سهم نشریه‌های تخصصی تاریخی و سیاسی در نمایشگاه مطبوعات


3544 بازدید

در نمایشگاه امسال مطبوعات و خبرگزاری‌ها راهروی اصلی نمایشگاه تنها اختصاص به غرفه‌های خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری شناخته شده نداشت بلکه سهمی هم برای رسانه‌های کمتر دیده شده درنظر گرفته شده بود. 

میزان استقبال مخاطبان و عدم ارائه بن خرید از نمایشگاه بیستم 
به گفته تعدادی از بازدیدکنندگان و مسئولان غرفه‌های مختلف میزان بازدیدکنندگان به تخصص و پژوهش آنها بستگی دارد و هر پژوهشگری از نشریه مورد علاقه خود استقبال می‌کند. مسئول غرفه فصلنامه فرهنگی و اجتماعی «گفتگو» در این باره معتقد است: نمایشگاه در مجموع از مخاطب زیادی برخوردار نبود اما با این قیاس، استقبالی که از غرفه ما در نمایشگاه صورت گرفت، تا حدودی رضایت‌بخش بود. 
 وی مهمترین دلیل استقبال نشدن مناسب از نمایشگاه را ارائه نکردن بن‌های خرید، گرانی کاغذ، محصولات و در نتیجه استقبال محدود مخاطب دانست. 
به زعم تعدادی دیگر از مسئولان غرفه‌های مختلف هم عرضه نکردن بن خرید، یکی از دلایل اصلی نبودن بالای حضور مخاطب در نمایشگاه محسوب می‌شد و این درحالی است که چشم امید بسیاری از این غرفه‌داران به دو روز پایانی نمایشگاه دوخته شده که به دلیل همزمانی با روزهای پایانی هفته با تعداد بیشتر بازدیدکنندگان روبه‌رو شود. 

استقبال از غرفه‌های تاریخی
نظم و چیدمان قرارگیری غرفه‌های مختلف به تفکیک موضوع از نکات مثبت نمایشگاه بود. همچنین
حضور غرفه‌هایی با عرضه آثار فصلنامه‌ها و ماهنامه‌های تاریخی و سیاسی نیز به تناسب درمیان دیگر غرفه‌ها دیده می‌شد که تعدادی از آنها با استقبال مخاطب و بعضی به دلیل قرار نداشتن در جای مناسب یا نداشتن مطالب چشمگیر با نبود بازدیدکننده روبه‌رو بودند. نشریه‌ها و آثار مختلفی در زمینه تاریخ معاصر و گذشته ایران در نمایشگاه حاضر بودند که تا حدودی نیاز مخاطب را پوشش دادند. ماحصل بازدید از نمایشگاه معرفی چند فصلنامه در حوزه‌های تاریخ، سیاست و ایرانشناسی است که به تعدادی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

شصت‌وپنجمین شماره «گفتگو» در نمایشگاه 
فصلنامه فرهنگی و اجتماعی «گفتگو» که شصت و پنجمین شماره آن آبان ماه امسال به چاپ رسیده است. این فصلنامه شامل مجموعه مقالاتی است که به رویکرد بررسی جنگ جهانی اول و تاثیرات آن بر ایران اشاره می‌کند. جنگی که همه چیز را تغییر داد، ایران در جنگ اول جهانی، ایران و تشکیلات مخصوصه عثمانی، امیرموید باوند و اتحاد ملی طبرستان، مطبوعات ایران در جنگ جهانی اول و در نیمه راه کنفرانس صلح پاریس ، مقالات ویژه این فصلنامه را تشکیل می‌دهند. 
در این فصلنامه مطالبی در باب نقد سینما، کتاب و موضوعات روز منتشر شده در مطبوعات آورده شده است. 

«سخن ما» ماهنامه‌ای با موضوع سیاست ایران و جهان 
«سخن ما»، ماهنامه‌ای است که در نمایشگاه بیستم مطبوعات با موضوع سیاست ایران و جهان، اندیشه سیاسی، تاریخ و حقوق، دین پژوهی و روشنفکران ارائه شده است. 
سرمقاله اول این ماهنامه را سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نوشته و مهرماه امسال، سومین شماره آن منتشر شده است. بخش‌های مختلفی همچون سیاست، سیاست جهانی، روشنفکران، مجله تاریخ، اندیشه سیاسی و جامعه بخش‌های مختلف این ماهنامه را تشکیل می‌دهند.

