کتب مهندس بازرگان


2849 بازدید

کتب مهندس بازرگان


از : 9 ه 1 تاریخ 7/12/56

به : 312 شماره : 10504/ ه1



نویسنده کتب مشروحه زیر مربوط به مهندس بازرگان مى‏باشد لکن به اسامى مختلف چاپ و به فروش مى‏رسد.

1ـ کتاب شناخت وحى به نام مستعار عبداله متقى 2ـ کتاب جهاد به نام مستعار جلال‏الدین فارسى1 3ـ کتاب نیک‏نیازى به نام مستعار عبداله متقى 4ـ کتاب رسالت انسان به نام مستعار دکتر مهدى تبریزى 5ـ بیایید حسین‏بن على را بهتر بشناسیم2 به نام مستعار یزدى. کتب مزبور در کتابفروشى‏هاى کانون نشر3 کتاب واقع در خیابان شاهرضا مقابل باغ نادرى و کتابفروشى هجرت واقع در خیابان شاهرضانو به فروش مى‏رسد.

نظریه شنبه: نظرى ندارد.













1ـ جلال‏الدین فارسى در سال 1312ه ش در مشهد مقدس متولّد شد. در دوران دبیرستان، با دکتر على شریعتى همکلاس و از شاگردان استاد محمدتقى شریعتى، که در دبیرستان، معلّم دینى و عربى بود ـ به شمار مى‏آمد. پس از تاسیس کانون نشر حقایق اسلام مشهد توسط مرحوم محمدتقى شریعتى، از اعضاى ثابت آن گردید. در دوران جوانى، در رویدادهاى نهضت ملّى، در تظاهرات نهضت در مشهد شرکت داشت. پس از کودتاى 28 مرداد 1332 ـ که شاه مجددا به کشور بازگشت ـ فعالیّتهائى در مشهد و تهران انجام مى‏داد. پس از تأیید نهضت ملّى توسط فعالان سیاسى و دینى از جمله مرحوم آیت‏اللّه‏ طالقانى و مهندس بازرگان، به عضویت شاخه مشهد این تشکیلات درآمد و پس از دستگیرى اعضاى اصلى آن در سال 1336، به ساماندهى آن پرداخت. در سال 1339، همزمان با اوج‏گیرى نهضت جمال عبدالناصر در مصر، از طریق عراق و سوریه، به لبنان رفت و در سوریه با نماینده جمال عبدالناصر، روابطى برقرار نمود؛ سپس به ایران بازگشت. در سال 1341، به محض ورود به کشور، دستگیر و در زندان قزل‏قلعه زندانى شد. مصادف با همین ایام، رژیم سران نهضت آزادى را ـ که قصد برگزارى مراسمى در سالگرد قیام 30 تیر 1331 داشتند ـ دستگیر و به همان زندان فرستاد. آقاى فارسى، پس از تحمل یک سال و نیم حبس، آزاد شد و بنا به توصیه آیت‏اللّه‏ طالقانى، در

1ـ نهضتهاى پیامبران (1344) ؛

2ـ تکامل مبارزه ملّى (1345) ؛

3ـ حقوق بین‏الملل اسلامى ؛

4ـ ترجمه فصل جهاد تحریرالوسیله امام خمینى ؛

5ـ انقلاب تکاملى اسلام (1349)؛

6ـ درسهائى درباره مارکسیزم (سه جلد) ؛

7ـ ترجمه الغدیر (5 جلد) ؛

8ـ ترجمه شهداء الفضیله ؛

9ـ واحدهاى بشرى ؛

10ـ تسلط بر قوه مجریه ؛

11ـ استراتژى بین‏المللى ؛

12ـ پیامبرى و انقلاب ؛

13ـ پیامبرى و جهاد ؛

14ـ پیامبرى و حکومت ؛

15ـ فلسفه انقلاب اسلامى ؛

16ـ ترجمه قرآن مجید ؛

17ـ زوایاى تاریک (مجموعه خاطرات) ؛

18ـ فرهنگ واژه‏هاى انقلاب اسلامى ؛

19ـ جهاد انقلاب و در گرایش و دنیادوستى ؛

20ـ تعالى‏شناسى (3 جلد) ؛

21ـ اسلام ناب و اسلام آمریکایى ؛

22ـ انقلاب اسلامى و ساماندهى اجتماعى

2ـ کانون نشر حقایق اسلامى در سال 1323 و در دوران قدرت و فعالیت حزب توده با هدف مبارزه علیه مرام کمونیزم و سایر افکار ضد دینى بدون کسب مجوز قانونى اعلام موجودیت نمود. جلسات آن ابتدا به صورت سیّار تشکیل مى‏گردید و سخنرانى‏هاى دینى در آنجا توسط استاد محمد تقى شریعتى (از مؤسسین این کانون) انجام مى‏شد، این کانون از بدو تأسیس تا سال 1339 به شکل یک محفل دینى اداره مى‏شد. امّا بعدها در پوشش جلسات مذهبى، به محل مناسبى جهت اخذ تصمیمات سیاسى تبدیل گردید. البته سخنگوى این کانون، «محمد تقى شریعتى» بر آن عقیده بود که صلاح است به صورت یک مکتب دینى بر قرار باشد تا مردم بدون در نظر گرفتن مطالب سیاسى به کانون گرایشپیدا کنند و وقتى که افراد خود به این سازمان راه یافتند خود حق را از باطل تشخیص خواهند داد و بعلاوه هر گاه احزاب و دستجات سیاسى در معرض خطر قواى انتظامى قرار گیرند این کانون از هر نظر در امان خواهد ماند. قابل ذکر است، کانون نشر حقایق، همانگونه که مؤسس و سخنگوى محترم آن خواسته بود (صلاح است به صورت یک مکتب دینى برقرار باشد ...) براى مدتى بکار خود ادامه داد و به جمعى از مردم و خصوصا دانشجویان و دانش‏آموزان جذب این کانون شدند.

ر. ک : شهید حجت‏الاسلام هاشمى‏نژاد از انتشارات مرکز بررسى اسناد تاریخى، صفحه 91