اش مملو از وقایع است.
وی با اشاره به مستنداتی که محمودزاده در اختیار دارد، افزود: او بارها گفته است که صد سال مطلب برای نوشتن دارد و همه این مطالب او مستند است.
نیکخواه در ادامه به نقش جهاد در جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: محمودزاده راوی جنگی است که هم قلم، هم حس و هم رزم را با هم دارد.
 
*حسنی: محمودزاده جزیره کشف نشده‌ای است که جزایر طلای بسیاری را کشف کرده
در ادامه این نشست محمد حسنی مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در سخنانی با بیان اینکه من داستان‌های جزایر ناشناخته و کشف‌نشده را دوست دارم، گفت: امروز اما با وجود تکنولوژی دیگر جزیره کشف نشده‌ای وجود ندارد اما انسان‌های کشف نشده بسیاری هست که تکنولوژی هم در کشف آنها کمک نمی‌کند.
وی افزود: محمودزاده خود یک جزیره کشف نشده است که جزایر طلای بسیاری را کشف کرده است و اگر نگاهی به آثار او بیاندازیم از لحاظ زمانی و مکانی و فردی گستره زیادی دارد اما او همچنان مطالب کشف نشده بسیاری دارد.
حسنی به اهمیت حضور نویسندگان دفاع مقدس در جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: کسانی بودند که زمانی به آثار دفاع مقدس روی آوردند اما از آن دست کشیدند وقتی از اینان که در جنگ حضور نداشتند می‌پرسیم چرا ادامه ندادید می‌شنویم که «کششی بود که تمام شد» اما امثال دهقان و محمودزاده کسانی هستند که چیزهای بسیاری دیده‌اند اما نمی‌توانند بگویند.
 
 
وی با بیان اینکه اگر مدیر فرهنگی خدمات لازم را به این افراد ارائه نکند کوتاهی کرده، افزود: یکی از مهمترین نکات در محمودزاده این است که معیشت خودش را از دلش جدا کرده است و این باعث شده هم آزاد باشد و هم آزادانه بنویسد.
مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه منتظریم یک خارجی از کسی سخن بگوید تا او را تحویل بگیریم به «حبیب‌الله معلمی» اشاره و تاکید کرد: من به عنوان یک کارشناس فرهنگ و ارتباطات می‌گویم که کاری که مثلث «حبیب‌الله معلمی»، سبک بوشهری و خوزستانی و صدای آهنگران انجام داد از کل دستگاه هالیوود در غرب و دستگاه آلمان هیتلری و دستگاه گوبلزی آن قوی‌تر بود و اگر چنین چیزی در پاریس یا جای دیگر بود تاکنون ده‌ها رساله دکترا درباره او نوشته شده بود.
وی در ادامه با بیان اینکه «نصرت‌الله محمودزاده» مهم است و چنین افرادی در حجاب معاصرت هستند، افزود: باید برای شناخت همه این جریان دفاع مقدس سرمایه گذاشت.
 
* داوودآبادی: بازماندگان نویسنده جنگ هنوز نتوانسته‌اند برگه خود را پر کنند
حمید داوودآبادی دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود ضمن گلایه از عدم توجه به چنین چهره‌هایی در رسانه‌ها، گفت: من در کربلای 5 یک لحظه در سه‌راهی مرگ شلمچه جهادگران را درک کردم اما در کتاب «شب‌های قدر کربلای 5» محمودزاده بود که واقعا فهمیدم آنجا چه دیده‌ام.
وی ضمن شرح حادثه‌ای در کربلای 5 افزود: آنجا چند راننده لودر و بولدوزر نشسته بودند و روی خاک نقشه می‌کشیدند که من می‌روم مرا زدند من را بنداز کنار و برو جلو و آنها رفتند و جلوی سه تانک عراقی که موی آدم بیرون می‌آمد سه تانک به سمت او شلیک می‌کردند، راه را برای عبور آمبولانس باز کردند در حالی که یکی پس از دیگری شهید شدند اما آن صحنه برای من عادی بود تا آنکه کتاب «شب‌های قدر کربلای 5» را خواندم.
 
