آقازمانی:توسعه نشر دیجیتال کمک به نشر علمی کشور است


2100 بازدید

آقازمانی:توسعه نشر دیجیتال کمک به نشر علمی کشور است

توسعه امر کتاب‌ و کتابخوانی به‌خصوص در حوزه فناوری و زمینه‌های تازه ظهور یافته در این رشته به تنهایی دغدغه‌هایی را برای نویسندگان، ناشران و استادان دانشگاه فراهم کرده است. علی‌محمد آقا‌زمانی معتقد است کتاب‌های حوزه فناوری باید به کمک نشر الکترونیک توسعه یابد.-
علی‌محمد آقا‌زمانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: توسعه نشر دیجیتال به واسطه مسایل زیست محیطی، اقتصاد نشر و الزامات و محدودیت‌های نشر در دنیا توسعه پیدا کرده است و باعث ارتقای شناخت مخاطبان و شهروندان یک جامعه نسبت به فرصت‏‌ها و بسترهای اطلاع‏‌رسانی دیجیتالی و کسب و کار‏های مبتنی بر وب شود تا مخاطبان بیشتری را با این دنیای صفر و یک آشنا کند.

صاحب کتاب «راز‌های بزرگ آمازون» ادامه داد: به نظر می‌‏رسد رسانه‌‏ای مانند کتاب، با انتشار صحیح بتواند در اطلاع‌رسانی و تبلیغات در دهکده جهانی امروزی نقش مناسبی ایفا کند.

توزیع کتاب‌های دانشگاهی و دانش فناوری؛ معضل نشر کتاب
معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز درباره مشکلات نشر کتاب‌های دانشگاهی و حوزه فناوری به ایبنا گفت: توزیع در تمام جنبه های نشر کتاب دچار معضل است و کتاب‌های دانشگاهی و حوزه فناوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هامون شریفی، با اشاره به این‌که در توزیع کتاب‌های دانشگاهی و فناوری با مافیای توزیع مواجه‌ هستیم افزود: سیستم توزیع این گونه کتاب‌ها در دست افراد خاصی است و خروج از این بحران نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی در ادامه از افزایش قیمت کتاب و کاغذ خبر داد و گفت: اگر در سایر صنایع با افزایش قیمت مواجه هستیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سایر صنایع، جامعه هدف و خریداران خود را دارد اما گرانی قیمت کتاب و کاغذ با وجود فرهنگ پایین کتابخوانی در میان مردم باعث رکود چاپ و نشر می‌شود.

شریفی در ادامه، به نقش صدا‌و‌سیما در تبلیغ درست و مطلوب فرهنگ مطالعه و کتاب در حوز‌های مختلف و به‌ویژه فناوری اشاره کرد و گفت: صدا‌و‌سیما به عنوان رسانه ملی اگر فرصت کوتاهی از تبلیغ سایر اقلام کم کرده و آن فرصت را در اختیار تبلیغ کتاب به خصوص کتاب‌های فناوری و عرصه‌های نوظهور آن قرار دهد افت کتابخوانی نیز تا حدی برطرف می‌شود.

معاون پژوهشی و برنامه‌‌ریزی سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی اظهار امیدواری کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران و نویسندگان را با خرید کتاب‌هایشان کمک کرده تا شمارگان پایین کتاب‌ها و استقبال پایین از کتاب‌ها توسط خوانندگان جبران شود.

شریفی، یکی از وظایف اصلی و مهم ناشران و پژوهشگاه‌ها را در چاپ کتاب‌های استادان دانشگاه در حوزه فناوری دانست و گفت:خیل عظیمی از استادان و دانشجویان دارای تحقیقاتی هستند که دارای ارزش چاپ است، اما کمبود منابع مالی این اجازه را به ناشران و پژوهشگاه‌ها برای چاپ کتاب‌ها نمی‌دهد، اما سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی سعی کرده است در تمام زمینه‌های دانشگاهی به‌خصوص فناوری، پزشکی و کشاورزی اقدام به چاپ کتاب کند.

گسست جامعه علمی کشور از نظریه‌های جهانی، معضل نشر فناوری ایران است
شمس‌السادات زاهدی، مولف و استاد دانشگاه، دیگر نویسنده و پژوهشگری است که معضل نشر کتاب‌های حوه فناوری و دانشگاهی را در گسست جامعه علمی کشور از نظریه‌های علمی جهانی دانست.

شمس‌السادات زاهدی، در گفت‌و‌گو با ایبنا گفت: برای جبران این خلا در نشر کتاب‌ها یکی از مسوولیت‌های بزرگ و خطیر دانشگاهیان رصد آخرین نظریه‌های علمی است.

وی گفت: پیشرفت سریع علم، یکی از دلایل گسست علمی جامعه آکادمیک کشور با سایر کشور‌هاست.

زاهدی پیشرفت در حوزه فناوری و چاپ کتاب‌های ارزشمند با وجود مسایل مختلف مالی در بین ناشران را در شیوه درست تربیت دانش آموزان از ابتدا و سمت‌سو دادن به علاقه‌های آنان عنوان کرد و گفت: با این شیوه تربیتی علاقه دانش‌آموزان سامان‌مند شده و شیوه تفکر همراه با نقد نیز در بین آن‌ها گسترش می‌یابد.

تاخیر در ترجمه کتاب علمی؛ معضل نشر کتاب
جعفرخیرخواهان، عضو هیات علمی پژوهشکده اقتصاد جهاد دانشگاهی مشهد نیز در پاسخ به این سوال گفت: دیرکرد چاپ کتاب و تاخیر در ترجمه‌ها بعد از گذشت بیش از یک‌سال از چاپ کتاب در کشور، مبدا عمده مشکل نشر کتاب‌های علمی در کشور است. وی ادامه داد: به علت پیشرفت‌های سریع در علم و نظریه‌پردازی، بسیاری از نظریه‌ها تا هنگام ترجمه شدن و زیر چاپ رفتن کتاب قدیمی شده و نظریه‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شود که عدم رسیدگی به این موضوع مباحث علمی ونشر آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

محمدرضا میگون‌پوری، دانش‌آموخته نانو‌مکانیک و مولف حوزه نیز در این‌باره گفت: یکی از اقدامات اساسی مورد نیاز محققان فعال در حوزه نظام نوآوری فناورانه این است که در این حوزه جدید که سابقه علمی و تحقیقاتی آن در کشور کم است، دست به طراحی و خلاقیت در تولید محصولات جدید بزنند تا موتور محرکه علم و فناوری نیز به راه بیافتد.

توسعه فناوری برای تولید کاغذ، راه برون رفت از معضل چاپ کتاب
مدیر انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، به ایبنا گفت: یکی از راه‌های کمک به نشر کتاب‌های علمی در کشور کمک به توسعه فناوری تولید بومی کاغذ در کشور است.

محمد روشنی، اظهار کرد: علاوه برلزوم حمایت‌های مادی و معنوی از طریق مبادی ذیربط مانند وزارت ارشاد و سایر ارگان‌های بزرگ از نشرکتاب در حوز‌های مختلف و حوزه فناوری در کشور، بایستی بر تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای بومی‌سازی تولید کاغذ در کشور اهتمام ورزید.

وی نیز در ادامه به نقش تاثیر‌گذار رسانه ملی پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد رسانه ملی در تبلیغ کتاب و کتابخوانی دارای نقش تاثیر‌گذار است. علاوه بر این ایجاد نمایشگاه‌های کتاب در هر مناسبتی یادآوری مناسبی برای کتابخوانی و همچنین ترویج کتاب‌های فناوری است.


ایبنا