ابتکارات نظامی شهید چمران به روایت همرزم وی


1626 بازدید

 حسین غمگین‌مقدم گفت: سرازیر کردن آب به سمت دشمن، ساخت موانع خورشیدی برای جلوگیری از حمله تانک‌ها و موشک‌ اندازهای بازوکا، ساخت نخستین پل چوبی که بعد‌ها شکل تکمیلی آن در عملیات خیبر استفاده شد، از مهم‌ترین ابتکارات نظامی شهید چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم بود.
 
حسین غمگین‌مقدم از جمله همرزمان شهید مصطفی چمران است که در عملیات‌های مختلف ستاد جنگ‌های نامنظم بار‌ها حضور داشته و مجروح شده است؛ وی در سال ۶۰ نیز توسط منافقین در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت.
 
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: سخنرانی‌های شهید چمران در سال ۵۸ در مسجد «محمدیه» خیابان آبشار که قبلاً «قاجار» نامیده می‌شد، شروعی بود تا بهتر با او آشنا شوم و مسائل مربوط به لبنان و امام خمینی (ره) را بهتر درک کنم. غمگین‌مقدم گفت: در رکاب شهید چمران بودن برای من یک آرزو بود؛ در مدت کوتاهی که با شهید چمران دوست شدم، در حالی که ۲۰ سال بیشتر نداشتم در غائله کردستان و پاوه او را همراهی کردم.
 
همرزم شهید چمران با بیان خاطراتی از روزهای آغازین جنگ یادآور شد: پیام تاریخی امام (ره) در بسیج نیروهای ارتش سپاه و بسیج موجب شد تا همه مردم با ثبت‌نام برای اعزام به جبهه به کردستان اعزام شوند و در تاریخ ۵ مهرماه ۵۷ من هم با چند نفر از رزمندگان مدتی در سنندج، بانه و سردشت خدمت کردم.
وی در ادامه افزود:‌ شهید چمران و آیت‌الله خامنه‌ای در‌‌ همان روزهای نخست جنگ در دانشگاه «جندی شاپور» مستقر شدند و دشمن بعثی که فکر پیشروی به سمت تهران را در سر داشت، فکر نمی‌کرد نیروهای ایرانی به سرعت جلوی او قد علم کنند و آن‌ها را زمین‌گیر سازند.
 
عمگین‌مقدم تصریح کرد: من با یک هیات ۲۸۰ نفره از بچه‌های صنایع دفاع که مسوولیت این گروه با من بود با اتوبوس‌های سازمان به منطقه اعزام شدیم و با اسلحه m1، برنو و ۱۰ عدد ژ۳ که از وزارت دفاع تحویل گرفته بودیم مدتی را در دانشگاه جندی شاپور مستقر شدیم.
 
این جانباز دفاع مقدس با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در روزهای نخست جنگ تحمیلی گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در بدو ورودشان به منطقه یک دست لباس سربازی به تن کردند و عمامه هم همراه‌شان بود و گاهی عبا را روی لباس سربازی می‌انداخت اما زمانی که عزم پیکار بود تنها لباس جبهه را به تن می‌کردند و به مبارزه می‌پرداختند.
 
 
چسباندن عکس امام (ره) روی تانک‌های بعثی
 
وی در ادامه افزود: در بعضی از شب‌های حضورمان در اهواز تعدادی از محافظین آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران به سمت جنگل‌های «گنبوه» که دارای خاک رملی و سیاه رنگ بود، برای شناسایی و شکار تانک‌های دشمن می‌رفتند و با آتش کشیدن چند تانک دشمن را وادار به عقب نشینی می‌کردند و این از نخستین درگیری‌ها، با تهاجم دشمن بعثی بود که مقام معظم رهبری مستقیماً در این نبرد‌ها حضور داشتند.
 
غمگین‌مقدم با بیان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران به شکار تانک‌های دشمن در روزهای نخست جنگ می‌پرداختند گفت:  در تک‌های شبانه که تعدادمان ۱۰ نفر می‌شد، آنقدر به مقر دشمن نزدیک می‌شدیم که عکس‌های امام خمینی (ره) را بر روی تانک‌ها، کامیون‌ها و چادرهای دشمن می‌چسباندیم و به محل استقرارمان بر می‌گشتیم. صبح که عراقی‌ها این صحنه‌ را می‌دیدند وحشت زده می‌شدند؛ این کار ما تأثیر روانی فراوانی بر دشمن می‌گذاشت و گاهی که با کمبود اسلحه و مهمات مواجه می‌شدیم از این شیوه‌ برای مبارزه با عراقی‌ها استفاده می‌کردیم.
 
