پرونده 120 اثر تاریخی برای ثبت جهانی آماده شده است


3833 بازدید

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آماده شدن پرونده 120 اثر تاریخی در کشور برای ثبت موقت در فهرست جهانی خبر داد و گفت: اکنون 21اثر تاریخی در ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین طالبیان روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت گردشگری پایدار در محوطه های میراث جهانی ایران در هتل لاله کاروانسرای عباسی بیستون از ثبت 32 هزار اثر تاریخی در کشور در فهرست آثار ملی خبر داد و افزود: ایران کشور میراث فرهنگی و صاحب تمدن جهانی است و هدف ما هم تقویت و ارتقای این جایگاه از طریق شناسایی و ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی و جهانی است.
وی به رشد گردشگری در دنیا و بهره مند شدن بسیاری از کشورها از این صنعت در جهت ایجاد شغل، رونق اقتصادی و افزایش درآمد اشاره کرد و گفت: ایران هم به عنوان کشوری با سابقه و پیشینه تاریخی ظرفیت بسیار بالایی برای استفاده از این ظرفیت را دارد.
طالبیان به برنامه ریزی های مناسب در سازمان میراث فرهنگی کشور برای کسب درآمد و ایجاد رونق اقتصادی از محل تقویت صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: از این محل می توان بخشی از نیازهای روز جامعه از جمله اشتغال و ایجاد درآمد را تامین کنیم.
وی بر حفظ تعادل در ورود گردشگر به مناطق مختلف در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ورود گردشگران به یک منطقه می تواند بافت فرهنگی و هویتی جوامع محلی را نیز دستخوش تغییراتی کند که هدف سازمان میراث فرهنگی حفظ هویت و فرهنگ و آداب رسوم جوامع محلی از طریق برنامه های مناسب و برگزاری کلاس های آموزشی در این ارتباط است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیدن به توسعه پایدار را با تقویت و ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در کشور ممکن دانست و گفت: ظرفیت گردشگری کشور به لحاظ آثار تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم جوامع محلی بسیار بالا است و می خواهیم از این ظرفیت ها به بهترین نحو استفاده کنیم.
طالبیان در ادامه سخنان خود از استان کرمانشاه نیز به عنوان دروازه فرهنگ و تمدن نام برد و گفت: مجموعه های تاریخی بیستون، طاق بستان و معبد آناهیتا تاریخی بودن این استان را ثابت کرده است.
وی بر ایجاد زنجیره گردشگری از معبد آناهیتا در کنگاور تا طاق بستان در شهر کرمانشاه نیز به عنوان یکی از برنامه های ارزشمند میراث فرهنگی کشور نام برد و افزود: باتوجه به اینکه موضوع ایجاد کریدور جاده ابریشم را نیز پیگیری می کنیم و کرمانشاه هم در مسیر این جاده است، برنامه های خوبی برای حوزه گردشگری استان کرمانشاه تدارک دیده ایم.
کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت گردشگری پایدار در محوطه های میراث جهانی ایران امروز در هتل لاله کاروانسرای عباسی بیستون با حضور مدیر منطقه ای یونسکو، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور و استاندار کرمانشاه آغاز شد و تا 20 شهریور ادامه دارد.
بیستون در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.


ایرنا