سیدجمال‌؛ «پدر بیداری اسلامی یا عضو لژ بیداری»


1543 بازدید

سیدجمال‌؛ «پدر بیداری اسلامی یا عضو لژ بیداری»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صد و هشتاد و چهارمین شماره هفته نامه پنجره به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در 100 صفحه و بهای4500 تومان هم اکنون روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌ فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با 50 درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir فروخته می‌شود. پرونده ویژه این شماره هفته‌نامه به اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی و اثرات فعالیت‌های فرهنگی او اختصاص دارد که جلد و تیتر نخست این شماره را به خود اختصاص داده است.

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی از علی دارابی در مورد واقعیت فرهنگ مظلوم، دکتر محسن اسماعیلی در مورد صلح امام حسن(ع)، پاسخدکتر داوود مهدوی زادگان به نقدیاز مصاحبه اش در مورد الزام حکومتی حجاب و ... آمده است.

از دیگر بخشهای مهم مجله می توان به پرونده های ذیل اشاره کرد:

پدر بیداری یا عضو لژ بیداری (سیری در زندگی و تأملی در اندیشه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی)

بیدارگر مشرق زمین، پدر بیداری اسلامی، احیا‎کننده اسلام نبوی و ... صفاتی است که در توصیــف شخصیــت سیدجمال‌الدیـن حسینــی اسدآبادی مشهور به جمال‌الدین افغانی، بار‎ها و بار‎ها مورد استفاده قرار گرفته. اهداف، آرمان‎ها و نوع اقدام این شخصیت تاریخی به‌گونه‌ای است که استاد شهید مرتضی مطهری به حق او را شخصیتی فراتر از عصر خویش نام نهاده بود. همین نگاه شرایطی را به‎وجود آورده است که بسیاری درباره‌اش به اظهارنظر پرداخته‎اند. موج جدید بیداری اسلامی که چند سالی است بسیاری از نقاط جهان اسلام از مصر گرفته تا بحرین را درنوردیده، بهانه مناسبی برای بازخوانی افکار، اعمال و زمانه پدر بیداری اسلامی است. در این پرونده گفتگوهایی با سیدهادی خسروشاهی، موسی نجفی و قاسم تبریزی انجام شده است.

از ژنو3 ایرانی تا ژنو 2 سوری(کنکاشی در دو رویداد مهم بین‌المللی)

روز دوشنبه 30 دی‌ماه 1392، روزی منحصر به‌فرد در فضای دیپلماسی کشورمان بود؛ فضایی که بازخورد آن تبعات داخلی و خارجی زیادی برای ما می‎تواند داشته باشد. دو اتفاق مهم و تأثیرگذار در این ‎روز به‌وقوع پیوست: اول آغاز مرحله اجرایی توافقنامه ژنو که طی آن مسیری در جهت کاهش تحریم‎ها از سوی طرف غربی و تغییر در روند برنامه هسته‎ای ایران از طرف کشورمان آغاز شد. اتفاق دوم، ناز و کرشمه‎‎های ظریف و بان‌کی‌مون به نمایندگی از ایران و سازمان ملل جهت حضور در کنفرانس ژنو2 و تصمیم‎گیری برای آینده سوریه بود. درحالی‎که همگان از حضور ایران در این رخداد بین‎المللی استقبال کرده بودند، با قرار دادن پیش‌شرط پذیرش بیانیه ژنو1 ـ‌ که در آن در خصوص آینده سوریه بدون اسد سخن به میان رفته است ‌ـ برای شرکت در کنفرانس ژنو 2، ایران این موضوع را غیرقابل پذیرش اعلام کرد و بان‌ کی ‌مون هم دعوت خود را از ایران ‌پس گرفت. در این پرونده این دو موضوع در کنار یکدیگر بررسی می شود و با طرح گزارشی از ماوقع، نظرات موافقین و مخالفین در این ‎خصوص مورد کنکاش قرار می گیرد.

مگوهای تربیتی که باید گفت (نگاهی به تربیت جنسی و غفلتی که زیان‌بار است)

گاهی اوقات با موضوعاتی مواجه هستیم که وقتی در محافل فرهنگی مطرح می‎شوند، اکثر افراد ترجیح می‎دهند درباره‌شان سکوت کنند و شاید هم اصلا خودشان را در مورد وجود آن‎‎ها به آن راه بزنند. متأسفانه چنین برخوردی با این موضوعات مگو، یک رویه رایج در کشور است. مسائل مربوط به دوران بلوغ، نوجوانی و به‌خصوص تربیت جنسی یکی از همین موضوعات است که در پنجره این شماره در ادامه دو پرونده تربیت «زیر هفت سال» و «هفت تا چهارده سال» به آن پرداخته شده است.

دیپلماسی آداب دارد(تشریفات و آداب دیپلماتیک و حاشیه‎‎های گاه و بیگاه آن)

آداب و قواعدی که بر روابط خارجی و تعاملات دیپلماتیک حاکم است، تاریخچه‎ای به قدمت خود دیپلماسی دارد. از گذشته‎‎های دور تا‎کنون، همواره رفت و آمد‎های خارجی، تابع قوانین و مقررات خاصی بوده و نمایندگان دولت‎ها در خارج از سرزمین خود، از یک سو موظف به رعایت قوانین و عرف‎‎های کشور میزبان بوده و از سوی دیگر، از حقوق و مزایای معینی برخوردار بوده‎اند، اما این تشریفات گاه و بیگاه و در جریان رفت و آمد‎های دیپلماتیک، حاشیه‎ساز می‎شوند و حتی در برخی موارد زمینه تیرگی روابط میان دو یا چند کشور را فراهم می‎نمایند. در جریان سفر اخیر هیئت پارلمانی اتحادیه اروپایی به تهران و بازدید‎های این هیئت با برخی از مقامات کشورمان حاشیه‎‎هایی به‎وجود آمد که نیاز به واکاوی و موشکافی دقیق‎تری دارد. در این پرونده با نگاهی علمی و به دور از غوغا‎های سیاسی با توجه به زمان گذشته از مسئله به بررسی مسئله تشریفات دیپلماتیک پرداخته شده است. گفتگو با «علی‌محمد بیدارمغز» از مصاحبه های مهم این پرونده است.

در این شماره از مجله پنجره آثار و گفتارهایی از علی قائمی، محمدحسین جعفریان، علیرضا رحیمی، سیدضیاء قاسمی، زهیر توکلی، علی داوودی و فواد ایزدی نیز آمده است.


تسنیم