 
حضور مقام معظم رهبری در کنار رزمندگان روحیه‌ای مضاعف به ما می‌بخشید
 
همرزم شهید چمران در ادامه افزود: ستاد جنگ‌های نامنظم به خاطر حضور شهید چمران برتری نسبی به سایر گروه‌ها از نظر نظامی داشت و در زمان سنگربندی، با ذخیره کردن خمپاره‌ها خود را برای یک عملیات آماده می‌کردیم؛ علاوه بر این حضور آیت‌الله خامنه‌ای نیز برای رزمندگان، بسیار روحیه بخش بود.
 
این جانباز دوران دفاع مقدس یادآور شد: ‌ با بیان کردن موقعیت‌ها و نقشه‌ها، منطقه جنگی دشمن را برای شهید چمران مطرح می‌کردیم و او پس از بررسی، بهترین شیوه اجرایی را برای ما بیان می‌کرد و ما هرگز خودسرانه به اجرای عملیات نمی‌پرداختیم و همیشه با شهید چمران در این باره مشورت می‌کردیم.
 
غمگین‌مقدم، ساختار ستاد جنگ‌های نامنظم را متشکل از ۴ رکن خواند و گفت: این ستاد همانند ارتش دارای سازمان و رکن‌های مختلفی بود و به اجرای عملیات‌های پارتیزانی و چریکی معروف بود؛ هر چند ارتش عملیات کلاسیک انجام می‌داد، و در نبرد‌هایش از توپ و تانک استفاده می‌کرد اما ستاد جنگ‌های نامنظم با نیروهای پیاده و اسلحه‌های محدود به مبارزه می‌پرداخت.
 
این جانباز انقلاب اسلامی با اشاره به محل استقرار نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم در مدارس گفت: ‌ ستاد جنگ‌های نامنظم بعد از دانشگاه «جندی شاپور» اهواز به محل استانداری تغییر مکان داد و نیرو‌ها در مدرسه‌ها استقرار یافتند که این مدرسه‌ها را اردوگاه‌ می‌نامیدند و بنده نیز به عنوان مسئول «اردوگاه شبنم» به همراه بیش از ۲۰۰ نیرو در مدرسه شبنم اهواز مستقر شدم.
 
 
سرازیر کردن آب به سمت دشمن از ابتکارات شهید چمران بود
 
وی با بیان ابتکارات نظامی شهید چمران در طول دوران مبارزاتش در اهواز گفت: طرح پمپاژ آب رودخانه کارون به داخل خندق و روانه آن به سمت دشمن باعث شد تا از پیشروی دشمن جلوگیری کند. عراقی‌ها با زدن سد خاکی مانع پیشروی آب به سمت خود شدند که گرو‌ه شبنم با اجرای عملیاتی می‌خواستند این سد را منهدم کنند اما موفق نشدند؛ چرا که امکان کاشت چاشنی در داخل خاک سد وجود نداشت و نقشه عملیات توسط روشن کردن منورهای دشمن لو رفت و رزمندگان ما توسط دشمن شناسایی شدند.
 
غمگین‌مقدم در ادامه افزود: بعد از اینکه، این عملیات با موفقیت پایان نیافت، شهید چمران اقدام به ساخت «اژدر» ‌کرد که مستقیم می‌توانست سد خاکی را منهدم کند، اما در طول آزمایش اژدر «ابراهیم مجد» به شهادت رسید و این کار هم به دلیل خطرات بالای آن کنار گذاشته شد.
 
وی با بیان اینکه حجم آب سد خاکی دشمن از کارون تا «ده عباسی» به فاصله یک کیلومتر امتداد داشت، تصریح کرد: با‌‌ همان لباس‌های بسیجی و بدون پوتین وارد محور عملیاتی در داخل آب سد شدیم و دبه‌های پر از چاشنی را بر روی تیوپ لاستیک قرار دادیم و در حالی که سد توسط نیروهای دشمن حفظ می‌شد و حتی مسیر آب را به داخل کارون منحرف کرده بودند، موفق شدیم سد را منهدم کنیم؛ چرا که اگر به عراق‌ اجازه استقرار می‌دادیم با توجه به اینکه با اهواز فقط ۷ کیلومتر فاصله داشت امکان سقوط اهواز تقویت وجود داشت.
 
