کتاب«صدایی در تاریکی»با نگاهی به ۵۰ سال دوبله ناصر طهماسب رونمایی شد


2148 بازدید

کتاب«صدایی در تاریکی»با نگاهی به ۵۰ سال دوبله ناصر طهماسب رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم رونمایی از این کتاب، چهارشنبه شب با حضور جمعی از مدیران وهنرمندان سینما و اصحاب رسانه در حاشیه بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک دراصفهان برگزار شد.
«علی معلم»نویسنده و منتقدسینما در این مراسم گفت:خوشحالم که در مراسمی حضور دارم که اختصاص به یکی از دوست داشتنی ترین صداهای ایران دارد؛ ناصر طهماسب با صدای جاودان خود،بخش بزرگی از نسل ما را عاشق سینما کرد.
وی افزود : حذف صدای این دوبلور توانا برای بسیاری از علاقه مندان به سینما غیرممکن است.
معلم اظهار امیدواری کرد که این کتاب جنبه کشف نشده و ناشناس شخصیت و حرفه این هنرمند را برای دوستداران هنر هفتم آشکار کند.
معلم سپس به تعداد کم این کتاب با امضای طهماسب اشاره کرد و گفت:چون جمعیت حاضر در سالن بسیار بیشتر ازنسخه های موجود کتاب است، من از امتیاز مجری بودن استفاده کرده و یکی را به عنوان یادگار برای خود برمی دارم.
وی اظهارداشت: در بسیاری از فیلم های امروزی کلمات ارزش خود را از دست داده اند.در حالیکه در کنار صدای خوب این ارزش کلمات هستند که باعث ماندگاری یک اثر می شود و زنده یاد علی حاتمی در این زمینه تبحر داشت و کمال الملک نیز یکی از آنهاست که به گفته وی،با صدای طهماسب این فیلم احیا شده است.
به تعبیر معلم،طهماسب جز معدود افرادی است که می داند ،در زندگی حرفه ای خود چه کرده است،چرا که بسیاری از افراد این را نمی دانند.
وی گفت:صدای وی بر روی فیلم های روسی باعث علاقه مندی من به ادبیات روسیه شد.

***ناشران از نگارش کتابی درباره دوبله تعجب می کردند
نیروان غنی پور نویسنده این کتاب نیز عنوان کرد:این کتاب با توجه به تجربه چندین ساله ام از حضور در مطبوعات و بخش دوبلا‍ژ تهیه شده است.
متاسفانه تعداد منابع مکتوب درزمینه دوبلاژ بسیار محدود است و آثار موجود نیز بیشتر بحث تاریخ نگاری را مطرح می کنند. بنابراین زمستان سال ۸۸ ایده نگارش این کتاب به ذهنم رسید و از سال ۸۹ نیز گفت و گو برای تهیه آن را آغاز کردم.
غنی پور پرداختن به موضوعاتی چون نقش گویی، مدیریت دوبلاژ فیلم ها، انیمیشن و مستند در قالب این کتاب اشاره کرد و گفت: وقتی به مبحث چاپ اثر رسیدم و کار را به ناشران نشان می دادم بسیاری از آنها با تعجب می گفتند مگر می شود که برای دوبله هم کتاب نوشت. بنابراین یکسال زمان برد تا اینکه به بنیاد فارابی معرفی شدم و با کمک دوستان کتاب چاپ شد.
وی به پیشنهاد برگزاری بزرگداشت برای ناصر طهماسب از سوی مدیریت بنیاد فارابی اشاره کرد و افزود: بنابراین به بهانه رونمایی کتاب «صدایی در تاریکی» مراسمی نیز برای بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت در مراسم افتتاحیه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، ناصر طهماسب سالهاست در زمره برترین های دوبلاژ ایران قرار دارد و به جای بسیاری از ستارگان بزرگ سینمای ایران و جهان حرف زده است. وی همچنین صدای جذاب و کم نظیر خود را به برخی از آثار ویژه کودکان نیز وام داده است،وی در سالهای اخیر در زمینه بازیگری نیز فعال است.
بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برپاست.


ایرنا،