 
داوودآبادی با بیان اینکه با کتاب‌های محمودزاده بود که ما تحریک شدیم تا دست به قلم ببریم، با اشاره به مخالفت برخی‌ها در سال 67 با آغاز جریان ادبیات دفاع مقدس، تاکید کرد: کمره‌ای، سرهنگی، بهبودی و محمودزاده خط‌شکن‌های ادبیات دفاع مقدس بودند.
وی با اشاره به داستان شهادت تعدادی از مجروحان در سه‌راه مرگ شلمچه از دعایش گفت و افزود: از خدا خواستم من را نبرد و ورقی بدهد تا بتوانم آنچه که دیده‌ایم را بر آن کاغذ بنویسیم اما هنوز نتوانسته‌ایم برگه خود را پر کنیم.
داوودآبادی با بیان اینکه نباید کسانی که کاری می‌کنند فکر کنند به انقلاب خدمت کرده‌اند، تاکید کرد: زرنگ کسی است که فاصله‌های بین سطور « شب‌های قدر کربلای 5» را بخواند.
 
*محمودزاده: تعداد افراد مهم نیست مهم این است که تسلیم تعریف و تمجیدها نشویم
به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه این نشست، «نصرت‌الله محمودزاده»در سخنانی گفت: یکی از دلایلی شکست آدم‌های موفق این است که در موفقیت‌ها می‌مانند و من آینده‌ای را می‌بینیم که باید خیلی برای آن کار کرد اما وقت نداریم.
وی با بیان اینکه من برای نویسندگی به جنگ نرفتم بلکه جنگ مرا نویسنده کرد، با اشاره به دو سال تحویل خود چنین گفت: هر کسی دوست دارد که سال تحویل را یک جای خوبی بگذراند یکی از این بارها خسته از عملیات خیبر بودم؛ عملیاتی که برای نخستین بار عراق شیمیایی می‌زد و ما می‌خواستیم این جمله امام که جزایر باید حفظ شود تحقق یابد و عملیات که به ثبات رسید موتور تریلی داشتیم و برداشتیم و حرکت کردیم.
 
 
محمودزاده افزود: مسیر را طی کردیم و سه‌راه مرگ آنجا را هم رد کردیم وقتی به خط مقدم رسیدیم سال تحویل بود و گویا عراق هم قبول کرده بود که نزند و من آنجا عظمت خیبر که عظمت ملت بود را در چند نفر دیدم.
وی با بیان اینکه اصلا تعداد افراد مهم نیست بلکه مهم این است که تسلیم تعریف و تمجیدها نشویم، به سال تحویل دیگرش در حلبچه اشاره کرد و گفت: پس از آنکه نیروها به کوه‌ها رفتند من نرفتم آنجا صدای نوزادی را شنیدم که گریه می‌کردم و عراق دوباره شروع کرد به بمباران شیمیایی و از نوزاد خواستم که نفش نکشد آنجا نفس نکشیدن مهم بود ماسکم هم کارساز نبود و بعد چند ثانیه او درگذشت و من به مسجد رفتم و آنجا کسی نبود و به تنهایی در آنجا ترحیم گرفتم.
محمودزاده در ادامه تاکید کرد: در باورهایتان به کثرت نرسید که اگر اینگونه بود بچه‌های خط‌شکن باید می‌آمدند تهران و سهم‌شان را می خواستند.
 
* محمودزاده: نوشتن «معرفت‌شناسی» و چگونگی به عرفان رسیدن شهدا ضروریست
وی با اشاره به استراتژی‌اش در دوران جنگ، افزود: بعد از هویزه که مجروح شدم علت مجروحیتم را نوشتم و شد کتاب و از آن زمان استراتژی‌ام این بود که هرچه می‌بینم را بنویسم.
محمودزاده ادامه داد: استراتژی بعد از جنگم این بود که چه کسانی این جنگ را پیروز کردند و شروع به نوشتن زندگینامه‌های داستانی کردم که مخاطب بیشتر من در این کتاب‌ها دانشجویان است و در این زمینه کتاب‌های «عقیق»، «مسیح کردستان» و ... را نوشتم و در پایان سال جلد دوم «مسیح کردستان» را خواهید دید و علت ماندگاری تئوری او را خواهید یافت.
این نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه سعی می‌کنم درگیر مسایل سیاسی پس از جنگ نشوم، گفت: یکی دو کار دارم که باید انجام دهم یکی جلد دوم شهید بروجردی است و کار دیگر من در حوزه زندگی‌نامه حسن باقری است که مغز متفکر جنگ بود.
 