 
ساخت «مانع خورشیدی و موشک‌های بازوکا» از دیگر ابتکارات نظامی شهید چمران است
 
وی با بیان ابتکارات دیگر شهید چمران خاطر نشان کرد: شهید چمران با ساخت میلگردهای ضخیم به شکل خورشیدی توانست این وسیله را داخل خاک پنهان کند و زمانی که تانک‌ پیشروی می‌کرد این وسیله خورشیدی داخل ریل تانک می‌رفت و آن را از حرکت وا می‌داشت و یا تانک واژ‌گون می‌شد.
 
غمگین‌مقدم در ادامه عنوان کرد: ‌ آرپی‌جی ۷ عنوان اسلحه‌ای بود که قابل حمل بود، اما «موشک‌های بازوکا» را که کمتر می‌توانستیم حمل کنیم با افزودن یک ساعت و یک باطری به آن این موشک‌ها را در فاصله ۱۰۰متری دشمن مستقر می‌کردیم و از غلاف این موشک به عنوان پرتاب کننده استفاده می‌کردیم؛ با این کار در ساعت‌های تنظیم شده موشک‌ها به طرف دشمن پرتاب می‌شد و این کار باعث ‌شد تا دشمن با هراس فراوان به سمت پرتاب موشک‌ها آتش بریزد و این در حالی بود که هیچ کس در آنجا حضور نداشت.
 
این همرزم شهید چمران خاطرنشان کرد: بعد از اینگونه حملات غافلگیرانه به طرف دشمن در فاصله ۳ ماه، موفق شدیم دشمن را به داخل خاک هدایت کنیم و اجازه پیشروی به او را ندهیم. حتی در مواقعی با تعدادی قوطی و کارپیت آن‌ها را نزدیک دشمن قرار می‌دادیم و با تولید صدای‌ این قوطی‌ها در گرما، دشمن فکر می‌کرد که به سمت آن‌ها شلیک می‌شود.
 
 
طرح اولیه ساخت پل چوبی در عملیات خیبر توسط شهید چمران اجرا شد
 
وی در بیان خاطره‌ای دیگر از ابتکارات شهید چمران یادآور شد: حرکت کردن در منطقه رملی اهواز با ماشین به سختی صورت گرفت و شهید چمران با تعویض چرخ‌های عقب جیپ با لنکروز موفق شد که حرکت ماشین‌ها بر روی رمل‌ها را آسان سازد.
 
غمگین ‌مقدم در ادامه افزود: ساخت پل چوبی با استفاده از الوار و تیوپ روی رودخانه کرخه از دیگر ابتکارات شهید چمران است که ادامه استفاده از اینگونه پل‌ها را می‌توان در عملیات «خیبر» مشاهده کرد.
 
همرزم شهید چمران با بیان اینکه چمران به عنوان سربازی مخلص و دانشمند برای امام خمینی (ره) بود، گفت: هر کاری را که امام (ره) به چمران می‌گفت، بدون چون و چرا انجام می‌داد و هیچگاه از خودش و موفقیت‌هایی که از نظر علمی در سطح جهانی داشت، تعریف نمی‌کرد. اوایل انقلاب اسلامی که چمران به تهران آمد، کمتر کسی او را می‌شناخت و کسانی هم بودند که نمی‌خواستند او را بشناسند؛ شهید چمران جای خودش را در دل‌ بسیجی‌ها باز کرده بود و همیشه توکلش بر خدا بود.
 
وی با ذکر خاطره‌ای دیگر درباره صبر و استقامت شهید چمران یادآور شد: در منطقه جنگی اهواز، روستایی به نام «ده سکینه» ‌بود، مشکلی برای من پیش آمد، شهید چمران از موضوع مطلع شده بود، من را با خودش به کنار آبی که پشت سد خاکی جمع شده بود، برد و گفت «در منطقه «تل‌ زعتره» به من تهمت زدند و گفتند؛ علت بمباران صهیونیست‌ها به این روستا چمران بوده و او مردم این روستا را به کشتن داده است» ‌اما من به اینگونه سخنان توجهی نکردم و با تلاشم ثابت کردم که اینگونه نبوده است و برای رسیدن به اهداف الهی موفق شدم.
 
غمگین‌مقدم با بیان اینکه بعد از شهادت شهید چمران به دعوت سپاه اهواز دوباره به جبهه جنگ بازگشت، اظهار داشت: به سفارش «شهید علی هاشمی» به همراه یکی دیگر از دوستانم شروع به آموزش رزمندگان در جبهه‌های جنگ کردیم و موفق شدیم در عملیات «بیت‌المقدس» که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، حضور یابیم.
 


خبرگزاری فارس