بالاخره سیا به دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد اعتراف کرد


1557 بازدید

بالاخره سیا به دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد اعتراف کرد

سازمان جاسوسی آمریکا، سیا در آستانه ۶۰ سالگی کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که منجر به سقوط دولت ملی دکتر مصدق شد سند محرمانه ای را منتشر کرد که در آن به دست داشتن در کودتا علیه نخست وزیر قانونی کشورمان اذعان می‌کند.
 
 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از فارین پالیسی؛ سازمان جاسوسی آمریکا، سیا در آستانه 60 سالگی کودتای 28 مرداد سال 1332 که منجر به سقوط دولت ملی دکتر مصدق شد سند محرمانه ای را منتشر کرد که در آن به دست داشتن در کودتا اذعان می کند.
این سند که توسط یکی از تاریخ نگاران ‌داخلی سازمان سیا در اواسط سال های 1970 تهیه شده است بخشی از پرونده " مبارزه برای ایران" نام دارد.
البته بخشی از این مدرک برای اولین بار در سال 1981 منتشر شد، اما بخش اعظم آن به خصوص فصل 3 آن با عنوان "اقدام مخفیانه" امروز منتشر شده است که در واقع شرح چگونگی اجرای کودتا است. در این نسخه برای اولین بار- حداقل تا جایی که ما مطلع هستیم- مشارکت سازمان جاسوسی آمریکا اذعان می شود:« کودتای نظامی که منجر به سقوط مصدق و سرنگونی کابینه جبهه ملی شد، تحت نظارت سازمان سیا به عنوان یک اقدام سیاست خارجی ایالات متحده صورت گرفت» سیا اذعان داشته است که از بیم حضور شوروری در ایران دست به عملیات موسوم به "آژاکس" زده است.
 
الف) سند زیر حکم نخست وزیری فضل الله زاهدی است که چند روز قبل از کودتا(22 مرداد)  از سوی محمدرضا شاه امضا شد. با افزایش اختلافات بین مصدق و حکومت وقت، شاه فرمان انتصاب سرلشگر زاهدی به نخست وزیری را امضا کرد و همزمان فرمان عزل مصدق را نیز اعلام کرد. مصدق این حکم را نپذیرفت و آورنده حکم را (سرهنگ نصیری، فرمانده گارد سلطنتی) بازداشت کرد. طبق قانون مجلس وظیفه تعیین نخست وزیری را بر عهده داشت و اقدام شاه شروع کودتا تلقی می‌شد. شاه که در رامسر به سر می برد با هواپیمای شخصی خود به بغداد گریخت.
 
 
ب)بر اساس این اسناد توطئه آمریکا برای سقوط دولت ملی کشورمان در 4 مرحله برنامه ریزی شده بود:
1. مرحله اول به راه انداختن تظاهرات بزرگی توسط مزدوران از پیش آماده شده بود  که بین ساعت 6 تا 10:30 صبح روز کودتا صورت گرفت: 
 
 
2. مرحله دوم شامل واردکردن نیروهای، پلیس، نظامیان و مامورین اطلاعاتی  به صحنه است:
 
 
3. مرحله سوم کودتا مستقر کردن تانک ها در خیابان‌ها و به دام افتادن صوری آنها بود. این بخش اهیمت زیادی داشت و که طی کودتا نیروهای طرفدار شاه 24 دستگاه تانک را تحت کنترل خود آوردند.
 
 
4.  حمله به اهداف مرحله آخر کودتا را تشکیل می داد که بین ساعت 14 تا 19 بعد از ظهر صورت گرفت. در این مرحله نیروهای ضد مصدق به سوی خانه وی به راه افتاده و احتمالا پیش از آنکه ساختمان خانه نخست وزیر قانونی وقت را خراب کنند، فرصتی برای خروج وی در نظر گرفته اند و در نهایت عصر آن روز سرلشگر فضل‌الله زاهدی در رادیو خود را نخست وزیر جدید ایران خواند.


خبرگزاری تسنیم