آشنایی نوجوانان با سرگذشت علی‌اکبر دهخدا


2145 بازدید

آشنایی نوجوانان با سرگذشت علی‌اکبر دهخدا

کتاب «علی‌اکبر دهخدا: سرگذشت کتاب مرجع در ایران» نوجوانان را با سرگذشت علی‌اکبر دهخدا و چگونگی تولید کتاب مرجع، لغت‌نامه و دانش‌نامه آشنا می‌کند و به آن‌ها می‌آموزد که معنای درست میهن‌دوستی همانا کوشش برای پیشرفت آن است.

این کتاب شامل 9 بخش«کتاب مرجع»، «سرآغاز زندگی»، «دگرگونی بزرگ»، «در جست‌وجوی لغت»، «از لغت‌نامه تا دانش‌نامه»، «میراث دهخدا»، «برای آگاهی بیشتر»، «واژه‌نامه» و «نمایه» است. همچنین در بعضی صفحات کتاب توضیحاتی درباره زندگینامه برخی پژوهشگران و پدیدآورندگان کتاب‌های مرجع و لغت‌نامه‌ها مانند محمد معین، سلیمان حییم، غلام‌حسین مصاحب، ایرج جهانشاهی و نفیسی آورده شده است.

در بخشی از این کتاب به نقل از دهخدا می‌خوانیم: «وقتی ضعف ملت خود را دیدم، دانستم که ما ناگزیر باید با سلاح وقت مسلح شویم و آن، آموختن تمام علوم امروزی بود وگرنه ما را جزو ملل وحشی می‌شمرند و بر ما آقایی روا می‌بینند. پس بایستی آن علوم و فنون را ما ترجمه کنیم و در دسترس مکاتب بگذاریم و این مسیر نمی‌شد جز این که اول لغات خود را بدانیم ...»

حسن سالاری، مترجم، نویسنده، ویراستار و پژوهشگر آموزش و پرورش و مدیر پایگاه اینترنتی جزیره‌ دانش در سال 1355 در جاجرم(خراسان شمالی) متولد شد. سالاری تا کنون سه بار برنده‌ جایزه‌ کتاب سال، سه بار برنده‌ جایزه‌ کتاب فصل و دو بار برنده‌ جایزه‌ جشنواره‌ کتاب‌های آموزشی رشد شده است.
 
سالاری جایزه‌ قلم پرنده‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز در سال 1388 دریافت کرد. او کتاب «100 دانشمند ایران و اسلام» را برترین کار پژوهشی و نگارشی خود می‌داند. 

از آثار او می‌توان به «شبیه سازی انسان»، «فرهنگ‌نامه کلید دانش»، «دایره‌المعارف مدرسه»، «سلول»، «گیاهان»، «خوارزمی، بنیان‌گذار جبر»، «دانش‌نامه تصویری نوآموز» و «فلسفه در کلاس درس» اشاره کرد. سالاری تا کنون بیش از 300 مقاله به صورت ترجمه یا تالیف در مجلات و روزنامه‌ها منتشر کرده است.

علی‌اکبر دهخدا از پیشگامان طنز و مقاله سیاسی در ایران است و برخی شعرهایش از شاهکارهای ادبیات معاصر ایران به شمار می‌آید. دهخدا از بنیان‌گذاران دانشگاه تهران و از نخستین استادان دانشکده حقوق و علوم سیاسی بود. او با کمک همکارانش پس از چند دهه کوشش پیگیرانه، یکی از ارزشمندترین کتاب‌های مرجع به زبان فارسی، یعنی کتاب لغت‌نامه را پدید آورد.

انتشارات محراب قلم کتاب «علی اکبر دهخدا: سرگذشت کتاب مرجع در ایران» را در قالب 32 صفحه و شمارگان سه هزار و 300 نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را به بهای 35 هزار ریال خریداری کنند.


ایبنا