شکیبایی: آرشیو کردن کامل منابع و اسناد بومی، فضایی وسیع می‌طلبد


1563 بازدید

شکیبایی: آرشیو کردن کامل منابع و اسناد بومی، فضایی وسیع می‌طلبد
شکیبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان با هدف شناخت پژوهش‌های منطقه‌ای و کاربردی، می‌تواند به جمع آوری کتاب‌های مرتبط با تاریخ، مسایل عمرانی، مردم‌شناسی، میراث فرهنگی، تاریخ و جغرافیای استان اصفهان بپردازد.

وی با بیان این‌که مراکز اسنادی و کتابخانه‌‌های ملی در بخش‌های استانی با اولویت‌دادن به آرشیو کتاب‌های منطقه‌ای، می‌توانند پایگاهی ارزشمند برای پژوهشگران بومی باشند، عنوان کرد: بر اساس اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهمیت مراکز استانی وجود اسناد است، اما در بخش کتابخانه‌ای نیز می تواند با جمع آوری کتاب‌های بومی مستقل عمل کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان با بیان این‌که این مرکز با هدف اصفهان‌شناسی باید همراه با توسعه فضای فیزیکی خود اقدام به جمع آوری منابع مرتبط با این استان کند، عنوان کرد: مراکز استانی باید آرشیو کاملی از منابع کتاب و غیر کتابی را داشته باشند تا ابزار و منابع لازم را برای محققان و پژوهشگران بومی فراهم کنند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی با اشاره به استقرار ساختمان این بخش در استان اصفهان گفت: به طور کلی ساماندهی اسناد و کتاب‌های استان اصفهان به دلیل استقرار در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی ایران، دارای اولویت است اما این مرکز به نام مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی شناخته می‌شود.

شکیبایی درباره مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان گفت:این مرکز از سال 1375 تاسیس شد و تا سال 1386 فقط به فعالیت های مربوط به سند می‌پرداخت و پس از ادغام کتابخانه به این سازمان، خدمات این بخش نیز رونق گرفت

وی درباره فعالیت‌‌هایی که در بخش کتابخانه‌ای مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: فهرست‌نویسی پیش از انتشار(فیپا) که اکنون دو سال است به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و شابکا، شماره استاندارد کتابخانه‌های ایران و شاپا شماره استاندارد پیایند‌‌های ایران که مربوط به نشریات کشور است در این مرکز انجام می شود

شکیبایی درباره فعالیت‌های مرکز اسناد اصفهان عنوان کرد: تعیین تکلیف سند‌های دستگاه‌های دولتی، امحای سند‌های بدون استفاده، مرمت، ضدعفونی، نمایه‌سازی، طبقه‌بندی و فهرست‌‌نویسی اسناد و قرار گرفتن آن‌ها در مخازن آرشیوی از  فعالیت‌های مرکز اسنادی و کتابخانه ملی اصفهان است.

وی درباره اهدای کتاب‌های چاپی به این مرکز گفت: این مرکز به دنبال فهرست‌نویسی و انجام وظیفه واسپاری، دو نسخه از کتاب‌های چاپی استان اصفهان را دریافت می‌کند.
 
شکیبایی در ادامه گفت: اهدای کتاب‌های چاپی که تکراری و در فهرست این واسپاری باشند، از نظر اهدایی ارزشمند هستند اما  به دلیل محدودیت مکانی بیشتر از سه نسخه از یک کتاب نمی‌تواند در این مرکز نگهداری شود.

وی افزود: گاهی از یک عنوان کتاب چاپی تعداد زیادی اهدا می‌شود که در این بخش انتقال کتاب به کتابخانه ملی صورت می‌گیرد زیرا این مرکز گنجایش نگهداری آن را ندارد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی با بیان این که اهدای کتاب و سند به این مرکز در برخی زمان‌ها قابل توجه بوده است، اظهار کرد: این مرکز به دلیل فضای محدود، گنجایش نگهداری کتاب‌ها و سند‌های اهدایی با حجم زیاد را ندارد اما اهدای دو هزار جلد کتاب چاپ سنگی و چاپی و 30 جلد کتاب چاپ سنگی در سال گذشته از نمونه‌های قابل توجه اهدا بودند.

وی با اشاره به فضای 600 متر مربعی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان گفت: این مرکز با 500 نفر عضو دارای سه هزار جلد و دو هزار و 500 عنوان کتاب است و بیش از 100 نسخه خطی در این مرکز وجود دارد.


ایبنا