اعتصاب در صنعت نفت


1951 بازدید

خیلی محرمانه 30 اکتبر 1978 ـ 8 آبان 1357

از: سفارت آمریکا، تهران ـ 10546 به: وزارت امور خارجه، واشنگتن دی. سی.

مرجع: (الف) تهران 1053، (ب) تهران 10408

موضوع: اعتصاب دوباره در صنعت نفت ایران

1ـ همانگونه که در مرجع الف پیش‌بینی شده، اعتصاب حوزه‌های نفتی کاهش بیشتری را در امر صادرات و تولید موجب گشته است. اعتصاب ملوانان در ترمینال صادراتی جزیره خارک، (مرجع B) پایان گرفت و هیچگونه تنگنایی در خارک وجود ندارد. مشکل کنونی کاهش تولید نفت توسط OSCO است که چیزی کمتر از دو میلیون بشکه می‌باشد. امروز صبح توسط نمایندگی کنسرسیوم محلی مطلع گشتیم که صادرات نفت خام از خارک تولید شده توسط کنسرسیوم (OSCO) به 1/1 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، علاوه بر این، بنا به نظر نماینده محلی کنسرسیوم مدیرعامل کنسرسیوم به طور فزاینده‌ای نسبت به توانایی خود در ثابت نگهداشتن حتی سطح خیلی پایین تولید جاری بدبین می‌باشد.

2ـ رفع اعتصابات توسط دو شرکت متحد، ایپاک و لاپکو به نظر می‌رسد حفظ شده است و ظرفیت تولیدی دور از ساحل آنها که در هفته گذشته متوقف شده بود بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

3ـ تخمین می‌زنیم که تقاضای جاری صادرات نفت خام ایران در حدود 5/5 ـ 4/5 میلیون بشکه در روز باشد، که به طور ضمنی استنباط می‌شود که اعتصاب کنونی برای ایران نزدیک به 00/4 میلیون بشکه در روز از صادرات نفت خام یا در حدود روزانه 50 میلیون دلار زیان دربر داشته باشد.

ما همچنین گزارشات تأیید نشده‌ای مبنی بر توقف کامل پالایشگاههای آبادان و شیراز در دست داریم. ما گزارش دفتر مشاوره علمی و نظامی (ASAP) را تأیید می‌کنیم که پالایشگاه تهران به طور معمول در حال کار می‌باشد و دیگر پالایشگاههای کوچک (تبریز و کرمانشاه) آن طور که گزارش می‌دهند دستخوش اعتصاب نشده‌اند.

4ـ شرکت ملی نفت ایران تقریباً تمام تلاش خود را جهت پر کردن محلهای حساس بلامتصدی زیادی که به علت اعتصاب پدید آمده، مصرف گردانیده است (از آن جمله انتقال دیروز و امروز 20 مهندس، محقق و تکنسین از آزمایشگاه تحقیقاتی تهران به پالایشگاه آبادان) ولی پرسنل اضافی ذخیره یا نیست و یا تعداد کمی موجود می‌باشد. موقعیت به طور آشکاری برای دولت ایران و نیز شرکت ملی نفت ایران به نقطه بحرانی رسیده است، و دورنمای پایان بخشیدن موفقیت‌آمیز به مذاکرات مرسوم مدیریت کارگری با سران اعتصابی صنعت نفت به بهترین شکل خود بعید به نظر می‌رسد. سولیوان

از مجموعه اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی در تهران – کتاب نهم