 
وی کار دیگر ضروری برای خود را «معرفت‌شناسی» و چگونگی به عرفان رسیدن شهدا دانست و تصریح کرد: اگر این را در ادبیات دفاع مقدس نگوییم و این الگو که پس از سال‌ها پس از عاشورا جلوه‌گر شده را معرفی نکنیم به واقع دفاع مقدس را بیان نکرده‌ایم چراکه حبس فرماندهان در بزرگراه‌ها آب نبات چوبی‌ بیش نیست.
محمودزاده از زیر چاپ بودن خبر دیگرش با نام «سرزمین آبی من» خبر داد و افزود: علامه دوانی وقتی کار من را دید یک توصیه کرد و آن این بود که هیچ وقت منتظر نباش که کسی قدر تو را بداند و تشویقت کند و این روزها هر جا که می‌روم متوجه می‌شوم حرفش برای یک محقق بی‌شیله پیله چقدر مفید است.
وی با بیان اینکه باید از هر زبانی برای انتقال پیام استفاده کرد، ادامه داد: اینقدر سوژه دارم که به دیگر مسایل اجتماعی نمی‌رسد.
 
* محمودزاده: کتاب ضدجنگ را از زبان یک خط‌شکن می‌نویسم
نصرت‌الله محمودزاده در ادامه سخنان خود با گلایه از سیاسی‌کاری‌ها با بیان اینکه کسانی که در وسط جنگ بودند بیشتر از همه از جنگ بدشان می‌آمد و کسانی که بیرون از جنگ بودند و با آن پز می‌دادند بیشتر از همه از آن خوششان می‌آید، گفت: من کتاب ضدجنگ را خواهم نوشت اما از زبان یک خط‌شکن که نیایند به ما تهمت خشونت بزنند چراکه من با اینکه همه جای دنیا رفتم لاله‌ترین رفتارها را در خط اول خیبر و در خط‌شکن‌ها دیده‌ام.
وی با اشاره به مخالفت‌های برخی با نوشتن کتابی توسط «محمودزاده» درباره شهید «حسن باقری» افزود: شبی در خواب دیدم که در گلف، حسن باقری یک جلسه اطلاعاتی گذاشته بود و همه وارد شدند و او گفت تو هم بیا و این آیا اجازه او نیست.
 
 
محمودزاده به تلاش‌های فراوانش برای بردن آدم‌های سنددار به آن دوران و تلاش‌های چند ساله برای به دست آوردن نیم ساعت مطلب ناب و خالص، ادامه داد: باید بی‌سر و صدا کار کرد و یک نویسنده باید در مسیرش صبر داشته باشد و این آن چیزی است که باید دنبال کنیم نباید عجله کنیم و خط تولید کتاب ضرورت ندارند چراکه ما از این دفاع بد ضربه‌ها دیده‌ایم.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه «مراکز فرهنگی کجایید بیدار شوید»، گفت: باید شعور یک رزمنده را نشان بدهیم؛ ما اگر نتوانیم معرفت درست شهدا را نشان بدهیم آن وقت می‌شود همین سوء استفاده سیاسی که از آنان می‌شود؛ ما قصد مبارزه نداریم بلکه قصدمان مباهله است.
 
*موسوی: توجه مقام معظم رهبری به عناصر ادبی دفاع مقدس بود نشان از ارج و قرب معنوی آنهاست
در ادامه این مراسم همچنین سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، گفت: زمانی که من خبرنگار کیهان بودم با کتاب علم‌الهدی محمودزاده آشنا شدم و مصاحبه‌ای با او داشتم.
وی با بیان اینکه تبیین شهدای دانشجو برای ما که آن زمان دانشجو بودیم اثر بخش بود، افزود: این کتب چون تربت ارزشمند است که به شهدا بگوییم اگر شما رفتید ما راه و مرام شما را از این طریق شناسانده‌ایم.
 
 
موسوی به اهمیت بالای مقام معظم رهبری به نویسندگان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: شاید بسیاری از اصناف کشور از جمله ما رسانه‌ای ها ماه‌ها برای دیداری هر چند کوتاه با رهبری منتظر بمانیم اما گروهی که رهبری با اشتیاق بسیار آنها را می‌پذیرد و می‌شناسد همین عناصر ادبی دفاع مقدس بود که نشان از ارج و قرب معنوی آنها نزد عناصری چون مقام معظم رهبری دارد.
به گزارش فارس از نکات جالب توجه در این نشست سخنان کوتاه و گیرای جهانگیر خسروشاهی درباره «نصرت‌الله محمودزاده» بود که گفت: نخستین اثری که از محمودزاده به دست ما رسید «جاده بهشتیان» بود و او همچنان در جاده بهشتیان است.
بر پایه این گزارش همچنین در این مراسم گروه سرود شهید فرجی با اجرای دو سرود فضای متفاوتی را به عصرانه ادبی خبرگزاری فارس بخشیدند.


فارس،