مقاله‌های پژوهشی «علوم سیاسی» در قلمرو اندیشه سیاسی 
فصلنامه علمی-پژوهشی «علوم سیاسی» نیز از دیگر فصلنامه‌های سیاسی است که به نمایشگاه بیستم آمده است. این فصلنامه، نشریه‌ای با درجه علمی-پژوهشی وابسته به دانشگاه باقرالعلوم است که مخاطبان خود را از میان محققان، پژوهشگران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه انتخاب می‌کند. 
این نشریه پذیرای‌ مقاله‌های پژوهشی در قلمرو اندیشه سیاسی، فلسفه سیاسی، روابط بین‌الملل همراه با رویکرد اسلامی است. 
در آخرین شماره این فصلنامه مقالاتی با محور تحول معنایی مفهوم سیاست در ایران، با تاکید بر نخستین متون، انقلاب اسلامی و ضرورت نظریه‌پردازی، نقش ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی در امنیت انرژی اتحادیه اروپا و... آمده است. 

فصلنامه «15 خرداد» منبعی مفید برای پژوهشگران تاریخ 
دیگر فصلنامه تاریخی که در نمایشگاه بیستم به آن برخوردیم، فصلنامه «15 خرداد» نام داشت که به صورت تخصصی به تاریخ‌پژوهی در ایران معاصر می‌پردازد. این فصلنامه دربرگیرنده مقالاتی درباره ایران معاصر است که آخرین جلد آن بهار سال 93 به چاپ رسیده است. 
در آخرین شماره این فصلنامه مقالاتی از جمله پژوهشی درباره تاریخ تحلیلی انتقادی جریان اصلاح‌طلبی در جمهوری اسلامی، 58 سال تبهکاری، خیانت و غارت، نقش رسانه‌های غربی در شکل‌گیری پدیده ایران‌هراسی، بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی و فلسطین، دیروز چه می‌گفتند، امروز چه می‌گویند و... آمده است. 
این فصلنامه از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر می‌شود و می‌تواند منبع مفیدی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران به تاریخ معاصر ایران باشد.

فصلنامه «مطالعات تاریخی» و درآمدی بر منبع‌شناسی 
همچنین فصلنامه «مطالعات تاریخی» که توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر می‌شود به وقایع تاریخی به صورت ویژه‌نامه یا مقالات موضوعی در هر شماره می‌پردازد. 
در چهل و یکمین شماره این فصلنامه که جدیدترین آن به‌شمار می‌آید مقاله‌هایی آمده که می‌توان به درآمدی بر منبع‌شناسی مطالعات تاریخ مطبوعات دوره پهلوی، مروری بر زندگی و عملکرد سیاسی فرخ‌روی پارسای، بررسی فعالیت‌های یک انقلابی اسلام‌گرا (شهید صادق اسلامی)، نقش اماکن مذهبی تهران در تقویت گفتمان مقاومت و پایداری در دوره قاجار و... اشاره کرد. 

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در ماهنامه «گردشگری» 
علاوه بر فصلنامه و ماهنامه‌های تاریخی و سیاسی که در نمایشگاه عرضه شده، ماهنامه «گردشگری» هم با هدف معرفی ایران، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی ارائه شده است. 
این ماهنامه منبع خوبی برای کسانی است که قصد آشنایی یا سفر به استان‌های کشور و دیدن جاذبه‌های مختلف آن را دارند و افزون بر معرفی فرهنگ، سنت و اماکن گردشگری ایران، جاذبه‌های دیدنی دیگر نقاط دنیا نیز در این ماهنامه معرفی شده است. 
نخستین شماره از ماهنامه «گردشگری» مردادماه امسال منتشر شده و دومین شماره آن به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، یونانی، اسپانیایی و آلمانی منتشر و در اروپا، کانادا و آمریکا عرضه خواهد شد. 


ایبنا