خاطرات یک جاسوس ارشد آمریکا از «مک‌فارلین» منتشر شد


1978 بازدید

خاطرات یک جاسوس ارشد آمریکا از «مک‌فارلین» منتشر شد

اخیرا کتابی در آمریکا منتشر شده است که خاطرات یکی از ماموران ارشد سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا از 32 سال خدمت در CIA  است. نویسنده این کتاب یعنی جک دوین خاطرات خود را از نخستین روزهای ورود به CIA شروع می‌کند و تا پایان روزهای خدمت خود در این سازمان جاسوسی ادامه می‌دهد.

جک دوین یکی از ماموران ارشد سازمان جاسوسی آمریکا بوده که ماموریت‌های بین المللی زیادی را در کشورهای دیگر جهان به خصوص افغانستان و عراق و حتی ایران انجام داده است. وی مدتی نیز رئیس اداره عملیات سیا بوده است.

او در خاطراتش نوشته است که نقش اساسی در یکی از بزرگترین عملیات‌های دوران جنگ سرد علیه روسیه در افغانستان داشته و با رساندن موشک به مجاهدان افغانستان باعث پیروزی آنها بر روسیه شده است. همچنین او از خاطراتش زمانی که آلنده رئیس جمهور شلی سقوط کرد در این کتاب گفته است که چگونه آمریکا به کمک سازمان جاسوسی‌اش ترتیب برگزاری کودتا و سقوط آلنده را داده بودند. همچنین او از نقش این سازمان جاسوسی آمریکا در جریان یکی از بزرگترین ترانزیت قاچاق مواد مخدر در کلمبیا می‌گوید و حتی بخشی از خاطرات او به جاسوسی های او در عراق برمی‌گردد.

او در خاطراتش از ماجرای ایران-کانترا یا همان ماجرای مک فارلین و نقشی که این جاسوس درجه دار آمریکا در آن داشته گفته است و در مجموع خاطرات او شامل حضور او در طیف وسیعی از عملیات جاسوسی آمریکا در سراسر جهان می‌شود.

جک دوین که بیش از 30 سال در CIA کار کرده است و در نهایت به بالاترین رده‌های این سازمان رسید، خاطرات خود را با نگاهی به داخل CIA شروع می‌کند که در ادامه بخشی از خاطرات او در این کتاب که نام آن «شکار خوب» گذاشته شده، می‌آید:

«زمانی که شما وارد دفتر مرکزی CIA در لانگلی می‌شوید دو مجسمه یادبود از جاسوسان آمریکایی می‌بینید. اولی که بیرون ساختمان است، مجسمه ناتان هیل، اولین جاسوس آمریکایی است که در طول انقلاب آمریکا جان خودش را از دست داد و  دومی هم جنرال ویلیام جی را به تصویر می‌کشد که نقش اساسی در شکل گیری این سازمان در اوایل جنگ جهانی دوم داشت...

جلوتر که می‌روید داخل راهروی ورودی بر روی یک سنگ مرمر نشان‌های ستاره مخصوص ماموران CIAنصب شده است؛ مامورانی که در طی ماموریت های مختلف جان خود را از دست داده‌اند و متاسفانه روز به روز بر تعداد این نشان ها بر دیوار افزوده می‌شود و این افراد برای همیشه به دلیل وضعیت پنهانشان بی نام می‌مانند.

از آنجا که پنهان کاری و امنیت اساسی ترین اصل در CIA است، خیلی از افراد دچار وسواس خیانت می‌شوند و در بدترین حالت مبتلا به بیماری پارانویا...»

این کتاب «شکار خوب» نام گرفته است و طبیعی است که نویسنده کتاب خود را محور اصلی و قهرمان خاطرات معرفی کند و همه جاسوسی‌ها و فعالیت‌های انجام شده‌اش را کاری در جهت خدمت به کشورش بداند اما به هر حال او خاطرات دست اولی از 4 دهه فعالیت جاسوسی آمریکا در دنیا منتشر کرده است که در نوع خودش بی نظیر است.


فارس