در بوک اکسپوی امسال آمریکا چه گذشت؟


2070 بازدید

در بوک اکسپوی امسال آمریکا چه گذشت؟
بوک اکسپوی امریکا bea با حدود یک میلیون بازدید کننده به کار خود در نیویورک پایان داد تا آینده کتاب و برنامه ریزی برای بهبود بازار کتاب دیجیتال و سنتی را وسعت ببخشد.

 امسال نمایشگاه کتاب آمریکا موسوم به بوک اکسپو مثل همیشه در مرکز جاویتز نیویورک پنجشنبه 29 می شروع شد و تا شنبه 31 ماه می (8 تا 10 خرداد) ادامه داشت.

بوک‌اکسپو آمریکا مهم‌ترین نمایشگاه کتاب در آمریکای شمالی است و سالانه بیش از هزار ناشر و بیش از 800 هزار بازدیدکننده را به خود جذب می کند.

این نمایشگاه نخستین نمایشگاه کتاب سالانه در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب انگلیسی زبان جهان است و از سال 1902 با حضور مارک تواین شروع به کار کرد.

امسال در این نمایشگاه سه روزه برنامه های مختلفی در حوزه کتاب برگزار شد که بیشتر حول محور آینده کتاب و برنامه ریزی برای بهبود بازار کتاب در زمینه کتاب‌های دیجیتالی و چاپی بود.

در این نمایشگاه کنفرانس‌ها و جلسات متعددی با حضور نویسندگان و ناشران و همچنین بازدیدکنندگان برگزار شد.

امسال در نمایشگاه بوک اکسپو انجمن کتابفروشان آمریکا (ABA) بخشی ویژه ای موسوم به روز آموزش برگزار کرد که طی آن در کارگاه‌های مختلفی اقشار مختلف درباره صنعت چاپ و رونق آن در عصر دیجیتال آموزش داده شدند.

کار جدیدی که امسال این انجمن ابدا کرده بود برقراری ارتباط بین ناشران و کتابفروشان مستقل در سراسر آمریکا بود. در این جلسات چگونگی رونق بازار کتاب با استفاده از ابزارهای دنیای جدید مثل شبکه های اجتماعی نیز بررسی شد.

به عنوان یکی از فعال ترین شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال باید به انتشارات گاردنر انگلیس اشاره کرد که از سرویس جدید حمل و نقل کتاب خود به آمریکا رونمایی کرد. در این سرویس کتاب خریداری شده توسط کاربر آمریکایی یک روزه به دستش می‌رسد و اگر کسی از کشورهای شرقی بخواهد کتابی از این انتشارات سفارش دهد حداکثر تا شش روز کتاب را تحویل می گیرد. کریستین کاولی مدیر فروش بین الملل این انتشارات هدف از ارایه این سرویس را تبلیغ در بین کاربران و خوانندگان عنوان می کند.

وی می گوید ما می خواهیم نشان دهیم ناشران انگلیسی زبان چقدر می‌توانند به آمریکایی‌ها نزدیک باشند. وی افزود: در حال حاضر 30درصد از کل صادرات کتاب این انتشارات به بازار کتاب آمریکا تعلق دارد. ارزیابی بازار کتاب‌های الکترونیک اولین بار بعد از اختراع کتاب‌های الکترونیک این نوع از کتاب در سال 2009 به نمایشگاه کتاب بوک اکسپو آمد که از همان سال تا یک سال بعد تعداد انتشار این گونه کتاب‌ها رشد فزاینده ای گرفت.

در سال 2013 انتشار کتاب الکترونیک توسط انتشارات نیلسون به عنوان یک بازار مهم صنعت کتاب معرفی شد. این انتشارات امسال حضورش در نمایشگاه بوک اکسپو بیشتر با هدف معرفی کتاب‌های الکترونیک بود. بر اساس آمارهای ارایه شده توسط این انتشارات میزان کتاب‌های الکترونیک به فروش رفته در بازار کتاب آمریکا 25درصد از کل کتاب‌های فروخته شده بود که از این میزان 31درصد مربوط به کتاب‌های داستانی حوزه نوجوان و 15درصد مربوط به کتاب‌های غیرداستانی می شد.

میزان رشد فروش کتاب‌های دیجیتال به غیر از کتاب‌های داستانی کمتر رونق داشته و این به دلیل این است که بیشتر نویسنده‌های این داستان‌ها خودشان کتابشان را منتشر می‌کنند. تخمین زده می‌شود حدود 10درصد از کتاب‌های الکترونیک داستانی توسط خود نویسنده‌ها منتشر شده است که معمولاً هر کتاب به طور متوسط کمتر از 3دلار به فروش می رود. به هر حال بر اساس اطلاعات موجود در حوزه کتاب‌های الکترونیک بیشتر کتابهای داستانی توسط فروشندگان اینترنتی عرضه می شود. طبق این اطلاعات از هر 10 داستان کودکان فروخته شده در اینترنت 9 داستان به صورت مجازی فروخته می‌شود و به طور کلی از هر 4 کتاب چاپ شده یک کتاب چاپی به صورت اینترنتی فروخته می‌شود، یعنی این‌که بیشتر فروشندگان کتاب به سایت های اینترنتی روی آورده اند.

کتابخانه‌هایی که کاربری‌شان عوض شده!

در نمایشگاه امسال شش کتابخانه بزرگ کتاب‌های الکترونیک در یک جلسه 50 دقیقه‌ای خبری اعلام کردند که شاید بتوان آن را آینده بازار کتاب‌های دیجیتال و حتی سنتی ارزیابی کرد.

