خاطرات دگراندیشان و مخالفان 15 خرداد نیز باید ثبت گردد


1492 بازدید

قلمرو خاطره نویسی در باره قیام اسلامی 15 خرداد باید خاطرات دگراندیشان و مخالفان و افراد بی طرف را نیز در بر بگیرد و توسعه یابد .
حجت‌الاسلام علی باقری‌فر مدیر موسسه دین پژوهی «بشرا» در سخنانی ضمن اعلام این مطلب گفت در فرآیند شکل گیری و تکمیل پروژه تاریخ نگاری 15 خرداد باید حتی خاطرات عناصر وابسته به رژیم شاه و بازیگران جبهه مقابل قیام تهیه شود و اسناد منابع اطلاعاتی ، امنیتی، نظامی، انتظامی، سیاسی و اقتصادی رژیم گذشته گردآوری گردد . وی گفت انتشار اسناد مربوط به جریانها و گروههای سیاسی و همچنین دستیابی به بازتاب حادثه 15 خرداد در رسانه های داخلی و نشریات معتبر خارجی نیز ضروری است .
 آقای باقری‌فر که در یکی از سلسله نشستهای ویژه پنجاهمین سال شروع نهضت امام خمینی (ره) با عنوان « تاریخ نگاری 15 خرداد » سخن می‌گفت در زمینه اهمیت آسیب شناسی اطلاعات موجود راجع به قیام 15 خرداد گفت خاطرات بدست آمده باید با روش علمی و با متدهای پذیرفته شده نقد گردد و با استفاده از اسناد مکتوب ، عکس ، فیلم ، تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای و واقعیتهای عینی مستندسازی شود . وی گفت شخصیت خاطره گویان از منظر روان شناختی و خصلت‌های فردی نیز باید واکاوی شود .
 آقای باقری تاکید کرد از اطلاعات موجود در باره قیام اسلامی 15 خرداد باید در جهت تدوین جامع و تحلیلی انقلاب اسلامی ، تهیه روزشمار ، تهیه فرهنگ رجال ، تهیه آلبومهای صوتی و برنامه های رادیویی ، تهیه دائره المعارف و ترجمه آثار تاثیرگذار و واجد شرایط بهره گرفته شود . وی افزود بازآفرینی اطلاعات موجود در قالب های مختلف در راستای فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزش های آن در ذهن و اندیشه تاریخ و نسل های جدید اهمیت اساسی دارد و این بازسازی را می‌توان از طریق تهیه داستانهای کوتاه و بلند ، بهره گیری از هنر شعر و نقاشی و نمایش تئاتر ، تهیه سریالهای تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی به انجام رساند . 
 یادآوری می‌شود نشست « تاریخ نگاری 15 خرداد » از سوی پژوهشکده اسناد و مرکز پژوهش‌های ایران شناسی و اسلام شناسی (وابسته به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ) برگزار شده بود .