جف ژانکوفسکی مدیر کتابخانه دیجیتال هوپلا (Hoopla) یکی از این کتابخانه‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه بوک اکسپو درباره آینده این کتابخانه‌ها توضیح داد. وی در این جلسه کوتاه از آینده کتابهای دیجیتال و فروش آنها از طریق این کتابخانه ها اظهار خوش بینی کرد و گفت: بسیاری از کتابخانه های دیجیتال در آینده صنعت کتاب یک قطب محسوب می شوند.

وی در این جلسه طرح جدید یا شاید قدیمی پرداخت برای مدت موقت یا همان کرایه کتاب را ارایه کرد که از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت. وی گفت: در آینده کسی برای خرید کتاب پول نخواهد پرداخت چون کتاب‌های خریداری شده روی هم انباشته شده و به درد کسی نمی خورد. کرایه کتاب از طریق سایت های کتابخانه های دیجیتال از نظر ژانکوفسکی آینده این نوع از بازار کتاب خواهد بود.

وی افزود: به نظر من به جای جنگ کتابفروشان روی فشردن دکمه خرید توسط کاربران، تمرکز روی همکاری‌های بیشتر برای توسعه تکنولوژی‌های مربوط به فروش این کتاب‌ها برای این صنعت مفیدتر است. فرصت ها و عوامل جدید چاپ و نشر کتاب روز اول نمایشگاه جلسه ای با حضور ناشران و نویسندگان با عنوان عوامل جدید چاپ کتاب برگزار شد.

در این جلسه مساله چاپ کتاب از سوی خود نویسنده ها مورد بررسی قرار گرفت که از آن‌ها به عنوان عوامل جدید چاپ کتاب در عصر کنونی یاد شد. مبحث چاپ کتاب الکترونیک و فرمت های مختلف از موضوعات اصلی این جلسه بود. کریستوفر کنلی از مرکز نظارت بر کپی رایت آمریکا و ناشران مختلف آمریکایی در این جلسه حضور داشتند. گاردنر، رییس و موسس انتشارات بوکس اند ساچ درباره خودنشری از سوی نویسندگان گفت: بر اساس تجربیات من نویسندگان عوامل ارزشمندی در فرایند نشر کتاب هستند و به عنوان یک عامل مستقل نشر کتاب می توانند با ناشران ارتباط داشته باشند و این ارتباط حتی می تواند به طور مستقیم به خواننده کتاب معطوف شود.

یکی دیگر از افراد حاضر در این جلسه گاتلیب، رییس گروه رسانه ای تریدنت بود که خودنشری از سوی نویسندگان را فرصتی جدید در صنعت چاپ کتاب ارزیابی کرد. وی گفت: در ابتدا این مساله برای ناشران خیلی عجیب بود که نویسنده خودش کتابش را منتشر کند ولی حالا به نظر می رسد رابطه خوبی بین آن‌ها برقرار شده است.

به نظر من انتشار کتاب دیجیتالی توسط نویسنده ها هم برای خودشان از نظر تجاری مفید بوده و هم برای رونق کتاب و بازار کتاب لازم است. ترافیک سنگین و بحث آمازون- اشت «ستا زینک» مدیر روابط عمومی گروه کتاب‌های پیرسوس از ترافیک بالای نمایشگاه از اقشار مختلف جامعه می گوید که در هفت سال گذشته بی سابقه بوده است.

تری ون استراتن از انتشارات اسکولاستیک از حضور 200 نفر از نویسندگان و افراد مختلف در غرفه شان می گوید که با طیف وسیعی از مخاطبان روبه‌رو شدند. مایکل مک‌کنزی از انتشارات هارپرکولینز نمایشگاه را با توجه به حضور افراد مختلف مثبت ارزیابی می‌کند. یکی از حاشیه های نمایشگاه امسال حضور قوی انتشارات اشت بود که در روزهای اخیر رقابت و نبرد شدید با آمازون شروع کرده است.

ناشر آمریکایی آمازون را متهم کرده است که کتاب‌ها را دیر به دست مشتری می رسانند و همین مساله برای فروش کتاب‌های این انتشارات مشکل آفرین شده است. گفته می شود آمازون برای این انتشارات برای فروش ارزان تر کتاب‌هایش قوانینی اعلام کرده که از سوی اشت با اعتراض شدید روبه‌رو شده است. 

بخشی جدید که از سال 2012 به نمایشگاه افزوده شده است، بخش بوک کان مربوط به کتاب‌های کمیک یا مصور است که امسال با استقبال بیشتری نسبت به سال گذشته برخوردار بود. حتی قرار است به دلیل این بخش در سال آینده یک روز به نمایشگاه اضافه شود.

برین مک دونالد مدیر بخش استراتژیک بوک اکسپو با اعلام این خبر گفت: ناشران می توانند کتاب‌های مصور خود را در بخش بوک کان برای فروش عرضه کنند. به گفته مک دونالد امسال تقریباً 9هزار نفر از این بخش بازدید کردند که انتظار می رود در سال آینده بخش زیادی از این افراد خریداران کتابهای عرضه شده باشند.

یک سخنگوی نمایشگاه فروش کتاب در نمایشگاه سال آینده را با توجه به استقبال امسال محتمل دانست. بخش های تخصصی از جمله بخش های تخصصی امسال نمایشگاه کتاب‌های مطالعات امنیت دانشگاه جرج تاون آمریکا بود که پنجاهمین سال حضورش در بوک اکسپو را جشن می گرفت. به گفته جکی بیهارت مدیر روابط عمومی انتشارات دانشگاه جرج تاون دو کتاب این دانشگاه در حوزه امنیت از سوی محافل دانشگاهی آمریکا با استقبال زیادی روبه‌رو شده است.


ical.ir